Geplaatst op: 03-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen

Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen
Bron: Pixabay

De horeca krijgt in de nieuwe wetgeving voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter geen verplichting deze in te nemen. De helft van de horecaondernemers verkoopt petflesjes. Die ondernemers zijn wel voor statiefgeld op degelijke flesjes maar voorzien problemen bij de inname in horecabedrijven. Dat meldt KHN.


Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. KHN heeft zich de afgelopen tijd ingezet om dit te bereiken en is dan ook blij met dit resultaat. Zeker omdat uit onderzoek van KHN blijkt dat horecaondernemers problemen voorzagen zien bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten.

Statiegeld petflesjes lastig uit te voeren

 

KHN deed in maart 2019 onderzoek naar de eventuele invoering van statiegeld. Ruim 1000 horecaondernemers deden mee. Iets minder dan de helft van hen verkoopt petflesjes.  Uit het onderzoek blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt, het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%).

Vrijwillig inzamelen tegen vergoeding

 

Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak.


Bijna de helft (45%) van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt denkt de beslissing om petflesjes te blijven verkopen aan de consument over te laten. Bijna een derde (31%) gaat blikjes verkopen als de drankjes die nu in statiegeldflesjes zullen gaan ook in blik verkrijgbaar zijn. 11% stopt sowieso met de verkoop van petflesjes.

Overwegend kleine ondernemers verkopen petflesjes

 

62% van de horecaondernemers die petflesjes verkopen heeft een verkoopoppervlakte van minder dan 100 m2. Ook is gevraagd hoeveel petflesjes horecaondernemers gemiddeld verkopen per jaar. 61% geeft aan minder dan 2000 flesjes per jaar te verkopen. Het zijn dus met name kleine horecaondernemers die weinig petflesjes verkopen en weinig ruimte hebben om lege petflesjes op te slaan.


Ruim tweederde van de horecaondernemers vindt het invoeren van statiegeld in principe een goed plan. Echter 50% van de horecaondernemers ziet de volgende problemen bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten. Daarnaast verkopen horecaondernemers relatief weinig petflesjes. KHN is om deze redenen geen voorstander van een verplichte inname van petflesjes in de horeca.

Uitzondering voor de horeca. Hoe nu verder?

 

KHN is blij met het voorstel van het ministerie van I&W dat de horeca geen petflesjes met statiegeld hoeft in te zamelen. Op basis van vrijwilligheid en een vergoeding (afhankelijk van de hoogte van het bedrag) lijken horecaondernemers die petflesjes verkopen, wel bereid om hier alsnog aan mee te werken.


KHN heeft het ministerie van I&W afgelopen week geïnformeerd over bovenstaande resultaten en hoe zij tegen het voorstel aankijken. Ook andere partijen hebben input gegeven op het voorstel. Het ministerie bekijkt of ze die reacties wel/niet meenemen in het definitieve voorstel dat op 1 januari 2021 mogelijk wordt ingevoerd. De invoering gaat niet door wanneer het bedrijfsleven in het najaar van 2020 de volgende twee doelstellingen heeft gehaald:

  • Een recyclingdoelstelling voor kleine plastic flessen van 90%
  • Een reductiedoestelling voor petflesjes in het zwerfafval van 70-90%.
Trefwoorden: horeca, duurzaam toerisme, afval

||| Blogs |||

11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
19/12/18
Transitie in toerisme
Transitie in toerisme
19/12/18 · Duurzaam toerisme · Menno Stokman | Lees meer
Menno Stokman van CELTH ziet dat toerisme in een transitie zit en stelt dat we naar een nieuw ecosysteem moeten.
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
11/09/17
Duurzaam reizen betekent doorzetten
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spannings...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/05/19
Eerste wandelnetwerk op de Veluwe
Donderdagmiddag 16 mei startte Mark Sandmann de werkzaamheden voor de aanleg van het eerste Routebur...
16/05/19
Geopark Peelhorst en Maasvallei gaat door
De provincie Noord-Brabant ondersteunt het initiatief van de streek om te komen tot het Geopark Pe...
15/05/19
2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nede...
15/05/19
Winnaars Booking Booster Programma
Vier start-ups waarvan twee uit Nederland zijn de winnaars van het Booking Booster accelerator programma' 2019.
10/05/19
Blauwe Vlaggen 2019 uitgereikt
Dit jaar mogen vijf Nederlandse kustgemeenten het predicaat QualityCoast voeren. 181 stranden en jac...
08/05/19
Den Haag, Haarlem en Rotterdam maken kennis met Gelderse streken
Dat de Gelderse streken veel te bieden hebben en je er heerlijk kunt fietsen, dat weten veel mensen ...
07/05/19
5 redenen voor jouw bezoek aan Vakdag Het vakantiepark van de toekomst
Wil je rendement uit je vakantiepark verhogen? Je park in kwaliteit en duurzaamheid verbeteren?
06/05/19
Exclusief voor leden
Nederlanders eten steeds bewuster
Nederlanders zijn zich steeds bewuster van gezond eten. De helft van de Nederlanders heeft de afgelopen 12 maandan gekozen voor een meer gezonde levensstijl.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk