Geplaatst op: 14-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Dordrecht, Gouda, de Reuzen van Leeuwarden en Pinkpop winnen evenementenprijzen

Dordrecht, Gouda, de Reuzen van Leeuwarden en Pinkpop winnen evenementenprijzen

De Nationale Evenementenprijzen zijn gewonnen door Dordrecht, Gouda en het evenement De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden. De jury koos de winnaars uit 12 genomineerden. Er was een Grand Prix voor Pinkpop dat dit jaar haar 50ste editie beleeft. De prijzen werden uitgereikt op het Nationaal Congres Evenementen in Deventer.


De Evenementenstad van het Jaar is een stad die in 2018 visie en lef heeft getoond op het gebied van evenementen. Een visie, die is uitgewerkt in consistent beleid en een robuuste uitvoering kent. Bij elke stad is nadrukkelijk gekeken naar een aantal aspecten (in volgorde van prioritering):

  1. Consistentie van evenementenbeleid
  2. Inbedding van evenementen in het gemeentelijk beleid
  3. Uitvoeren van onderzoek en meten van effecten
  4. Worteling in de stad
  5. Samenwerking met stakeholders
  6. Mate van vernieuwing en innovatie
  7. Economische spin?off
  8. Publieke belangstelling en promotionele effecten

Beste kleine evenementenstad: Gouda

 

In de categorie steden tot 100 duizend inwoners ging Gouda er met de prijs vandoor. De stad liet Zandvoort,  Almelo en Heerlen achter zich. De jury was onder de indruk van het inspirerende en enthousiasmerende verhaal van Gouda. "Deze gemeente heeft een charmant en stabiel evenementenprogramma met ruimte voor vernieuwing”, zei juryvoorzitter Eltje de Klerk. Vooral de creatieve wijze waarop Gouda komt tot vernieuwing van het aanbod is door de jury als bijzonder positief beoordeeld. "Dankzij een grote betrokkenheid van lokale ondernemers en innovatieve vondsten als een ‘kinderburgemeester’ slaagt Gouda er in om zijn traditionele evenementen te vernieuwen.” Een aansprekend voorbeeld is de ontwikkeling van de Kinderkaasmarkt, een idee dat is geopperd door de kinderburgemeester, samen met haar kindercollege.


De jury heeft gezien dat Gouda samen met ondernemers investeert in evenementen en de verbindende functie van evenementen begrijpt. Vanuit die gezamenlijkheid worden ook initiatieven die de stad aandoen omarmd, zoals Gouda Roze stad van het Jaar in 2018. Gouda was trots dat ze met de hele gemeenschap de prijs in de wacht hebben gesleept. "We willen iedereen bij de evenementen betrekken. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook een evenement als Kaas en en Couscous.”




De jury signaleert dat bij deze categorie steden de afgelopen jaren een grote professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. Het evenementenbeleid is verder opgeschoven naar het brandpunt van bestuurlijke belangstelling en steeds meer gemeenten in deze categorie zien de waarde van evenementen en zijn bereid om erin te investeren.


Voor ook de andere genomineerden had de jury lovende woorden. Van Almelo werd vooral het sociale evenementenbeleid geprezen waarbij de stad het evenementenbeleid sterk richt op zijn inwoners. Bij evenementen worden ook mensen betrokken met een afstand tot de arbeidsmarkt, gepensioneerden, scholieren en studenten. Heerlen wordt geprezen om haar inspanningen om hoogwaardige bovenregionale producties naar de regio te halen.  Zandvoort heeft volgens de jury een goed doordacht, eigentijds en aansprekend evenementenbeleid dat bovendien naadloos aansluit bij de gemeentelijke evenementenstrategie. Een opvallend goed punt is dat elk evenement minstens twee fysieke plekken in Zandvoort met elkaar moet verbinden.

Beste grote evenementenstad: Dordrecht

 

Van de steden met meer dat 100 duizend inwoners wist Dordrecht er met de prijs vandoor te gaan. De stad won van Den Haag en Nijmegen.  Dordrecht wordt beloond vanwege haar consistente evenementenbeleid dat zich kenmerkt door zelf ontwikkelde evenementen en een goed vrijwilligersbeleid. De stad koopt alleen externe evenementen in als die nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben zoals de Nationale Intocht van Sinterklaas, Nationale Koningsdag en de Passion die dit jaar in Dordrecht is.


De jury heeft veel waardering voor de grote betrokkenheid van vrijwilligers bij de Dordtse evenementen. "Deze vrijwilligers worden zoveel mogelijk ondersteund door het Evenementenbureau dat bij Dordrecht Marketing is ondergebracht.” Een belangrijke rol in het Dordtse evenementenbeleid spelen de zogeheten Mijlpalen op weg naar 2020. Grote, stadsbrede vieringen naar aanleiding van historische momenten, onder andere rondom 200 jaar koninkrijk in 2014 en Ode aan de Synode (2018/2019).


De jury was onder de indruk van de gespecialiseerde evenementen die passen in het culturele profiel. Hieronder vallen bijvoorbeeld het Bachfestival, het Cellofestival en het internationale Mircofestival. Landelijke en regionale spraakmakers zijn als vanouds Dordt in Stoom, het Muziekfestival Big Rivers en de Kerstmarkt Dordrecht. "De jury vindt unaniem dat het evenementenbeleid van Dordrecht uitzonderlijk consistent is”, zei De Klerk . "De wijze waarop de stad zijn eigen historie benut om een meerjarige evenementenplanning te ontwikkelen vinden we indrukwekkend. Hierdoor zijn de historische evenementen authentiek en uniek.” De jury is in het bijzonder onder de indruk van Ode aan de Synode, een festival dat heeft bijgedragen aan de historische verhaallijn van Dordrecht en dat bovendien zeer succesvol is verlopen. "Zo'n prijs kun je alleen maar winnen als je met z'n allen achter de evenementen staat”reageerde een trotse wethouder die de vrijwilligers bedankte: "Onze vrijwilligers maken de evenementen.”




Voor Den Haag had de jury veel waardering voor het feit dat de stad veel middelen vrij maakt voor evenementen en mede daardoor tot een hoge kwaliteit van aanbod komt. Ook de oprichting van een centraal evenementenbureau kan op instemming van de jury rekenen.  In Nijmegen ziet de jury een verborgen parel met een aantrekkelijk evenementenbeleid en de ambitie dat te versterken. Voor wat betreft haar inzet op duurzaamheid wordt Nijmegen een voorbeeld voor veel andere steden genoemd.

Beste Publieksevenement: De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden

 

Ieder jaar kiest de jury ook een Beste Publieksevenement dat een aantoonbare maatschappelijke, economische, promotionele of professionele bijdrage heeft geleverd aan de stad of regio waarin het plaatsvindt. De jury kon kiezen uit vijf verschillende evenementen: de Landelijke Intocht Sinterklaas in Zaanstad, POW!WOW! Rotterdam, EMOVES Urban Culture Festival Eindhoven en de Volvo Ocean Race in Den Haag. De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden gingen er met de prijs vandoor. "Met dit  evenement had Leeuwarden het doel om iedereen te laten weten dat de stad Europese Culturele Hoofdstad van het jaar 2018 was, en dat is zeker bereikt”, zei de juryvoorzitter.


"Met veel belangstelling hebben we kennisgenomen van de programma’s op de scholen en de mate waarin de stad heeft meegewerkt aan het totale project.” Het evenement is, onder andere door de inzet van honderden vrijwilligers, grandioos verlopen. Tekenend is dat er geen dranghekken nodig waren rondom het traject waar de reuzen langs liepen. De inspanning van de gemeente Leeuwarden, bijvoorbeeld ten aanzien van het weghalen van straatmeubilair, was ongekend. "De stad heeft aangetoond een dergelijk grootschalig evenement aan te kunnen”, zei De Klerk. "Hoewel het gaat om een bestaande productie, heeft de regisseur voor de uitvoering in Leeuwarden, een bij de lokale situatie passend verhaal ontwikkeld, met typische Friese elementen, zoals de grote schaats en het ijs.” De Reuzen van Royal de Luxe zijn hierdoor, volgens de jury, met recht ‘de reuzen van Leeuwarden’ geworden.


Het evenement was volgens de jury ‘monumentaal’ en was voor veel inwoners en bezoekers van Leeuwarden een life changing event. De Reuzen hebben volgens de organisatie van het evenement de stad veranderd. "Het was het grootste evenement dat ooit in Leeuwarden is georganiseerd en iedereen was zo trots.”


Grand Prix: Pinkpop

 

De Grand Prix werd gewonnen door Pinkpop. Dit is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan een succesvol publieksevenement dat uitblinkt in kwaliteit, originaliteit/authenticiteit, bekendheid, uitstraling en bezoekaantallen. Een evenement dat bovendien organisch weet te groeien en daarmee aantoont dat er veel draagvlak is bij het publiek en de omgeving. 


Martijn Mulder van de jury van de Nationale Evenementenprijzen vertelde dat de keuze voor Pinkpop geen moeilijke was: "Pinkpop is het enige festival ter wereld dat al 50 jaar onafgebroken wordt georganiseerd. Het is daarmee de moeder van alle festivals. Vooral in de jaren zeventig van de vorige eeuw hebben heel veel festivals het financieel lastig gehad. Ook Pinkpop heeft moeilijke jaren gekend maar Jan Smeets heeft met zijn team altijd oplossingen gevonden en ze zijn stug doorgegaan. Vandaar deze Grand Prix voor Pinkpop.” In een reactie was Jan Smeets dankbaar voor deze prijs maar was ook kritisch op de enorme groei van het aantal festivals in Nederland want ons land heeft ter wereld de grootste evenementen- en festivaldichtheid: "Er zijn veel te veel festivals in Nederland en overdaad schaadt”, stelde Smeets resoluut. "De vele festivals zijn bovendien een aanslag op de beurs van de consument en leggen een enorme druk op de overheid.”

Trefwoorden: evenementen, awards, beleid, evenementenbeleid

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/04/19
Fries museum ontvangt miljoenste bezoeker
Het Fries Museum in Leeuwarden heeft zijn miljoenste bezoeker ontvangen sinds de heropening op 13 se...
16/04/19
Exclusief voor leden
Meer publieksbeurzen en minder vakbeurzen
Er worden veel meer publieksbeurzen georganiseerd dan acht jaar geleden. Het aantal vakbeurzen krimpt fors.
12/04/19
Gastvrouw Daphne Kolk uit Kampen wint internationale Talent van de Toekomst Bokaal
Van 31 gastheren en –vrouwen die 17 mbo-opleidingen uit Nederland, België en Engeland vertegenwoo...
12/04/19
Merk Fryslân lanceert nieuwe campagne ‘Druk hè?’
Regiomarketingorganisatie Merk Fryslân lanceerde op donderdag 11 april de nieuwe campagne ‘D...
12/04/19
Exclusief voor leden
Top 3 populairste NS stationswandelingen
Het wandelseizoen gaat van start. Op zaterdag 13 april 2019 vindt het grootste eendaagse wandeleven...
09/04/19
Groot concert Keukenhof voor 70e verjaardag
Voor de eerste keer organiseert Keukenhof een groot muziekconcert met Landgoed Keukenhof als specta...
05/04/19
Exclusief voor leden
Escape uit bunker NMM
Je kan er niet uit, je moet de dreiging van Mutual Assured Destruction deactiveren.
05/04/19
Exclusief voor leden
Marathon Rotterdam beleeft eerste stap naar circulair evenement
De gemeente voegt meteen de daad bij het woord en zet de eerste stap om van dit grootse evenement een circulair evenement te maken. Van zooi naar mooi.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk