Geplaatst op: 14-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Dordrecht, Gouda, de Reuzen van Leeuwarden en Pinkpop winnen evenementenprijzen

Dordrecht, Gouda, de Reuzen van Leeuwarden en Pinkpop winnen evenementenprijzen

De Nationale Evenementenprijzen zijn gewonnen door Dordrecht, Gouda en het evenement De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden. De jury koos de winnaars uit 12 genomineerden. Er was een Grand Prix voor Pinkpop dat dit jaar haar 50ste editie beleeft. De prijzen werden uitgereikt op het Nationaal Congres Evenementen in Deventer.


De Evenementenstad van het Jaar is een stad die in 2018 visie en lef heeft getoond op het gebied van evenementen. Een visie, die is uitgewerkt in consistent beleid en een robuuste uitvoering kent. Bij elke stad is nadrukkelijk gekeken naar een aantal aspecten (in volgorde van prioritering):

  1. Consistentie van evenementenbeleid
  2. Inbedding van evenementen in het gemeentelijk beleid
  3. Uitvoeren van onderzoek en meten van effecten
  4. Worteling in de stad
  5. Samenwerking met stakeholders
  6. Mate van vernieuwing en innovatie
  7. Economische spin?off
  8. Publieke belangstelling en promotionele effecten

Beste kleine evenementenstad: Gouda

 

In de categorie steden tot 100 duizend inwoners ging Gouda er met de prijs vandoor. De stad liet Zandvoort,  Almelo en Heerlen achter zich. De jury was onder de indruk van het inspirerende en enthousiasmerende verhaal van Gouda. "Deze gemeente heeft een charmant en stabiel evenementenprogramma met ruimte voor vernieuwing”, zei juryvoorzitter Eltje de Klerk. Vooral de creatieve wijze waarop Gouda komt tot vernieuwing van het aanbod is door de jury als bijzonder positief beoordeeld. "Dankzij een grote betrokkenheid van lokale ondernemers en innovatieve vondsten als een ‘kinderburgemeester’ slaagt Gouda er in om zijn traditionele evenementen te vernieuwen.” Een aansprekend voorbeeld is de ontwikkeling van de Kinderkaasmarkt, een idee dat is geopperd door de kinderburgemeester, samen met haar kindercollege.


De jury heeft gezien dat Gouda samen met ondernemers investeert in evenementen en de verbindende functie van evenementen begrijpt. Vanuit die gezamenlijkheid worden ook initiatieven die de stad aandoen omarmd, zoals Gouda Roze stad van het Jaar in 2018. Gouda was trots dat ze met de hele gemeenschap de prijs in de wacht hebben gesleept. "We willen iedereen bij de evenementen betrekken. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook een evenement als Kaas en en Couscous.”




De jury signaleert dat bij deze categorie steden de afgelopen jaren een grote professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. Het evenementenbeleid is verder opgeschoven naar het brandpunt van bestuurlijke belangstelling en steeds meer gemeenten in deze categorie zien de waarde van evenementen en zijn bereid om erin te investeren.


Voor ook de andere genomineerden had de jury lovende woorden. Van Almelo werd vooral het sociale evenementenbeleid geprezen waarbij de stad het evenementenbeleid sterk richt op zijn inwoners. Bij evenementen worden ook mensen betrokken met een afstand tot de arbeidsmarkt, gepensioneerden, scholieren en studenten. Heerlen wordt geprezen om haar inspanningen om hoogwaardige bovenregionale producties naar de regio te halen.  Zandvoort heeft volgens de jury een goed doordacht, eigentijds en aansprekend evenementenbeleid dat bovendien naadloos aansluit bij de gemeentelijke evenementenstrategie. Een opvallend goed punt is dat elk evenement minstens twee fysieke plekken in Zandvoort met elkaar moet verbinden.

Beste grote evenementenstad: Dordrecht

 

Van de steden met meer dat 100 duizend inwoners wist Dordrecht er met de prijs vandoor te gaan. De stad won van Den Haag en Nijmegen.  Dordrecht wordt beloond vanwege haar consistente evenementenbeleid dat zich kenmerkt door zelf ontwikkelde evenementen en een goed vrijwilligersbeleid. De stad koopt alleen externe evenementen in als die nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben zoals de Nationale Intocht van Sinterklaas, Nationale Koningsdag en de Passion die dit jaar in Dordrecht is.


De jury heeft veel waardering voor de grote betrokkenheid van vrijwilligers bij de Dordtse evenementen. "Deze vrijwilligers worden zoveel mogelijk ondersteund door het Evenementenbureau dat bij Dordrecht Marketing is ondergebracht.” Een belangrijke rol in het Dordtse evenementenbeleid spelen de zogeheten Mijlpalen op weg naar 2020. Grote, stadsbrede vieringen naar aanleiding van historische momenten, onder andere rondom 200 jaar koninkrijk in 2014 en Ode aan de Synode (2018/2019).


De jury was onder de indruk van de gespecialiseerde evenementen die passen in het culturele profiel. Hieronder vallen bijvoorbeeld het Bachfestival, het Cellofestival en het internationale Mircofestival. Landelijke en regionale spraakmakers zijn als vanouds Dordt in Stoom, het Muziekfestival Big Rivers en de Kerstmarkt Dordrecht. "De jury vindt unaniem dat het evenementenbeleid van Dordrecht uitzonderlijk consistent is”, zei De Klerk . "De wijze waarop de stad zijn eigen historie benut om een meerjarige evenementenplanning te ontwikkelen vinden we indrukwekkend. Hierdoor zijn de historische evenementen authentiek en uniek.” De jury is in het bijzonder onder de indruk van Ode aan de Synode, een festival dat heeft bijgedragen aan de historische verhaallijn van Dordrecht en dat bovendien zeer succesvol is verlopen. "Zo'n prijs kun je alleen maar winnen als je met z'n allen achter de evenementen staat”reageerde een trotse wethouder die de vrijwilligers bedankte: "Onze vrijwilligers maken de evenementen.”




Voor Den Haag had de jury veel waardering voor het feit dat de stad veel middelen vrij maakt voor evenementen en mede daardoor tot een hoge kwaliteit van aanbod komt. Ook de oprichting van een centraal evenementenbureau kan op instemming van de jury rekenen.  In Nijmegen ziet de jury een verborgen parel met een aantrekkelijk evenementenbeleid en de ambitie dat te versterken. Voor wat betreft haar inzet op duurzaamheid wordt Nijmegen een voorbeeld voor veel andere steden genoemd.

Beste Publieksevenement: De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden

 

Ieder jaar kiest de jury ook een Beste Publieksevenement dat een aantoonbare maatschappelijke, economische, promotionele of professionele bijdrage heeft geleverd aan de stad of regio waarin het plaatsvindt. De jury kon kiezen uit vijf verschillende evenementen: de Landelijke Intocht Sinterklaas in Zaanstad, POW!WOW! Rotterdam, EMOVES Urban Culture Festival Eindhoven en de Volvo Ocean Race in Den Haag. De Reuzen van Royal de Luxe in Leeuwarden gingen er met de prijs vandoor. "Met dit  evenement had Leeuwarden het doel om iedereen te laten weten dat de stad Europese Culturele Hoofdstad van het jaar 2018 was, en dat is zeker bereikt”, zei de juryvoorzitter.


"Met veel belangstelling hebben we kennisgenomen van de programma’s op de scholen en de mate waarin de stad heeft meegewerkt aan het totale project.” Het evenement is, onder andere door de inzet van honderden vrijwilligers, grandioos verlopen. Tekenend is dat er geen dranghekken nodig waren rondom het traject waar de reuzen langs liepen. De inspanning van de gemeente Leeuwarden, bijvoorbeeld ten aanzien van het weghalen van straatmeubilair, was ongekend. "De stad heeft aangetoond een dergelijk grootschalig evenement aan te kunnen”, zei De Klerk. "Hoewel het gaat om een bestaande productie, heeft de regisseur voor de uitvoering in Leeuwarden, een bij de lokale situatie passend verhaal ontwikkeld, met typische Friese elementen, zoals de grote schaats en het ijs.” De Reuzen van Royal de Luxe zijn hierdoor, volgens de jury, met recht ‘de reuzen van Leeuwarden’ geworden.


Het evenement was volgens de jury ‘monumentaal’ en was voor veel inwoners en bezoekers van Leeuwarden een life changing event. De Reuzen hebben volgens de organisatie van het evenement de stad veranderd. "Het was het grootste evenement dat ooit in Leeuwarden is georganiseerd en iedereen was zo trots.”


Grand Prix: Pinkpop

 

De Grand Prix werd gewonnen door Pinkpop. Dit is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan een succesvol publieksevenement dat uitblinkt in kwaliteit, originaliteit/authenticiteit, bekendheid, uitstraling en bezoekaantallen. Een evenement dat bovendien organisch weet te groeien en daarmee aantoont dat er veel draagvlak is bij het publiek en de omgeving. 


Martijn Mulder van de jury van de Nationale Evenementenprijzen vertelde dat de keuze voor Pinkpop geen moeilijke was: "Pinkpop is het enige festival ter wereld dat al 50 jaar onafgebroken wordt georganiseerd. Het is daarmee de moeder van alle festivals. Vooral in de jaren zeventig van de vorige eeuw hebben heel veel festivals het financieel lastig gehad. Ook Pinkpop heeft moeilijke jaren gekend maar Jan Smeets heeft met zijn team altijd oplossingen gevonden en ze zijn stug doorgegaan. Vandaar deze Grand Prix voor Pinkpop.” In een reactie was Jan Smeets dankbaar voor deze prijs maar was ook kritisch op de enorme groei van het aantal festivals in Nederland want ons land heeft ter wereld de grootste evenementen- en festivaldichtheid: "Er zijn veel te veel festivals in Nederland en overdaad schaadt”, stelde Smeets resoluut. "De vele festivals zijn bovendien een aanslag op de beurs van de consument en leggen een enorme druk op de overheid.”

Trefwoorden: evenementen, awards, beleid, evenementenbeleid
Vacature

||| Blogs |||

12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/06/19
Exclusief voor leden
Uitgebreid profiel van de recreatieve fietser in de Westhoek
Wat beweegt de recreatieve fietser? Westtoer zocht het uit en komt de resultaten.
17/06/19
Exclusief voor leden
Extra belevingslaag op netwerk met Fietsen door de Bomen
Na Fietsen door het Water heeft Toerisme Limburg nu ook de fietsbeleving Fietsen door de Bomen geopend. Belgisch Limburg wil het toerisme stimuleren door een extra belevingslaag over het fietsroutenetwerk te leggen.
17/06/19
Exclusief voor leden
Schiphol en TU Delft werken samen aan snellere innovaties
De Schiphol Group en TU Delft gaan de krachten bundelen voor een betere beleving van de reiziger en het proces op de luchthaven.
17/06/19
Half miljoen voor Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden
De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. Hoe kun je een bijdrage aanvragen?
17/06/19
Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes
In Groningen is een app ontwikkeld waarmee recreanten met de smartphone in de hand door meer dan 2.000 jaar geschiedenis kunnen beleven. Waarom steekt Groningen geld in een dergelijke app?
16/06/19
RECRON benoemt vier leden van verdienste
Op de Algemene Ledenvergadering zijn vier RECRON-leden benoemd tot Lid van Verdienste. Toon Wijenborg, Jan Hagedoorn, Pim Meijkamp en Edwin Bomers kregen van RECRON-voorzitter Cees Slager het gouden speltje opgeprikt.
16/06/19
Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Ondernemers in de EU hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores.
16/06/19
Flevoland anderhalf uur centraal in Duits reisprogramma
Zondagavond 16 juni om 20.15 uur zendt de Duitse tv-zender WDR het reisprogramma ‘Wunderschön’ uit waarin Flevoland centraal staat. ‘Wunderschön’ is het best bekeken reisprogramma op de Duitse televisie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk