Geplaatst op: 12-03-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Horeca groeit tot 2025 met 100.000 medewerkers

Horeca groeit tot 2025 met 100.000 medewerkers

De horeca groeit, er zijn meer horecabedrijven en dus zijn er ook meer medewerkers nodig. Het aantal horecamedewerkers groeit de komende jaren met 100.000: van 443.900 begin 2018 naar 540.800 in 2025. Dat blijkt uit de nieuwe arbeidsmarktmonitor die SVH en KHN hebben laten uitvoeren. Om deze groei te realiseren, moeten horecaondernemers inzetten op drie dingen: behoud van medewerkers door goed werkgeverschap, het opleiden van huidige medewerkers en samen met het onderwijs zorgen voor grotere instroom van nieuwe scholieren.


De Nederlandse horeca groeit door vrijetijdsbestedingen, toerisme en vooral doordat consumenten vaker buitenshuis eten en drinken. Zelfs bij een gematigde economische groei en demografische ontwikkeling zijn de verwachtingen voor de branche positief. Tegelijkertijd vormt de gespannen arbeidsmarkt een mogelijke belemmering voor verdere groei van de horeca. Voor de komende jaren wordt een toename van het aantal horecamedewerkers verwacht van  3,6 procent in 2019 tot 2,5 procent in 2025. De groei van de branche komt daarmee op termijn in lijn met de economische groei in Nederland. En doordat de totale beroepsbevolking de komende jaren ongeveer gelijk blijft, knelt het in veel branches.


Om de horecagroei te realiseren, zijn de komende jaren naast de vervangingsvraag veel extra medewerkers nodig. Dat is één van de grote uitdagingen voor de horeca. Naar verwachting zullen tussen 2019 en 2025 jaarlijks 140.000 tot 158.000 nieuwe personeelsleden nodig zijn om aan de vervangings- en uitbreidingsvraag te voldoen. In 2019  zijn er 16.000 koks nodig en dat aantal loopt op naar 17.800 in 2025. Naar verwachting zijn er jaarlijks nog eens 60.100 tot 67.400 nieuwe medewerkers in de bediening nodig.


Uitstroom onderwijs onvoldoende

Uit de arbeidsmarktmonitor blijkt dat de reguliere mbo- en hbo horecaopleidingen bij lange na niet in staat zijn om deze explosief gestegen vraag in te vullen. Jaarlijks zijn zo’n 16.000 nieuwe koks nodig, terwijl er vanuit de opleidingen slechts ongeveer 3.000 gekwalificeerde koks per jaar beschikbaar komen. "Om de knelpunten met betrekking tot de hoge arbeidsvraag in de horecasector in de toekomst het hoofd te blijven bieden, zal de focus moeten liggen op het opleiden van nieuw personeel via particuliere opleidingen en branchediploma’s, naast het behouden en stimuleren van de instroom via het reguliere onderwijs. De enorme vraag naar geschoolde medewerkers kan eenvoudigweg niet alleen door het mbo worden ingevuld,” zegt Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Meer flexibiliteit

Het aantal flexibele arbeidsovereenkomsten heeft in de horecasector tussen 2012 en 2018 een grote vlucht genomen, terwijl het aantal vaste arbeidsovereenkomsten min of meer op hetzelfde niveau blijft. Ten opzichte van het aantal flexibele overeenkomsten is het aandeel vaste overeenkomsten met vaste uren gedaald van 37 procent naar 29 procent.

Het totaal aantal zelfstandigen in de horecasector is in 6 jaar tijd met 12,6 procent gegroeid naar een niveau van 57.000 in 2018. Deze groei wordt met name veroorzaakt door de bijna verdubbeling van het aantal zzp’ers die eigen arbeid verkopen. Dit type zelfstandig ondernemers is in 6 jaar tijd gegroeid van 5.400 naar 9.900. Door deze flexibiliteit en de grote in- en uitstroom is 40 procent van de medewerkers jaarlijks nieuw en dat betekent dat al deze mensen moeten worden ingewerkt.


Grote in- én uitstroom

Het grote aantal nieuwe personeelsleden, waarvan het merendeel nog geen horeca-ervaring heeft, vormt een permanente belasting voor de horecabedrijven en hun medewerkers die blijven. Een instroom van 40 procent betekent dat 60 procent van de werkzame personen in de horeca blijvers zijn: personen die het voorgaande jaar al bij hetzelfde bedrijf werkzaam waren. Het personeelsverloop bij de restaurants is het hoogst, hier moet jaarlijks 45 procent ingewerkt worden.

Uit de arbeidsmarktmonitor blijkt verder dat met name veel jonge medewerkers maar kort in de horecasector blijven. Mensen die al een aantal jaren in de horeca werken, blijven bij verandering van bedrijf vaker binnen de horecasector werkzaam. "Daarom moet de branche nog veel meer werk maken van het binden, boeien en behouden van medewerkers,” aldus de voorzitter van KHN Rober Willemsen. "Het gaat erom dat je als horecaondernemer in gesprek gaat met je medewerkers over wat zij van hun werk en loopbaan verwachten. En hoe jij daar op in kan spelen: met coaching en opleidingen. Vanuit KHN stimuleren we dan ook goed werkgeverschap.”


Kweekvijver

Voor veel werkzame personen in de horeca is de horecabaan de eerste baan. 42 procent van de bruto instroom komt vanuit een situatie zonder baan (met een uitkering), terwijl van de bruto uitstroom slechts 26 procent in deze situatie terecht komt. In de horeca doen medewerkers waardevolle vaardigheden op die ook buiten de branche gewild zijn. Dat is ook de reden dat er meer personeel vanuit de horeca uitstroomt naar andere branches dan er instroomt vanuit andere sectoren. Alleen de sector detailhandel/ consumentendienstverlening vormt hierop een uitzondering.

Link: http://bit.ly/Arbeidsmarkt2018
Trefwoorden: Arbeidsmarktmonitor, groei horeca
Vacature

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/19
Exclusief voor leden
Fietskoeriers veranderen hun businessmodel
Fietskoeriers zoeken ook de platformstrategie op en bieden een breed dienstenpakket.
18/05/19
Exclusief voor leden
Meer omzet, minder winst voor TUI
TUI heeft in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2019 (oktober-maart) meer omzet behaald maar zag d...
17/05/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen in NL omhoog, in de horeca juist omlaag
Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan een kwartaal eerder. Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde voor het derde kwartaal op rij.
16/05/19
Exclusief voor leden
David Lynch succes, 12.000 punten American Cherry Pie verkocht
Leisure, de combinatie van functies in de vrijetijdssector maakt dat de som van de bezoekers veel ...
14/05/19
Exclusief voor leden
Krapte op arbeidsmarkt voor leisure neemt toe
In het eerste kwartaal van 2019 waren er gemiddeld 88 vacatures per 100 werklozen. In het vierde kw...
10/05/19
Exclusief voor leden
Huurovereenkomst nhow RAI voor horeca op 91 meter hoogte
NH Hotel Group en THE ENTOURAGE GROUP tekenden een huurovereenkomst voor horeca in het nhow hotel d...
07/05/19
5 redenen voor jouw bezoek aan Vakdag Het vakantiepark van de toekomst
Wil je rendement uit je vakantiepark verhogen? Je park in kwaliteit en duurzaamheid verbeteren?
07/05/19
Exclusief voor leden
Werken en gratis leren binnen de hotelmuren van Preston Palace
Werkgever Preston Palace biedt nieuwe en bestaande medewerkers vanaf medio september 2019 gratis diplomagerichte MBO-scholing aan.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk