Geplaatst op: 06-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

Frank Verkoijen en Thijs Vossen van RecreaMatch bieden de helpende hand

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

De komende jaren staan veel eigenaren/ondernemers in de dag-, verblijfsrecreatie en watersport voor grote uitdagingen rond verkoop en bedrijfsopvolging. Ze hebben een succesvol bedrijf opgebouwd maar vaak geen opvolger. Kopers met voldoende middelen binnen de branche zijn schaars en kopers van buiten de branche die veelal wel over voldoende financiën beschikken, hebben niet de juiste competenties om een recreatiebedrijf te leiden. Zij kopen het liefst een recreatiebedrijf met een goede bedrijfsleider of directeur. Maar hoe vind je die? Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Twee ervaren rotten in de recreatie, Thijs Vossen en Frank Verkoijen hebben de handen ineengeslagen en zijn een jaar geleden gestart met RecreaMatch waar ze vraag en aanbod voor het hogere management in dag-, verblijfsrecreatie en de watersport bij elkaar brengen.


Dat er een markt is voor specialiseerde werving en selectie in de branche blijkt ook uit onderzoek onder eigenaren en parkmanagers. Veel eigenaren (40%) vinden het lastig een geschikte parkmanager te vinden. Andersom blijkt dat 50% van de huidige parkmanagers het moeilijk vindt om een bedrijf te vinden dat bij ze past. Vraag en aanbod lijken nog niet helemaal op elkaar aan te sluiten en daar kan RecreaMatch wat aan doen.

Op zoek naar de perfecte match

 

Volgens Thijs Vossen krijgt RecreaMatch aan de ene kant zoekopdrachten van ondernemers maar ook steeds meer vragen van werknemers die al in de branche werken en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. RecreaMatch werkt heel anders dan bijvoorbeeld uitzendbureaus, Linkedin of de Nationale Vacaturebank. Ze duiken diep in het bedrijf om een goede match te krijgen. Tegelijkertijd wordt de ondernemer ontzorgt in het zoek- en selectieproces. Thijs Vossen licht dat toe met een voorbeeld: "We zaten bij een ondernemer die zat te twijfelen of hij ons zou inschakelen want hij had ook een hele berg cv’s van een uitzendbureau gekregen. Dan zag je dat het uitzendbureau gewoon geselecteerd had op de woorden recreatie en horeca. Ze dachten zo wel tot een goede match te komen. Wij werken heel anders en vinden het geen probleem om vanuit Limburg naar een bedrijf in Sneek rijden. Dan lopen we er drie uur rond, praten met de ondernemer en weten precies wie we daar wel of juist niet moeten neerzetten.” Kern van de aanpak van RecreaMatch is dat ze een heel gedetailleerde profielschets opstellen. "Dat is het belangrijkste van het hele traject”, stelt Thijs. "We steken heel veel tijd in de profielschets en pas als die scherp is, gaan we zoeken. Dat heeft tot nu toe heel veel succes gehad.”


Hoe belangrijk die profielschets is, blijkt volgens Thijs wel uit de praktijk: "We hebben al meerdere malen gehad dat een eigenaar een directeur zocht maar het uiteindelijk een assistent-bedrijfsleider is geworden. Dat kwam omdat we heel goed naar hem geluisterd hebben en er achter kwamen dat een directeur niet was wat hij zocht. Een ander bedrijf zocht twee mensen maar uiteindelijk is het één persoon geworden.”


Angst van veel ondernemers is dat bedrijven als RecreaMatch hun goede mensen wegkopen. Dat ziet Thijs toch wel anders: "De sector is veel te klein om mensen weg te kapen. We hebben een behoorlijk netwerk en als we een vacature hebben, gaan mensen vanzelf reageren. We zoeken niet actief mensen in de sector.” Frank vult daarop aan: "Wat we wel doen is dat mensen die iets anders zoeken zich bij ons op de website kunnen inschrijven.”

Eisen aan managers veranderen ingrijpend

 

De beide heren van RecreaMatch zien sowieso heel wat veranderingen in de skills van de recreatiemanagers. Thijs, die zelf manager is geweest, ziet dat heel scherp: "Toen ik zelf parkmanager was, deed ik werkelijk alles zelf, ik was een echte generalist. Dat is niet meer. Een parkmanager van tegenwoordig zoekt een marketingbedrijf, een technisch bedrijf, een schoonmaakbedrijf en een groenbedrijf om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.” De parkmanager is volgens Thijs meer de regisseur aan het worden dan de generalist die alles zelf doet. Daarbij komt dat uit onderzoek blijkt dat 60% van de eigenaren en managers verwacht dat het werk de komende jaren complexer wordt en nog eens 1 op de 4 is van mening is dat het werk ook meer specialistischer wordt. "Hiermee kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat de eisen die aan toekomstige parkmanagers gesteld worden toe gaan nemen”, stelt Thijs. "Milieu en duurzaamheid, veranderende wet en regelgeving en het vinden, motiveren en aansturen van personeel zijn de grootste uitdagingen voor toekomstige parkmanagers.”

Discrete aanpak

 

De hele werving gebeurt volgens Frank heel erg discreet: "Dan communiceren we bijvoorbeeld dat we in de regio Oost op zoek zijn naar een parkmanager voor een middelgroot zelfstandig recreatiebedrijf.” RecreaMatch ontzorgt ook de ondernemer in het hele proces. Pas aan het eind krijgt hij de kandidaten gepresenteerd die bij zijn bedrijf passen. Heel anders dan wanneer een ondernemer zelf een advertentie plaatst. "Dan krijgt hij 80 cv's van gelukszoekers. Alles door elkaar. De kandidaten die op de vacature afkomen, screenen we eerst zelf. Dan laten we ongeveer 5 mensen op gesprek komen. Dat doen wij. Daar zit de ondernemer niet bij en weet de kandidaat nog niet om welk bedrijf het gaat.”


De kracht van RecreaMatch is dat ze de profielschets bij de ondernemer hebben opgehaald matchen aan de kandidaten. "Dan vallen er in het eerste gesprek altijd kandidaten af. Alleen met de kandidaten waar wij een match in zien, gaat de ondernemer in gesprek. Daar zitten we ook bij want voor een ondernemer is het vaak een moeilijk gesprek omdat hij er ook emotioneel in zit. Eventueel kun je daar ook nog een assessment aan toevoegen. Dan gaat het gesprek tussen ondernemer en kandidaat over arbeidsvoorwaarden en laten we het langzaam los.”


Ondernemers die met RecreaMatch in zee gaan krijgen een resultaatgarantie: "We vertrouwen in onze aanpak en kwaliteit en zoeken net zolang door totdat we iemand gevonden hebben. Dat risico durven we wel aan”, stelt Frank resoluut. Zeker omdat ze goed inzicht hebben in de toekomstige competenties van parkmanagers. "Klantgerichtheid en gastvrijheid, probleemoplossend vermogen, goede communicatieve vaardigheden en omgaan met veranderende omgangsvormen in de samenleving zijn de belangrijkste uitdagingen voor de managers van de toekomst.”


Voor ondernemers die tientallen jaren zelf hun bedrijf hebben geleid, is het vaak lastig een tweede kapitein op het schip te hebben. Daar kan RecreaMatch een coachingtraject voor inzetten: "Zeker als je nog nooit een parkmanager hebt gehad, is het voor zowel de ondernemer als de parkmanager interessant om ze te coachen. Hoe ga je met elkaar om hoe kom je tot taken en rolverdelingen?”

Ook voor interim

 

Naast werving en selectie kunnen bedrijven RecreaMatch ook inschakelen voor interimkrachten: "Stel je voor dat je als ondernemer ziek wordt of je bedrijfsleider valt uit door een arbeidsconflict”, geeft Thijs als voorbeelden. "Dat hebben we al meegemaakt en hebben toen direct een interimer kunnen leveren. Of een ondernemer die voorzag dat zijn parkmanager tegen een burn-out aanzat. Daar hebben we een sterke rechterhand naast gezet om de zomer door te komen. Dat zijn hele snelle trajecten en dan zijn we in staat om in een paar dagen een paar kandidaten te leveren.”


RecreaMatch is nog maar een jong bedrijf. Hoe zit het met hun trackrecord? Frank is best wel trots: "We doen het nu een jaar en hebben meer dan 10 trajecten succesvol afgesloten. We willen ook klein blijven. Het zijn langlopende trajecten die we met ondernemers aangaan. Het is geen detachering van een supermarktmanager. We bouwen echt een band op met de ondernemer en plaatsen niet zomaar iemand bij een bedrijf.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, arbeidsmarkt, werving, selectie, management

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...