Geplaatst op: 06-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Natuurhuisje plant 250 duizend bomen in één jaar

Natuurhuisje plant 250 duizend bomen in één jaar

Boekingsplatform Natuurhuisje, dat wil uitgroeien tot de groene Airbnb, heeft in één jaar tijd 250 duizend bomen geplant ter compensatie van van de uitstoot van broeikasgassen. Voor elke nacht wordt één boom geplant. Ultiem doel is om voor 2021 één miljoen bomen te planten.


Het platform, dat actief is in Nederland, België en Duitsland, wil hiermee een voorbeeldrol voor andere travel bedrijven vervullen om hen ook aan te moedigen met groene initiatieven te komen die zorgen voor een betere wereld. "Als we zo doorgaan met zijn allen, helpen we de aarde om zeep. We beseffen dat het nog een druppel op een gloeiende plaat is, maar met het gedachtegoed willen we andere bedrijven aansteken”, aldus oprichter Tim van Oerle. Geld verdienen en iets terug doen voor de wereld kunnen volgens hem prima samen gaan.

Gemiddelde uitstoot reis

 

Met behulp van de tool van Milieucentraal werd de uitstoot per verblijf in een natuurhuisje voor verschillende bestemmingen uitgerekend. De totale uitstoot van het platform over 2018 bedroeg ruim 10 miljoen kilogram aan CO2. Gemiddeld genomen stoot een gebruiker rond de 315 kg CO2 per verblijf in een natuurhuisje uit. Dat dit relatief laag ligt valt te verklaren door de populariteit van natuurhuisjes dichtbij huis.


Een gemiddelde boom kan in één jaar ongeveer 20 kg CO2 uitstoot opnemen. Met het planten van 250.000 bomen wordt jaarlijks zo’n 5 miljoen kg aan CO2 uitstoot opgenomen. Hiermee compenseert het platform ruimschoots 15.000 verblijven in een natuurhuisje. Dit is ruim de helft van het aantal verblijven over 2018.

Biodiversiteit en meer impact

 

De bomen worden geplant in een mangrove reservaat op Madagascar. "Op dit moment maken we hier de grootste impact op het gebied van CO2 reductie. We kunnen hier flinke aantallen planten, waardoor het effect op het mondiale probleem groter is”, legt Tim van Oerle uit. "Daarnaast behouden we natuur en dragen we bij aan het behoud van biodiversiteit. De mangrovebomen die er geplant worden zorgen voor de terugkeer van veel verschillende soorten krabben, vissen en vogels.”


Meer over de visie en aanpak van Natuurhuisje in dit interview:

https://www.nritmedia.nl/kennisbank/39488/Natuurhuisje_groeit_door_streng_concept_te_bewaken

Link: https://www.natuurhuisje.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme
Vacature


||| Blogs |||

12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/06/19
Eerste caravan met energielabel
Als eerste caravan ooit heeft het model Shelter van Kip een energielabel gekregen.
14/06/19
Nieuwe sluis Kornwerderzand enorme opsteker voor superjachtbouw
De superjachtbouw in Noord-Nederland krijgt een enorme impuls nu de financiering voor de nieuwe sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk rond is.
12/06/19
Waterspel & de attractiewaarde van De Krim
Hoe kun je als sport- en recreatiebedrijf aantrekkelijk en relevant blijven voor bezoekers en proactief, jaarrond, bezoekersaantallen te beïnvloeden.
12/06/19
TUI zet Escape Room in voor laatboekers
Om laatboekers te helpen bij hun vakantiekeuze heeft TUI een pop-up Escape Room gemaakt die de in juni op tour door Nederland gaat.
11/06/19
Directie Eijsink verwelkomt CTO Hans Gringhuis
Het voorheen driekoppige directieteam van automatiseringsspecialist Eijsink is vanaf vandaag uitgebr...
11/06/19
De 100 grootste horecabedrijven van Nederland
McDonald’s is wederom het grootste horecabedrijf van Nederland. Op plaatsen twee en drie staan net als vorig jaar Van der Valk en Landal GreenParks. Dat blijkt uit de Top 100 van Misset Horeca.
11/06/19
Programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee gelanceerd
Met het programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee moet sporten op het Scheveningse strand de komende twee jaar ook mogelijk worden voor minder voor de hand liggende groepen.
11/06/19
Slapen bij Avonturenboerderij Molenwaard
Dagattractie Avonturenboerderij Molenwaard wordt twee nachten ook kampeerboerderij. Ook de vaste karakters Fien en Teun blijven slapen. Er is plaats voor maximaal 100 gasten.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk