Geplaatst op: 01-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy (DCC) heeft op basis van eigen onderzoeken een goed inzicht in de activiteiten die Nederlanders ondernemen in de vrije tijd. Ook hebben ze scherp in kaart welke activiteiten worden gemist in de toeristisch- recreatieve sector. Daarmee kunnen ze de vraag 'Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?' prima beantwoorden.


Dynamic Concepts onderscheidt drie typen leisure:

  1. Slow Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij niet de activiteit zelf het hoofddoel is, maar juist het bewust genieten van waar je bent door het ondernemen van een activiteit. Voorbeelden zijn funshoppen, natuurgebieden bezoeken, wandelen/fietsen, kuuroord bezoeken en zwemmen. Het aandeel in de vrije tijd van Slow Leisure is 43 procent.
  2. Experience Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je actief wordt betrokken of meegenomen in de beleving van de activiteit. Voorbeelden zijn bezoeken van attractiepark/dierentuin, watersport, outdoor activiteit, bezoek evenement/festival, sportwedstrijd, bioscoop, uitgaan of casino. Aandeel van Experience Leisure in de vrijetijdssector is 21 procent.
  3. Urban Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je passief wordt betrokken of meegenomen wordt in de beleving van de activiteit. De elementen van de beleving liggen hierbij in grote lijnen al vast en veranderen niet of nauwelijks door de invloed van de deelnemer of toeschouwer. Voorbeelden zijn het bezoeken van een museum, tentoonstelling, voorstelling in theater, bezienswaardigheid of restaurant/café/terrasbezoek. Aandeel van Urban Leisure in de vrije tijd is 36 procent.

De Leisure Kansen Index

 

Om goed beleid te maken is het niet alleen verstandig om te weten wat voor activiteiten Nederlanders ondernemen maar ook waar men behoefte aan heeft en welke activiteiten men mist. Daarmee krijg je als ondernemer en beleidsmaker inzicht in onder- en overaanbod van activiteiten. Daarvoor gebruiken de onderzoekers de zelf ontwikkelde Leisure Kansen Index (LKI).

De resultaten

 

DCC constateert een te gering aanbod aan Experience Leisure activiteiten. Met name de mogelijkheden tot het bezoeken van een attractiepark, dierentuin, casino of evenement en het beoefenen van een watersport schieten tekort. Hier liggen dus kansen voor ondernemers. Het aanbod aan Urban Leisure activiteiten is verzadigd. Dit geldt met name voor activiteiten gekoppeld aan eten en drinken zoals bezoek aan een restaurant, bar/café en terras. In Slow Leisure activiteiten zien de onderzoekers een licht overaanbod in vooral funshoppen, fietsen en wandelen. Kansen in dit segment liggen in het bezoeken van spa/sauna of recreëren op en rond het water.

br>

Volgens DCC  zal het openen van meer winkels in combinatie met horeca niet de aantrekkingskracht op de consument hebben waarop doorgaans wordt gehoopt. Een attractie zoals bowlen, karten, indoor speeltuin, e.d. in een winkelgebied kan die versterkende rol wel hebben.

Download whitepaper

 

In de gratis te downloaden whitepaper die Dynamic Concepts heeft uitgebracht staan nog meer interessante analyses waarbij gekeken wordt naar verschillen tussen verschillende doelgroepen.


Hierbij segmenteren de onderzoekers van DCC doelgroepen op geslacht, leeftijd, type bezoek (dagtocht, shortbreak en vakantie) en samenstelling gezelschap. Voor de eigen stad, regio of omgeving kan het bureau een  eigen unieke Leisure Kansenkaart maken dat een beeld geeft van het huidige leisure-aanbod, de leisure-behoefte en de identiteit van het gewenste gebied.


Download de volledige whitepaper via: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-waar-liggen-de-kansen-in-de-vrijetijdssector/

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, leisureaccommodaties, leisurecentra, vrijetijdsbesteding

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/03/19
Derde, herziene editie van Leisure! komt eraan
Dit voorjaar verschijnt de derde editie van het boek Leisure! Inleiding in de vrije tijd, het Nederl...
20/03/19
Nieuwe initiatieven voor recreatie en toerisme Flevoland
4 projecten krijgen voor 2019 subsidie zodat er in Flevoland voor bezoekers en inwoners nog meer te ...
20/03/19
ANVR start een platform voor jonge ondernemers en managers in de reisbranche: Young ANVR
ANVR zocht één young professional om mee te denken met het ANVR-bestuur en die na een ...
20/03/19
Pieter Elbers (KLM) opent zeventigste Keukenhof
Keukenhof, de topattractie van Nederland in het voorjaar, is zeventig jaar jong.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
15/03/19
2,2 Miljoen voor culturele instellingen en evenementen
De provincie Noord-Holland stelt eenmalig 2,2 miljoen euro beschikbaar voor de verduurzaming van cul...
14/03/19
Sluiting kinderbad Stroombroek
Na jarenlang dienst te hebben gedaan op zomerse dagen voor de jongste bezoekers van Stroombroek komt...
14/03/19
Eerste editie Sail Scheveningen (+video)
Van 20 tot en met 23 juni 2019 vindt de eerste editie plaats van Sail op Scheveningen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk