Geplaatst op: 20-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek

WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek
In Flanders Fields Museum

In het laatste herdenkingsjaar van Wereldoorlog I ontving de Belgische regio Westhoek ruim 540 duizend bezoekers die speciaal voor de herdenking kwamen. Voor de hele herdenkingsperiode (2014 tot 2018) noteerde het kenniscentrum van Westtoer 2,8 miljoen WO I-herdenkingsbezoekers. Samen met de unieke bezoekers van het project ‘Coming World Remember me’ komen de onderzoekers op 3 miljoen bezoekers. Dat is een half miljoen meer dan vooropgesteld.


Toerisme Vlaanderen investeerde de voorbije 5 jaar bijna 22 miljoen euro in WO I-infrastructuurprojecten en -evenementen, en daar kwam ook nog een aanzienlijk bedrag bij voor internationale promotie. Ook de komende jaren blijft de organisatie dit herdenkingstoerisme met vredesboodschap ondersteunen.

Opvallend drukker

 

In 2018 telde Westtoer 541.500 bezoekers, 5% meer dan in 2017. Mei en juni, maar vooral ook november met de herdenking van 100 jaar Wapenstilstand waren opvallend drukker dan in 2017. De binnenlandse markt was in 2018 goed voor 45%, de buitenlandse voor 55%. In vergelijking met 2017 waren er 6% binnenlandse en 4% buitenlandse bezoekers meer.

Meeste bezoekers uit  Verenigd Koninkrijk

 

Het Verenigd Koninkrijk blijft voor het WOI-herdenkingstoerisme in Vlaanderen het belangrijkste buitenlandse herkomstland. De Britse markt noteerde in 2018 een toename van 11% ten opzichte van 2017. Het marktaandeel van de Britten bedroeg in 2018 36% van het totaal aantal herdenkingsbezoekers. Nederland blijft de tweede buitenlandse markt voor het herdenkingstoerisme in de Westhoek. De Nederlandse markt bleef in vergelijking met 2017 relatief stabiel (+1%). Het marktaandeel van de Nederlanders bedroeg 9% van het totaal aantal herdenkingsbezoekers. Het aandeel van de vier verre markten (Australië, Canada, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland) bedroeg 6% in 2018 (t.o.v. 7% in 2017).

Vervolg over wederopbouw

 

"Dat de belangstelling uit het buitenland hoog blijft, heeft ons al begin 2018 doen beslissen dat we ook in 2019 en daarna blijven inzetten op de herdenking van de Eerste Wereldoorlog,” zegt projectleider Lea Winkeler van Toerisme Vlaanderen. "We doen dat niet alleen omwille van de economische waarde die herdenkingstoerisme creëert voor de Westhoek en voor Vlaanderen als geheel. Minstens even belangrijk is het feit dat we uniek, betekenisvol erfgoed onder onze vleugels hebben dat ons verbindt met mensen uit alle uithoeken van de wereld. Want 3 miljoen bezoekers, dat zijn drie miljoen mensen van vlees en bloed die we tijdens de herdenkingsperiode in contact hebben gebracht met échte plekken, échte voorwerpen en échte verhalen van de Groote Oorlog.”


De komende jaren staan volledig in het teken van de wederopbouw van de Westhoek, na de Eerste Wereldoorlog. Verschillende partners in de Westhoek werken met steun van Toerisme Vlaanderen aan een totaalprogramma van tentoonstellingen, evenementen en routes. Die moeten de herdenkingsbezoekers in 2020 op enkele iconische sites in de Westhoek onderdompelen in het verhaal van de wederopbouw.

Link: https://www.toerismevlaanderen.be/100jaarGrooteOorlog
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultureel toerisme, oorlogen, herdenkingstoerisme, dark tourism, Belgie
Vacature

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/06/19
Rijksmuseum van Oudheden zoekt Kunstdetectives
Altijd al een echte detective willen zijn? Met de gratis Kunstdetective-speurroute kan dat deze zome...
24/06/19
Exclusief voor leden
Koning opent paviljoen Park Hoge Veluwe
Afgelopen vrijdag opende Koning Willem-Alexander officieel het Park Paviljoen, het nieuwe publieksge...
07/06/19
Rembrandts breed op gevels universiteit Leiden
Hoe groot kun je Rembrandt afbeelden? De universiteit van Leiden kiest voor de overtreffende trap....
05/06/19
CORPUS in China: de bouw gaat van start
Tijdens een ceremoniële bijeenkomst op de bouwplaats op zo’n 45 kilometer ten zuiden van Nanjing ...
03/06/19
Bijna €4 miljoen opgehaald door non-profit organisaties via Airbnb Experiences - Airbnb breidt Nederlands aanbod uit
Airbnb gaat het aantal social impact experiences in Nederland vergroten. Social impact experiences z...
03/06/19
Primeur Rijksmuseum videotour in gebarentaal
Het Rijksmuseum heeft als eerste museum een videotour in Nederlandse Gebarentaal.
29/05/19
Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota
Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker.
28/05/19
Themajaar provincie Utrecht 2019 : Koude Oorlog
bezoekers kunnen dit jaar kennis maken met onzichtbare schuilplaatsen, spannende verhalen en ander cultureel erfgoed uit de periode 1945 – 1991.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk