Geplaatst op: 12-02-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veel werknemers botsen met manager

Veel werknemers botsen met manager
Eén op de vijf werknemers heeft een slechte band met zijn of haar leidinggevende. Zelfs één op de drie vindt de manager slecht in zijn of haar werk en 40 procent wordt niet blij van de leidinggevende. Dit leidt tot meer aanvaringen dan men in eerste instantie zou verwachten: ruim de helft van de respondenten geeft aan soms, vaak of heel vaak een aanvaring te hebben met zijn of haar manager. Dit blijkt uit onderzoek van work-life platform Intermediair onder 641 hoogopgeleiden.

Ruim 40% geeft aan dat deze vertroebelde relatie invloed heeft op hun werk- en privéleven. Voor bijna tweederde van de ondervraagde zorgt dit voor stress en 60% gaat hierdoor met tegenzin naar zijn of haar werk. De helft van de respondenten ontwijkt de manager zo veel mogelijk.

17% is bang voor zijn of haar directe leidinggevende en bijna 20% durft niet tegen de manager te zeggen hoe hij of zij over bepaalde zaken denkt. Ruim de helft van de ondervraagden ligt hier ‘s avonds wakker van, maar kan er gelukkig thuis wel over praten (64%).

"Proactief met probleem omgaan”

Intermediair Research Consultant Garikai van Weydom: "Waar managers er voor zouden moeten zorgen dat werknemers goed en efficiënt hun werk kunnen doen, werkt dit in veel gevallen dus averechts. Veel werknemers geven aan stress, angst en slapeloze nachten te hebben vanwege hun manager. Uiteindelijk gaat dit een organisatie alleen meer veel geld kosten. Het is belangrijk om als organisatie serieus en proactief met dit probleem om te gaan."

Manager luistert niet goed

Ruim de helft van de respondenten die problemen ervaart, geeft aan dat zijn of haar leidinggevende niet goed luistert. Dit is de voornaamste reden dat de werknemer niet blij is met de manager (52%), gevolgd door incompetentie (45%), manipulatie (42%) en betweterigheid (42%). Maar liefst 36% van de ondervraagde vindt zijn of haar manager slecht, waarvan ruim 8% zelfs heel slecht.

Bijna 30% wel blij met manager

Toch zijn er ook betrouwbare managers: bijna één derde van de ondervraagde is blij met zijn of haar manager omdat deze betrouwbaar is (62%), helder verwachtingen uitspreekt (50%) en afspraken nakomt (47%).
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: manager, werknemer, leren, arbeid

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...