Geplaatst op: 11-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Keynote op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Op dinsdag 26 maart komen family entertainment centers, attractieparken, musea en dierentuinen bij elkaar op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. We zijn die dag te gast bij het Family Entertainment Center Sevenum dat in het voorjaar van 2018 is geopend. In het FEC Sevenum zijn drie concepten gebouwd: Mattel Play! Sevenum, The Portal Action House en het ABC Restaurant. Een totaalconcept dat uniek is in Nederland en u beslist niet mag missen! U krijgt die dag alles te weten over het FEC Sevenum, gaat behind the scenes en komt alles te weten over actuele trends en ontwikkelingen in de branche.


Eigenaar Ronald Hoppzak wist eigenhandig de eerste Mattel Play! naar Nederland te halen. Op de Vakdag vertelt hij het opmerkelijke verhaal van zijn avontuur en vasthoudendheid dat werd beloond met een prachtig FEC.

FEC Sevenum en vakantiepark De Schatberg

 

Ronald heeft in 1995 met zijn ouders de Schatberg in Sevenum overgenomen. Vakantiepark De Schatberg is in 1965 ontstaan rond een zandafgraving voor de Middenpeelweg en is nu doorgegroeid naar een recreatiebedrijf met 1.000 kampeerplaatsen en 200 vakantiebungalows. Compleet met centrumvoorzieningen als restaurants, bowling en zwembaden. "De Schatberg is 100 hectare groot en er is nog ruimte om 240 bungalows bij te bouwen”, vertelt Ronald. "We hebben bungalows van 4 tot 32 personen in diverse comfortranges en verhuren ze via een touroperator.

Speelwereld rond internationale characters

 

Het idee om een FEC te bouwen heeft alles te maken met het vakantiepark: "Toen we nadachten over de uitbreiding van het bungalowpark vroegen we ons af of onze centrumvoorzieningen wel voldoende capaciteit hadden. Toen hebben we besloten een nieuwe speelwereld te bouwen.” Ronald wilde zijn speelwereld rond bekende internationale characters bouwen en kwam via allerhande omwegen en bijna getekende contracten uiteindelijk bij Mattel terecht. "We zijn met Mattel tot zes brands gekomen die we mogen voeren. Angelina Ballerina, Bob de Bouwer, Brandweerman Sam, Thomas de stoomlocomotief, Mega Bloks en Mega Construx.” Die laatste twee zijn toegevoegd om kinderen van 8 jaar en ouder aan te trekken. "We willen kinderen onderdompelen in de wereld van hun character waar ze hun rol kunnen spelen.”


Ook voor tieners en jongvolwassenen

 

Maar daarmee was het FEC voor Ronald nog niet compleet: "We wilden een FEC realiseren waar ook tieners en jongvolwassenen kunnen meedoen. We hebben binnen Mattel naar concepten gekeken maar dat lukte uiteindelijk niet. Toen hebben we helemaal zelf de Portal Action House ontwikkeld waar we de online en offline wereld met elkaar hebben verbonden.” In de Portal Action House moeten de deelnemers een ontvoerd familielid bevrijden. "Ze moeten, alsof ze live in een game zitten, allerhande muntjes verzamelen. Als ze alle levels winnen, dan vinden ze de verloren persoon weer terug.”


ABC restaurant maakt FEC compleet

 

Toen deze twee onderdelen plantechnisch bijna klaar waren, werd Ronald benaderd door ABC restaurants. "Ze wilden graag bij ons FEC een ABC-restaurant realiseren”, vertelt Ronald. "En vanwege de uitstraling en imago paste het prima bij onze plannen.” Dat in Velp jaarlijks 275 duizend mensen kwamen eten, hielp ook mee en veranderde de plannen voor het FEC compleet. Zo werd het gebouw twee keer zo groot en moest op een andere locatie direct aan de Middenpeelweg gerealiseerd worden. "Ook de financiering moest worden aangepast; het Limburgse ontwikkelfonds Liof ging meedoen en van de bank moesten we ook nog een crowdfundingsactie opstarten. We zijn toen met Collin Crowdfuncing in zee gegaan en hebben in 7 uur tijd 1 miljoen euro opgehaald.”

Unieke presentatie op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

 

Na jarenlange voorbereiding ging ineens alles snel en 7 maanden na de eerste schop in de grond ging het ABC Restaurant open en twee maanden later Mattel Play! en de Portal Action House.


Learings in het proces waren er volop voor Ronald, een tipje van de sluier: "Het kostte meer tijd dan we verwacht hadden. We zijn heel trots dat we na Liverpool en Dubai de derde Mattel Play! ter wereld zijn. Maar dat geeft ook de onbekendheid aan voor veel mensen die denken dat het een soort Monkeytown is en dat is het beslist niet.”


Over zijn turbulente ervaringen met internationale spelers in de wereld van de Intellectual Properties schrijft Ronald het boek ‘Mijn naam is Sjaak’. Op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit alvast een unieke preview die u niet mag missen.


Link: https://hetnieuwedagjeuit.nl/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, family entertainment centers, restaurants, dagattracties

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/04/19
Beschikbaar inkomen steeg hard in 2018
Het netto reëel beschikbaar inkomen van huishoudens is in 2018 met 2,6 procent gestegen.
12/04/19
Gastvrouw Daphne Kolk uit Kampen wint internationale Talent van de Toekomst Bokaal
Van 31 gastheren en –vrouwen die 17 mbo-opleidingen uit Nederland, België en Engeland vertegenwoo...
11/04/19
Visit Brabant organiseert Kennissessie (Brabantse) Gastvrijheid
Visit Brabant organiseert op 9 mei voor de deelnemers aan de Brabantse Gastvrijheid Award de Kennissessie (Brabantse) Gastvrijheid.
11/04/19
Bekendmaking nominaties Beste B&B van Nederland 2019
Welke B&B wordt verkozen tot Beste Bed & Breakfast van Nederland 2019? Drie accommodaties in...
10/04/19
Food tourism steeds populairder
Eten en drinken wordt steeds belangrijker tijdens vakanties. Bijna twee derde van de Nederlanders geeft aan hier meer belang aan te hechten dan voorheen. Voor een op de zes bepaalt eten en drinken in sterke mate de bestemmingskeuze.
04/04/19
Nieuwbouw studentenhuisvesting Hotel Management School Maastricht officieel van start
Met het slaan van de eerste paal is woensdag 3 april de bouw van 390 nieuwe duurzame woonunits voor ...
03/04/19
Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen
De horeca krijgt in de nieuwe wetgeving voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter geen verplichting deze in te nemen.
29/03/19
Veel positieve veranderingen in nieuwe Drank- en Horecawet
De Drank- en Horecawet wordt vernieuwd. Staatssecretaris Blokhuis van VWS is een consultatie gestart voor het nieuwe wetsvoorstel. Wat gaat er allemaal veranderen?
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk