Geplaatst op: 11-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Keynote op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Op dinsdag 26 maart komen family entertainment centers, attractieparken, musea en dierentuinen bij elkaar op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. We zijn die dag te gast bij het Family Entertainment Center Sevenum dat in het voorjaar van 2018 is geopend. In het FEC Sevenum zijn drie concepten gebouwd: Mattel Play! Sevenum, The Portal Action House en het ABC Restaurant. Een totaalconcept dat uniek is in Nederland en u beslist niet mag missen! U krijgt die dag alles te weten over het FEC Sevenum, gaat behind the scenes en komt alles te weten over actuele trends en ontwikkelingen in de branche.


Eigenaar Ronald Hoppzak wist eigenhandig de eerste Mattel Play! naar Nederland te halen. Op de Vakdag vertelt hij het opmerkelijke verhaal van zijn avontuur en vasthoudendheid dat werd beloond met een prachtig FEC.

FEC Sevenum en vakantiepark De Schatberg

 

Ronald heeft in 1995 met zijn ouders de Schatberg in Sevenum overgenomen. Vakantiepark De Schatberg is in 1965 ontstaan rond een zandafgraving voor de Middenpeelweg en is nu doorgegroeid naar een recreatiebedrijf met 1.000 kampeerplaatsen en 200 vakantiebungalows. Compleet met centrumvoorzieningen als restaurants, bowling en zwembaden. "De Schatberg is 100 hectare groot en er is nog ruimte om 240 bungalows bij te bouwen”, vertelt Ronald. "We hebben bungalows van 4 tot 32 personen in diverse comfortranges en verhuren ze via een touroperator.

Speelwereld rond internationale characters

 

Het idee om een FEC te bouwen heeft alles te maken met het vakantiepark: "Toen we nadachten over de uitbreiding van het bungalowpark vroegen we ons af of onze centrumvoorzieningen wel voldoende capaciteit hadden. Toen hebben we besloten een nieuwe speelwereld te bouwen.” Ronald wilde zijn speelwereld rond bekende internationale characters bouwen en kwam via allerhande omwegen en bijna getekende contracten uiteindelijk bij Mattel terecht. "We zijn met Mattel tot zes brands gekomen die we mogen voeren. Angelina Ballerina, Bob de Bouwer, Brandweerman Sam, Thomas de stoomlocomotief, Mega Bloks en Mega Construx.” Die laatste twee zijn toegevoegd om kinderen van 8 jaar en ouder aan te trekken. "We willen kinderen onderdompelen in de wereld van hun character waar ze hun rol kunnen spelen.”


Ook voor tieners en jongvolwassenen

 

Maar daarmee was het FEC voor Ronald nog niet compleet: "We wilden een FEC realiseren waar ook tieners en jongvolwassenen kunnen meedoen. We hebben binnen Mattel naar concepten gekeken maar dat lukte uiteindelijk niet. Toen hebben we helemaal zelf de Portal Action House ontwikkeld waar we de online en offline wereld met elkaar hebben verbonden.” In de Portal Action House moeten de deelnemers een ontvoerd familielid bevrijden. "Ze moeten, alsof ze live in een game zitten, allerhande muntjes verzamelen. Als ze alle levels winnen, dan vinden ze de verloren persoon weer terug.”


ABC restaurant maakt FEC compleet

 

Toen deze twee onderdelen plantechnisch bijna klaar waren, werd Ronald benaderd door ABC restaurants. "Ze wilden graag bij ons FEC een ABC-restaurant realiseren”, vertelt Ronald. "En vanwege de uitstraling en imago paste het prima bij onze plannen.” Dat in Velp jaarlijks 275 duizend mensen kwamen eten, hielp ook mee en veranderde de plannen voor het FEC compleet. Zo werd het gebouw twee keer zo groot en moest op een andere locatie direct aan de Middenpeelweg gerealiseerd worden. "Ook de financiering moest worden aangepast; het Limburgse ontwikkelfonds Liof ging meedoen en van de bank moesten we ook nog een crowdfundingsactie opstarten. We zijn toen met Collin Crowdfuncing in zee gegaan en hebben in 7 uur tijd 1 miljoen euro opgehaald.”

Unieke presentatie op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

 

Na jarenlange voorbereiding ging ineens alles snel en 7 maanden na de eerste schop in de grond ging het ABC Restaurant open en twee maanden later Mattel Play! en de Portal Action House.


Learings in het proces waren er volop voor Ronald, een tipje van de sluier: "Het kostte meer tijd dan we verwacht hadden. We zijn heel trots dat we na Liverpool en Dubai de derde Mattel Play! ter wereld zijn. Maar dat geeft ook de onbekendheid aan voor veel mensen die denken dat het een soort Monkeytown is en dat is het beslist niet.”


Over zijn turbulente ervaringen met internationale spelers in de wereld van de Intellectual Properties schrijft Ronald het boek ‘Mijn naam is Sjaak’. Op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit alvast een unieke preview die u niet mag missen.


Link: https://hetnieuwedagjeuit.nl/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, family entertainment centers, restaurants, dagattracties

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/05/19
Exclusief voor leden
Meer omzet, minder winst voor TUI
TUI heeft in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2019 (oktober-maart) meer omzet behaald maar zag d...
17/05/19
Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?
Van mensen die in de toekomst in toerisme aan de slag willen, wordt een hoger opleidingsniveau verwacht. Bestaande werknemers moeten zichzelf trainen om om de snelle technologische veranderingen te kunnen bijbenen. ‘High Tech with a Human Touch’ wordt de gouden skills combinatie.
17/05/19
Exclusief voor leden
Ondanks mooie zomer meer bezoek voor top Europese attractieparken
De twintig grootste Europese attractieparken hebben vorig jaar 66 miljoen bezoekers getrokken, 3,1% meer dan in 2017. De groei werd wat getemperd door de mooie en lange zomer in Europa.
17/05/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen in NL omhoog, in de horeca juist omlaag
Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan een kwartaal eerder. Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde voor het derde kwartaal op rij.
17/05/19
Exclusief voor leden
Klim naar het licht passeert mijlpaal 10.000 bezoekers na twee weken
DOSS Event Support meldt dat sinds de start op 1 mei al 10.000 kaarten verkocht zijn voor het evenem...
17/05/19
De beste en populairste reisorganisaties van Nederland
Gisteren zijn de Zoover Awards voor reisorganisaties uitgereikt; dé consumentenprijzen voor de reisbranche. Opvallend is dat voor beste reisorganisaties veelal minder bekende spelers er met de prijzen vandoor gingen.
17/05/19
Tentoonstelling Zeeuws Museum op drie locaties met fietstocht
Het Zeeuws Museum opent volgende week zaterdag een bijzondere tentoonstelling die niet ophoudt bij de muren van het museum. De tentoonstelling Nooit meer werken bestaat ook uit een fietstocht en tijdelijke locaties in andere gemeenten.
17/05/19
Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden
Nederland is een plaats gestegen op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk