Geplaatst op: 01-02-2019
Auteur: Marc Gerlings

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands

27% groei op eerder topjaar

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands
Foto: Leisurelands

Het kon ook niet anders met een zomer waar geen einde aan leek te komen. De bezoekersaantallen van de recreatiegebieden van Leisurelands breken alle records in 2018. Ruim 5,5 miljoen strand-bezoekers beleefden een heerlijk dagje uit op de 20 recreatiegebieden op de Veluwe, in het Rijk van Nijmegen en in de Achterhoek en Liemers. Ten opzichte van het laatste recordjaar in 2016 betekent dit een groei van bijna 27%. In 2016 werden ruim 4,3 miljoen strandbezoekers verwelkomd.


Totaal 7,5 miljoen bezoekers

Bij de ruim 5,5 miljoen bezoekers zijn uitsluitend dagrecreanten (o.a. strandbezoekers) en evenementenbezoekers meegerekend. Dit zijn de bezoekers die de slagboom passeren. Op de recreatiegebieden zijn diverse ondernemingen, denk aan wellnessresorts, jachthavens en golfbanen, niet achter de slagbomen van Leisurelands gevestigd. Zij ontvingen in 2018 in totaal ruim twee miljoen bezoekers. Hiermee komt het totaal aantal bezoekers op de recreatiegebieden van Leisurelands in 2018 uit op ruim 7,5 miljoen.


Twee hittegolven en droogte

Nog voor de start van het recreatieseizoen (1 mei) werden in april al de eerste drie zomerse dagen gemeten. 2018 kende in totaal 55 zomerse dagen en negen tropische dagen. In juli werd de eerste landelijke hittegolf van dertien dagen gemeten, in augustus was er een tweede hittegolf van tien dagen. Al met al reden genoeg om het water en verkoeling op te zoeken.


Leisure

De recreatiegebieden zijn 365 dagen per jaar toegankelijk en bieden een diversiteit aan activiteiten en dagattracties. Tijdens warme dagen bieden de stranden, ligweiden en het verkoelende water een dagje uit voor strand- en waterliefhebbers en is het dé plek voor kinderen in verband met de vele speelvoorzieningen. De actieve recreant kan het hele jaar door zijn hart ophalen tijdens een wandeling of fietstocht. Verder zijn er (overdekte) attracties zoals wellnessresorts, golfbanen, jachthavens en outdoor- en speelactiviteiten. Andere bekende publiekstrekkers zijn de vele festivals en evenementen zoals Emporium, Gelderpop, Beachpull, Dreamfields Festival, Down the Rabbit Hole, Ground Zero, Strong Viking Obstacle Run en Keramisto, maar ook triatlons en andere sportevenementen.


20 recreatiegebieden

Leisurelands exploiteert negentien recreatiegebieden en een haven (Haven Hattem / IJsseldelta Marina). De toegang tot de recreatiegebieden is gratis. Alleen voor het parkeren betaalt de bezoeker een vergoeding. In het hoogseizoen, van 1 mei tot 1 oktober, bedraagt het parkeergeld € 5,00 per auto en in het laagseizoen, 1 oktober tot 1 mei, € 3,00 per auto. Voor Strand Horst-Noord (kite)surfstrand) en Surfoever Hoge Bijssel is het tarief het hele jaar door € 5,- per voertuig. Voor lange voertuigen (> 6 m) geldt op alle recreatiegebieden het dubbele parkeertarief.



Trefwoorden: recreatie, kust, meer, recreatiegebied, bezoekers
Vacature

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/05/19
Exclusief voor leden
Holidayguru verhuist van Dortmund naar Utrecht
Utrecht wordt de nieuwe thuisbasis van Holidayguru Nederland, een merk van het Duitse bedrijf UNIQ...
15/05/19
Camperbeurs in Hardenberg viert 10-jarig bestaan in september
Voor het tiende jaar op rij keert Camperbeurs terug naar Hardenberg als afsluiter van de zomerperiod...
15/05/19
2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nede...
15/05/19
Exclusief voor leden
ANVR achter vliegtax als het naar milieuverbetering gaat
Belastingen houden de toeristische sector bezig. KHN liet vandaag weten tegen de stijging van gemeen...
06/05/19
Tweede groep studenten geslaagd voor opleiding TUI Academy
TUI Care Foundation en Plan International vierden deze maand dat de tweede groep studenten is afgest...
29/04/19
Exclusief voor leden
Van 30 LF-routes naar 10 LF-icoonroutes
De 30 traditionele Langeafstand Fietsroutes (LF-routes) worden de komende jaren omgebouwd tot zo'n tien LF-icoonroutes. Met de nieuwe opzet moeten fietsvakanties leuker, makkelijker en aantrekkelijker worden waardoor het imago van Nederland Fietsland wordt versterkt.
26/04/19
Exclusief voor leden
Boekingsplatform bereikt mijlpaal 3 miljard boekingen
Gister heeft Booking.com, een van ‘s werelds grootste digitale reisplatforms, gemeld dat er sinds 2007 meer dan 3 miljard gasten verwelkomd zijn bij alle aangesloten accommodaties.
24/04/19
 NKC lanceert weegcampagne voor campers
Twee op de vijf camperaars hebben hun camper nog nooit gewogen. Dat blijkt uit een peiling op de web...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk