Geplaatst op: 01-02-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Alders komt niet tot advies Schiphol

Alders komt niet tot advies Schiphol
Bron: Pixabay

Er is in de omgeving van Schiphol op dit moment geen draagvlak voor een verdere ontwikkeling van Schiphol. De omgeving wil eerst een aantal verbeteringen doorgevoerd zien. Dat schrijft de voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, Hans Alders, in zijn verslag.


De omgeving wil zo snel mogelijk het nieuwe normen- en handhavingsstelsel in de regelgeving verankerd zien. Het aantal vliegtuigbewegingen in de nacht moet worden teruggebracht van 32.000 naar 29.000. Daarnaast willen zij aanscherping van de regels waardoor de luchtvaartsector minder vaak de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan kunnen inzetten. Voor luchtvaartsector is een gematigde groei van Schiphol belangrijk.


Het verslag van Alders wordt uitgebracht na een uitvoerige maatschappelijke consultatie en na maandenlange besprekingen tussen de luchtvaartsector, overheden, omwonenden, milieubeweging en VNO-NCW. Nu is de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan zet.  "Ik heb moeten vaststellen dat de partijen niet de ruimte hebben gevonden om begrip voor mijn advies op te brengen en dat zij allen hechten aan de door hen ingenomen standpunten", schrijft Alders.

Ultiem voorstel gedaan

 

De voorzitter van het overleg heeft de afgelopen weken nog een ultiem voorstel aan de partijen voorgelegd. Daarin is een beperkte ontwikkeling voor de komende 5 jaar van de huidige 500.000 vliegtuigbewegingen tot maximaal 510.000 vliegtuigbewegingen opgenomen. Die ontwikkeling wordt gekoppeld aan een start van de luchthaven Lelystad met 10.000 vliegtuigbewegingen in diezelfde periode. Voor de periode daarna is het dan aan de Rijksoverheid om met voorstellen te komen in de luchtvaartnota.


Hans Alders wijst er op dat de door hem voorgestelde ontwikkeling tot en met 2023 van 510.000 op Schiphol en 10.000 op Lelystad – naast de inmiddels gerealiseerde 25.000 extra op Eindhoven – optelt tot 545.000 vliegtuigbewegingen. Dat aantal maakt het mogelijk de kernfunctie van Schiphol, het verzorgen van directe intercontinentale verbindingen, beheerst uit te breiden. Het blijft ruimschoots binnen de oorspronkelijke afspraken in 2008 van in totaal 580.000 vliegtuigbewegingen.


Het voorstel van Hans Alders voor de komende vijf jaar zou het mogelijk moeten maken om de benodigde tijd te nemen om tot een noodzakelijke en zorgvuldige afweging te komen over de middel- en lange termijnontwikkeling van de internationale verbinding van Nederland met de rest van de wereld. Stappen als substitutie door middel van treinverbindingen en banen in zee vragen immers om tijd, zeker als het om meer gaat dan onderzoek.


Hans Alders geeft in zijn voorstel verder aan dat het hem verstandig lijkt om de resultaten van de maatschappelijke consultatie om te zetten in aanvullende afspraken ter versterking van de leefbaarheid. Als voorbeelden worden genoemd de opzet van een meetnetwerk waarmee ook de input in geluidsberekeningen kan worden gecheckt, de inrichting van een ombudsfunctie, het hoger aanvliegen op grotere afstand van de luchthaven en het treffen van opkoop- en isolatiemaatregelen.

Omgeving en luchtvaart zetten hakken in het zand

 

Uit het verslag van de voorzitter aan de Minister wordt duidelijk dat de luchtvaartpartijen en de omgeving ook dit ultieme voorstel niet steunen. Bij de omgevingspartijen is geen steun voor een ontwikkeling van de luchthaven voorbij de 500.000 vliegtuigbewegingen. De luchtvaartsector dringt aan op meer ontwikkelruimte voor de komende jaren dan in het voorstel van de voorzitter. Waar steun voor dit voorstel bij alle partijen ontbreekt, meent de voorzitter dat een legitimatie ontbreekt om als voorzitter een advies uit te brengen.

Link: https://www.omgevingsraadschiphol.nl/wp-content/uploads/2019/01/Brief-Hans-Alders-30-1-2019.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, schiphol, lelystad
    

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/07/19
Exclusief voor leden
easyJet: derde kwartaal 2019 in lijn met verwachting
CEO Johan Lundgrun: "easyJet’s resultaten in het derde kwartaal waren robuust en, ondanks lastiger...
18/07/19
Exclusief voor leden
Verstedelijking dwingt Rotterdam tot nieuwe keuzes
Wethouder Bas Kurvers schuift vier ontwikkelgebieden naar voren. Daar komen veel leisure ontwikkelingen bij.
18/07/19
Exclusief voor leden
Kapitaalinjectie voor Thomas Cook
Thomas Cook krijgt een kapitaasinjectie van 750 miljoen Britse pond. Het reisbedrijf heeft daarover ...
15/07/19
Aandeel luchtvaart in CO2-uitstoot groeit
Deskundigen signaleren al jaren dat het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde CO2-uitstoot groeit. Dat komt omdat in andere branches de uitstoot terugloopt en die in de luchtvaart juist groeit.
15/07/19
Eindhoven Airport heeft voorkeur voor geluidsnorm in plaats van vliegbewegingen
Eindhoven Airport steunt het principe voor een geluidreductie als voorwaarde voor duurzame en gematigde ontwikkeling.
12/07/19
Populairste destinaties zomer 2019 gemeten in verkoop vliegtickets
Voor het tweede jaar op rij zijn Barcelona (Europa) en Bangkok (wereldwijd) de populairste vakantie...
12/07/19
Exclusief voor leden
Vakbond: KLM neemt personeel niet serieus
Het cao-overleg tussen KLM en de vakbonden is gisteravond gestopt. KLM bood niet meer dan een struc...
11/07/19
TUI en Le Champion samen verder in sportreizen
Sportorganisatie Le Champion en reisorganisator TUI Sports gaan samenwerken om bijzondere sportreize...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk