Geplaatst op: 10-02-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Doloris, de Kunstenaarsattractie van ons land!

Toeristische attractie in Tilburg

Doloris, de Kunstenaarsattractie van ons land!

Nog niet eerder hadden wij in ons land een kunstwerk als permanente attractie gericht op een dagje uit. Geïnspireerd door kunstenaarscollectief Karmanoia uit Berlijn heeft Joep van Gorp al vijf jaar geleden het plan opgevat dit concept naar Nederland te halen. Maar hoe krijg je een kunstenaarscollectief achter jouw plannen? Dan blijken dat passie, doorzettingsvermogen en geloof in eigen kunnen de voorwaarden zijn om een 100% financiering voor elkaar te krijgen.


Met de komst van het surrealistische doolhof Doloris’ Universe krijgt Tilburg nog dit jaar een internationale attractie van wereldformaat. De Brabantse stad komt daarmee in een eerbiedwaardig rijtje met steden als Berlijn, Tokio en Seoul waar dergelijke kunstzinnige attracties al eerder stonden. Ik was de afgelopen week al te gast bij Doloris en sprak met Joep van Gorp.


Nu online tickets verkrijgbaar
Met een gelimiteerde voorverkoop periode als een onderdeel van de financiering ziet Joep van Gorp dit als een vorm van crowdfunding! Single tickets voor slechts € 17,- per persoon en wie er tien koopt, betaalt slechts € 15,- per persoon. Hier zijn de kaarten verkrijgbaar.

Kennismaking met kunstenaar of een slimme ondernemer?

 

Doloris wordt een Future-Walk Through-Art-Installation-Challenge waar bezoekers ongelimiteerd de tijd krijgen hun weg te vinden. Joep verwacht een gemiddelde doorlooptijd van 60 minuten. Aan deze attractie werken 20 kunstenaars, waarvan 5 uit Berlijn en 15 uit Nederland. In het hele concept wordt 3 miljoen euro geïnvesteerd waarvan 1,5 miljoen euro in de attractie. Joep Gorp heeft het project getrokken en kreeg de gemeente Tilburg, die als facilitator een prominente rol vervult, achter zich! Wij zien Joep terug als spreker tijdens de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit van 26 maart a.s. bij FEC Sevenum.

Meer weten over dit unieke concept?

 

De Karmanoia crew heeft duidelijk een internationale ambitie om wereldwijd op unieke Hotspots een aantal unieke Future Walk Trough Art Installations te ontwikkelen. Meer weten kijk op www.karmanoia.org


Locatie is alles!

 

Joep had al onmiddellijk twee steden op het oog waar hij zijn ideeën wilde laten landen. Dat was Rotterdam of Tilburg. Grote steden, met veel dynamiek, veel studenten en met internationale ambities waren belangrijke voorwaarden als vestigingsplaats. Het was uiteindelijk Tilburg dat met een eerste subsidie van € 15.000,- over de brug kwam. Met de verkregen subsidie kon een pitch voorbereid worden bij de investeringsbank Brabant C dat warempel de hoofdprijs van vierhonderdduizend euro’s opleverde. Gewoon omdat de businesscase klopte en het een aanvulling was op het culturele en attractieve aanbod van deze locatie en de stad Tilburg. Dit was voor veel andere potentiële partners w.o. financiers een reden om in te haken. Doloris gaat van start op de bovenste twee verdiepingen van een oude kantoorkolos in de Tilburgse Spoorzone. Let maar op de komende jaren wordt dit gebied de toegangspoort van Tilburg en een serieuze uitgaanshotspot.



Een overzicht van Joep tussen de kunstenaarsobjecten

Compleet anders dan een Escape Room of GlowGolf


De basis wordt gelegd door een kunstenaarscollectief en betekent een totaal andere opzet waar normaal in onze branche designers of DTP-ers aan de slag gaan. Het wordt een doolhof met 2.200m2 kunst in 40 verschillende kunstige kamers met een experience. Doloris is een mix tussen een doolhof, HauntedHouse, escaperoom en een survival parcours. Het wordt een op kunst gebaseerde Future-Art-Installation-Challenge met een Walk, Discover, Cave & Climb through. Eenmaal in het doolhof moet je tal van fysieke hindernissen overwinnen. Soms moet je je lichaam er letterlijk doorheen persen! Er zijn verschillende challenges zodat het bijna niet mogelijk is om alles in een keer te beleven. Het is geen doel op zich om bezoekers angst aan te jagen en lijkt niet op het principe van een Haunted House maar spannend is het wel.

Twee horecapunten van circa 450m2 groot en het grootste dakterras van Brabant van eveneens 450m2 complementeren het geheel.

Kijk hier voor een eerste impressie:




 

"We werken met online ticketreservering en met een time slot van een uur”, vertelt Joep. "Het is wel zo opgezet dat je nooit alles in een keer kunt beleven. Ook wij zien veel in herhalingsbezoek in combinatie met de bijzondere horecaconcepten. Je kunt ook gewoon komen eten hoor.” De opzet van de horeca is wel wat strakker met Streetfood & Comfortfood. "Wat bij ons op de kaart staat wisselt regelmatig en gaat uit van het principe share dining. De keuken serveert wereldse smaken in een all-day menu. Authentiek comfort food, creatief gepresenteerd in uiteenlopende kleine gerechten om te delen. Het doel is om te verrassen en telkens de zintuigen op een andere manier te prikkelen.

Te zien op de Vakdag – Het Nieuwe Dagje Uit

 

Joep van Gorp zal als spreker aanwezig zijn tijdens de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit van 26 maart 2019 bij FEC Sevenum. Bezoek ook deze vakdag en ervaar het unieke concept van Doloris door een persoonlijke introductie van Joep van Gorp.


Joep van Gorp initiatiefnemer van Doloris op zijn toekomstig dakterras bij de Spoorzone van Tilburg
Link: https://doloris.nl/
Trefwoorden: attractieparken, dagrecreatie, cultuur, culturele attracties, noord-brabant

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
06/11/19
Ruim 75.000 bezoekers voor Sprezzatura
De internationale tentoonstelling Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) ...
05/11/19
Exclusief voor leden
Duurzame gebiedsontwikkeling rond Keilepand
Gemeente Rotterdam verkoopt het Keilepand aan vertegenwoordigers van het KeileCollectief. Het pand s...
05/11/19
Versterking watermolenlandschappen
Zaterdag 2 november jongstleden vond de eerste plantdag plaats rondom de Opwettense Watermolen in Nu...
24/10/19
Beleving en inspiratie in toerisme? Zo doe je dat
Door onder meer het bekende boek ‘de beleveniseconomie’, alweer uit de vorige eeuw, kwam recreat...
21/10/19
Exclusief voor leden
Veel samenwerkingen bij wandelevenement Amsterdam
Zaterdag 19 oktober stonden 12.000 wandelaars aan de start van de 6e editie van de Amsterdam City Wa...
21/10/19
Iran bakermat van de beschaving wint tentoonstellingsprijs 2019
Vrijdag 18 oktober 2019 is in Kunstmuseum Den Haag de winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstelli...
18/10/19
Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijve...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk