Geplaatst op: 29-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme groeit minder hard

Inkomend toerisme groeit minder hard
Photo by Anna Pascale on Unsplash

Nederland heeft in 2018 19,1 miljoen internationale toeristen ontvangen, een groei van 7 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van de groei in 2017 (+13%) is de groei in 2018 afgenomen. In totaal hebben de internationale bezoekers voor 12,7 miljard euro aan bestedingen gezorgd.


"Opvallend is dat Nederland nog populairder is geworden onder onze buurlanden (beiden +10%). Zo brachten afgelopen jaar bijna 5,8 miljoen Duitsers en 2,5 miljoen Belgen een verblijfsbezoek aan Nederland, dit is 43% van het totaal aantal toeristen” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing. Het aantal toeristen uit het derde herkomstland, Groot-Brittannië daalde licht (-1%) naar 2,2 miljoen.

Nederland populair bij buurlanden

 

In 2018 ontving Nederland bijna 1,2 miljoen meer toeristen dan in 2017, waarvan twee derde afkomstig is uit Duitsland en België. Daarmee komt hun aandeel in de totale bezoekersmix op 43%. "Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. De meeste toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en spreiden zich meer over Nederland. Meer steden en regio´s profiteren daardoor van de toeristische groei. Dit is een positieve ontwikkeling en sluit aan op Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030. Om ruimte en richting te geven aan deze toeristische groei is het belangrijk dat steden en regio’s blijven investeren en ontwikkelen in aantrekkelijk toeristisch aanbod dat past bij de stad of streek,” aldus Jos Vranken.

Veranderende wensen en behoeften Chinese toerist

 

Andere sterke groeiers zijn Rusland (+10%), India (+10%) en de Verenigde Staten (+10%). Het aantal Chinese toeristen is met 8 procent afgenomen tot 334.000. Opmerkelijk is dat Chinezen steeds minder in groepen reizen en vaker de voorkeur geven aan een individuele reis. Jos Vranken: "We zien dat Chinezen veranderende (digitale) wensen en behoeften hebben die afwijken van groepsreizigers. Belangrijk is dat de sector haar aanbod op deze (digitale) ontwikkelingen aanpast. In dit kader organiseren wij op 31 januari aanstaande de eerste China Travel Summit, om met allerlei bedrijven en organisaties hierover kennis uit te wisselen en zo optimaal in te kunnen spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de Chinese reismarkt.”


Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, onderzoek
     

||| Blogs |||

10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/10/19
Livestream congres Gebruiksvriendelijke festivals
Wellicht herken je het wel. Het beeld van een festivalweide bezaaid met duizenden kapotte plastic be...
17/10/19
Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijve...
17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Paul Beck van directeur Efteling, Endemol, Autostadt, Floriade en Sochi Park naar missionaris voor Stichting Tekenbeetziekten
Paul Beck, vooral bekend als directeur van de Efteling en de Floriade in Venlo, is in Nederland al enige tijd voor vakgenoten buiten beeld. Dat had een vervelende reden want Beck heeft de ziekte van Lyme opgelopen die hem zelfs enige tijd in de rolstoel bracht. Hij is inmiddels weer op de been en geeft zijn tomeloze energie aan de Stichting Tekenbetenziekte.
17/10/19
Fletcher Hotels zet de teller op 100
Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de tell...
17/10/19
Exclusief voor leden
Sky Princess vaart eerste cruise
Op 15 oktober is de Sky Princess tijdens een officiële ceremonie op de Fincantieri Scheepswerf in M...
16/10/19
Congres Event Impact live vanuit Rotterdam
Om 14.00 start vandaag het congres georganiseerd door studenten van Inholland Rotterdam over de impa...
16/10/19
Exclusief voor leden
Grote stap: Emilie Gordenker van Mauritshuis naar Van Gogh Museum
De Raad van Toezicht van het Van Gogh Museum Amsterdam benoemt Emilie Gordenker tot algemeen directe...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk