Geplaatst op: 24-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe je beter wordt geboekt op Booking.com

Hoe je beter wordt geboekt op Booking.com

Vorige week organiseerde Booking Experts in Enschede een mooie kennismiddag. In een snelle serie artikelen gaan we daarvan verslag doen. Zo laat Marc van Eck van Business Openers zien hoe je op 1 A4 een compleet bedrijfsplan maakt, geeft Lars de Boer van Booking Boosters 10 tips voor betere conversie, legt Rutger van de Maat van ZKA het verschil uit tussen kwalificerende en orderwinnende factoren en starten we vandaag met Tess Schram van Booking.com die vertelt hoe je het maximale resultaat uit jouw Booking kunt halen. Het werd een presentatie met veel tips hoe je beter geboekt kunt worden op Booking.com die je natuurlijk ook naadloos kunt inzetten op je eigen site.


De tijd dat Booking.com alleen maar hotelkamers aanbood, ligt al weer achter ons. Het wereldwijde platform heeft nu ook volop vakantiehuisjes in de aanbieding. Voor de aanbieders van vakantiewoningen is het platform Booking Home relevant, voor de consument totaal niet want hij krijgt het totale aanbod voorgeschoteld en kan met filters voor alleen vakantiehuizen kiezen.

Over Booking.com

 

Booking.com is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat in 1996 is gestart door een TU-student onder de naam Bookings.nl. Booking.com is in 2005 onderdeel geworden van de Priceline Group. Wereldwijd heeft de onderneming 17 duizend mensen in dienst waarvan 5 duizend op het hoofdkantoor in Amsterdam. Omdat ze in alle markten waar ze opereren lokaal aanwezig willen zijn, hebben ze wereldwijd 198 kantoren.

Ook vakantiewoningen op Booking.com

 

Booking.com heeft zich ontwikkeld van een 100 procent hotelplatform naar een platform met een breed aanbod omdat ze zagen dat gasten ook op zoek waren naar een thuisaccommodatie. Na wat experimenten met een separaat platform is inmiddels de keuze gemaakt voor één platform met al het aanbod zodat er voor de consument één Booking.com is.

Die keuze heeft Booking.com geen windeieren gelegd. Natuurlijk groeit ook de vraag naar hotelkamers maar de vraag naar het homesegment groeit nog veel harder. Dat is niet zo verwonderlijk want uit onderzoek blijkt dat 35 procent van de consumenten graag in een appartement, aparthotel of villa verblijft. Inmiddels heeft Booking.com 5,7 miljoen listings op dat segment en groeide het afgelopen jaar nog met 20 procent.

Vraag neemt aanbod moeiteloos op

 

Booking.com ziet een almaar groeiende vraag met een duidelijke piek in de zomer, waarbij het grotere aanbod moeiteloos door de vraag wordt opgenomen. Wat wel opvallend is dat Booking.com de populariteit van toeristische hotspots signaleert maar ook veel gasten ziet die van gebaande paden afwijken en op zoek gaan naar de verborgen pareltjes. Zo groeiden de boekingen voor verbouwde boerenschuren met 55 procent, voor woonboten met 40 procent, voor boomhutten met 30 procent, voor lodges met 700 procent, voor ryokans met 600 procent en voor yurts met 155 procent.

Helft zoekt en boekt mobiel

 

Inmiddels is het zoeken en boeken van een accommodatie met de smartphone helemaal ingeburgerd. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is dat voor 45 procent van de consumenten totaal geen belemmering meer. Alleen Duitsland blijft met 29 procent wat achter. Cijfers over Nederlandse consumenten had Tess helaas niet meegenomen naar Enschede.Opvallend was ook de conclusie dat de home-accommodatie volop concurreert met het hotel. Zo zoekt 40 procent die naar een home-accommodatie zoekt ook naar het aanbod van 3-sterren hotels.

Millennial reist veel

 

Tess zoomde in op de belangrijke doelgroep van millennials die graag veel van de wereld willen zien. Ze hebben een gemiddeld lager inkomen maar spenderen een groot deel van hun inkomen aan reizen. Ze willen vooral naar bestemmingen waar positieve gevoelens naar boven komen en eco-vriendelijk spreekt de duurzaambewuste millennial aan. Van de millennials boekt 93 procent de accommodatie via de smartphone, 44 procent geeft aan dat de locatie een grote rol speelt in de keuze en 40 procent laat de keuze volledig afhangen van de recensies. Opvallend is dat 44 procent het komend jaar de bestemming van de familievakantie uit vroeger tijden wil bezoeken. Down memory lane.

Vroegboekers gaan lang en laatboekers kort weg

 

Waar overal het middensegment verliest, ziet Booking.com dat ook in het boekingsmoment. Het vroegboeken groeit, als ook de laatboekers. Allemaal ten kosten van het middensegment. Ook ziet Booking.com dat hoe verder van te voren wordt geboekt, hoe langer de verblijfsduur is. Mensen willen voor een lang verblijf toch meer zekerheid hebben. Wordt kort van te voren geboekt, dan is de verblijfsduur ook korter. Bezien we dat gedrag naar vakantieperiode dan wordt voor de winterpiek veel langer van te voren geboekt dan voor de voorzomerpiek waar Booking.com veel last minutes en weekendjes weg ziet.Booking.com zit op een enorme berg data die continu wordt geanalyseerd en daar valt veel uit te leren. Zo houden gasten van keuzes en je moet deze aanbieden in de vorm van wel of geen ontbijt, refundable of non-refundable of een vroegboekactie met een gratis ontbijt.

Foto’s, foto’s en nog eens foto’s

 

Ook hebben ze met eyetracking laten onderzoeken waar mensen naar kijken op de site. Dat zijn vooral de foto’s die elk overigens maar drie seconden aandacht krijgen. Schokkend voor ons is dat slechts 18 procent kijkt naar de beschrijving van de accommodatie. Van de foto’s zijn alleen de eerste tien echt relevant. Goede foto's zijn daarom essentieel maar presenteer de accommodatie niet mooier dan deze is. Dat zorgt voor verkeerde verwachtingen wat direct resulteert in slechte reviews. De foto die je als eerste moet plaatsen is van het exterieur. Laat gasten vooral ook zien wat er nog meer in de omgeving te beleven is, want dat vinden ze belangrijk en kan ze over de streep halen voor jouw accommodatie te kiezen. Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat negentig procent sneller boekt als er relevante, duidelijke foto's in hoge resolutie worden getoond. Ze hebben ontegenzeggelijk een positief effect op de conversie. Laat duidelijk het verschil tussen verschillende kamer- en accommodatietypes zien. En schep de juiste verwachtingen. Deze foto’s moet je zeker presenteren:


- eten en drinken buiten de accommodatie

- luxe faciliteiten

- bestemming

- omgeving

- fietsen

- woonkamer

- draadloos muzieksysteem

- tv met netflix- keuken, inclusief nespresso/koffiemachine

- hoge resolutie plattegrond


Vertel ook wat over jezelf en vergeet niet dat Netflix op de TV een belangrijke pré is geworden. Persoonlijk communiceren met de gasten die bij je geboekt hebben, is ook erg belangrijk en Booking.com maakt het je met allerhande zelf in te regelen templates erg gemakkelijk. En wil je de waardering omhoog helpen? Dan moet je zelf je gasten ontvangen.

Hoe je beter wordt geboekt?

 

En wil je vaker in de zoekresultaten van Booking.com naar voren komen, dan moet je zoveel als mogelijk restricties loslaten. Want Booking.com werkt met dynamic ranking. Dat betekent dat de gast de juiste accommodaties op zijn zoekvraag en gedrag krijgt gepresenteerd. Zorg dus dat je inzet op conversie bevorderende opties en voor het hoog- en laagseizoen verschillende tactieken inzet. De hamvraag is altijd wat het beste converteert. Tess had negen mooie tips meegenomen:

  1. content
  2. faciliteiten
  3. competitieve prijs
  4. ontbijtopties
  5. flexibele boekingsvoorwaarden
  6. flexibele betalingsmogelijkheden
  7. aanbiedingen
  8. beschikbaarheid op belangrijke data
  9. reviews

De laatste horde: betalen

 

En als een klant dan voor je heeft gekozen en gaat boeken moet je zorgen dat de deal gelijk rond komt. Biedt daarvoor makkelijke betaalmogelijkheden aan want de meeste mensen haken af omdat ze niet met een creditcard kunnen betalen. In 2017 werd 6 op de 10 boekingen zonder creditcard gedaan. Staan jouw accommodaties nog niet op Booking.com, dat kan eenvoudig via: join.booking.com

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, boekingen

CELTH
 





||| Nieuws |||

22/03/24
Exclusief voor leden
Eerste Changing Places Toilet in Beekse Bergen
In Beekse Bergen wordt op woensdag 27 maart het eerste Changing Places Toilet – een liggende toiletvoorziening voor kinderen en volwassenen met een ernstige beperking – geopend. Het dierenpark heeft hiermee – in samenwerking met Stichting het Gehandicapte Kind en Joint Projects - een Nederlandse primeur: er is verder nog nergens in het land is een dergelijke verzorgingsplek aanwezig die voldoet aan de internationale standaard.
15/03/24
Exclusief voor leden
Gelderland steunt fietsponten met maximaal half miljoen euro maar dat is niet genoeg
De provincie Gelderland gaat gemeenten voortaan voor 50% structureel ondersteunen bij het dekken van exploitatietekorten boven de 50.000 euro, met een maximum van 500.000 euro voor alle veren gezamenlijk per jaar. Dat is niet genoegd, meldt de Veerpontencoalitie.
12/03/24
Exclusief voor leden
MKB-Nederland wil af van verhoging minimumloon
Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer, die donderdag over dit onderwerp debatteert.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...