Geplaatst op: 23-01-2019
Auteur: Marc Gerlings

Consument gaf in november meer uit maar januari is minder positief

Consument gaf in november meer uit maar januari is minder positief

Consumenten hebben in november 2018 2 procent meer besteed dan in november 2017, meldt het CBS. De groei is wat hoger dan in de voorafgaande maand. In november 2018 hebben consumenten vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen. Voor januari ziet het beeld minder positief uit.


Consumenten gaven bijna 3 procent meer uit aan duurzame goederen in november. Daarbij hebben ze vooral meer besteed aan huishoudelijke apparaten en kleding. Aan auto’s hebben ze echter een stuk minder uitgegeven dan een jaar eerder. Ook aan overige goederen zoals benzine en aardgas hebben consumenten bijna 3 procent meer besteed. Aan voedingsmiddelen gaven ze 1 procent meer uit.


Ook meer uitgegeven aan leisure

De uitgaven aan diensten, zoals openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, lagen in november 2018 bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.


Beeld januari 2019 minder gunstig dan november 2018

De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari minder gunstig dan in november. Dat komt vooral doordat de ondernemers in de industrie minder positief waren over de toekomstige werkgelegenheid. Ook het consumentenvertrouwen nam verder af.

Trefwoorden: bestedingen, uitgaven, leisure, restaurant, geld
    

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Wandelroute naar reddingsactie Dobbepaarden compleet
Afgelopen zomer werd midden in de Ozingadobbe bij het Friese Marrum het fotokunstwerk door visual ar...
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Geen EK atletiek indoor naar Apeldoorn
Afgelopen 30 april heeft de Atletiekunie haar intentie aangegeven bij European Athletics om als orga...
11/09/19
180 miljoen euro voor regionale opgaven
Vanaf maandag 9 september 2019 kunnen er opnieuw voorstellen worden aangemeld voor de Regio Deals. H...
11/09/19
Exclusief voor leden
Tweede banenmarkt door vijf parken en attracties in Limburg
De vraag naar goed en enthousiast personeel in Limburg is groot. Vijf bedrijven bundelen voor de twe...
10/09/19
Exposanten doen goede zaken in Batavia Haven in Lelyastad
Bijna 30.000 watersportliefhebbers hebben de afgelopen dagen in de Bataviahaven in Lelystad de 36e e...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk