Geplaatst op: 22-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Slechte start voor consumentenvertrouwen

Slechte start voor consumentenvertrouwen
Bron: Pixabay

Januari is slecht gestart als het gaat om het vertrouwen van de Nederlandse consument. Die was in januari 2019 voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Dat meldt het CBS.


Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Koopbereidheid neemt af

 

Consumenten oordelen in januari een stuk minder positief over de economie. De deelindicator Economisch klimaat daalt van 17 naar 3. Zowel het oordeel over de afgelopen als dat over de komende twaalf maanden was minder positief dan in december.


Ook de koopbereidheid neemt af in januari. Deze deelindicator komt uit op -1, tegen 3 in december. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie. Verder vinden zij de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.


Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/04/grootste-daling-consumentenvertrouwen-in-ruim-7-jaar
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumenten, vertrouwen, consumentenvertrouwen

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/03/19
Natuurkampeerterreinen onverminderd populair
Kamperen in de natuur is populair. De overnachtingscijfers op de Natuurkampeerterreinen stegen in 20...
22/03/19
Exclusief voor leden
Meer buitenlands bezoek aan Nederlandse kastelen en historische buitenplaatsen
De 71 museaal toegankelijke kastelen en historische buitenplaatsen in Nederland trekken in toenemende mate ook buitenlandse bezoekers.
22/03/19
Inkomen Nederlanders nauwelijks gestegen
Het inkomen van de Nederlanders is de afgelopen tien jaar nagenoeg gelijk gebleven. Dat is slecht nieuws voor onze branche.
13/03/19
Exclusief voor leden
Hoteleigenaren maken zich zorgen over macht online platforms
Bijna alle hotels in Nederland maken zich zorgen over de grote macht van online platforms. Ze gebruiken vrijwel allemaal online platforms en ze leveren een sterke bijdrage aan de omzet. Dat maakt de afhankelijkheid en de zorgen groot.
12/03/19
Exclusief voor leden
Nederlanders maken zich grote zorgen om landschap
Een grote meerderheid van de Nederlanders (81%) maakt zich zorgen om het landschap. Vooral het verdwijnen van bloemen, insecten en vogels in het buitengebied baart veel Nederlanders zorgen.
12/03/19
Horeca groeit tot 2025 met 100.000 medewerkers
De horeca groeit, er zijn meer horecabedrijven en dus zijn er ook meer medewerkers nodig. Het aantal...
11/03/19
Zeezoogdieren verhandeld en uitgebuit voor vermaak en schijneducatie
Wereldwijd leven duizenden zeezoogdieren, voornamelijk dolfijnen, in gevangenschap. Elk jaar worden ...
10/03/19
Exclusief voor leden
Ruim 30 procent meer gasten in Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in 2018 ruim 44 miljoen gasten. Dat is een stijging van 5,0 procent vergeleken met 2017. In vijf jaar tijd nam het aantal gasten met ruim 10 miljoen toe, een groei van maar liefst 33 procent.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk