Geplaatst op: 22-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toerisme groeit sterk in Den Haag, gemeente mikt op kwaliteitstoerisme

Toerisme groeit sterk in Den Haag, gemeente mikt op kwaliteitstoerisme
Bron: Pixabay

Het toerisme in Den Haag groeit fors en daar is de gemeente trots op. Zeker omdat 1 op de 10 Hagenaars zijn baan vindt in de vrijetijdseconomie. Dat blijkt uit de nieuwste vrijetijdsmonitor.


Het college van B&W ziet nog veel ruimte voor groei in het toerisme. Den Haag zet daarbij actief in op het aantrekken van de kwaliteitstoerist die veel besteedt, en op het aantrekken van bezoekers buiten het hoogseizoen.

Forse groei: +33%

 

Het totaal aantal verblijfsbezoekers met minstens één overnachting in Den Haag groeide in de periode 2013-2017 met 33%. In 2017 loopt Den Haag met een groei van 15% voor op de landelijke trend (+11%) en is daarmee verhoudingsgewijs harder gegroeid dan Amsterdam (+14%) en Rotterdam (+8%). Voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek duiden op een verdere groei in 2018.


Momenteel dankt circa 1 op de 10 Hagenaars zijn of haar baan (in)direct aan de vrijetijdseconomie. De directe werkgelegenheid in de toeristische sector in Den Haag is zelfs gegroeid met 1.730 banen in 2017. De groei is voornamelijk zichtbaar in de sectoren logiesverstrekking, sport en recreatie, eet- en drinkgelegenheden en kunst.

Succesvol beleid

 

De afgelopen jaren is met succes ingezet op drie speerpunten die aan de groei van het toerisme moesten bijdragen: het uitbreiden van het internationaal concurrerend aanbod, het vergroten van de (inter)nationale zichtbaarheid en het versterken van het toeristisch DNA – stad aan zee, stad van vrede en recht, koninklijke stad.


Richard de Mos, wethouder Economie, Sport en Buitenruimte: "De resultaten laten zien dat het toerisme in Den Haag flink groeit en dat is goed nieuws. Dit zorgt voor meer omzet- en groeimogelijkheden voor onze ondernemers en meer werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden. En die banen zijn hard nodig in Den Haag.”


Den Haag heeft volgens de wethouder als stad aan zee de unieke combinatie van een historische binnenstad, met een prachtig winkel- en cultuuraanbod en 11 kilometer strand. "Recent onderzoek laat zien dat juist deze combinatie een reden is om voor Den Haag te kiezen en dat het de stad aantrekkelijk maakt voor een meerdaags bezoek”, stelt De Mos.


Maximale economische impact door slimme groei

 

Het college ziet nog veel ruimte voor groei in het toerisme. Den Haag zet daarbij actief in op het aantrekken van de kwaliteitstoerist die veel besteedt, en op het aantrekken van bezoekers buiten het hoogseizoen. Zo wordt bij themajaren vrijwel uitsluitend geprogrammeerd buiten het hoogseizoen.


Daarnaast is er in Den Haag reeds sprake van een natuurlijke spreiding door de stad dankzij de verschillende toeristische kerngebieden zoals de Binnenstad, de badplaatsen Scheveningen en Kijkduin en de Internationale zone.


Den Haag heeft eigen themajaren geïntroduceerd, en dit werpt haar vruchten af. Uit voorlopige cijfers blijkt dat het themajaar 2018: Feest aan Zee, de viering van 200 jaar Haagse badplaats Scheveningen, maar liefst 4,7 miljoen bezoekers naar de festiviteiten trok.


In 2017, gedurende het Mondriaanjaar, groeide het aantal nationale verblijfsbezoekers met 20% ten opzichte van een gemiddelde groei van 8% in Nederland.

Toerisme monitor

 

Jaarlijks wordt de Monitor Toerisme door de Gemeente Den Haag uitgebracht met bestaande cijfers van o.a. onderzoekbureau NBTC-NIPO Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek. De monitor biedt inzicht in de trends die zich voordoen en in de ontwikkelingen van de sector.

Link: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/7238059/1/RIS301571_Bijlage
Trefwoorden: beleid, toerisme, stedelijk toerisme, kusttoerisme, zuid-holland

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...