Geplaatst op: 11-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch

Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch

Ellenlange rijen voor de Egyptische piramiden, enorme drukte om een glimp op te vangen van de Mona Lisa en drommen mensen voor een foto van de wereldberoemde zonsondergang op het Griekse eiland Santorini. Het overgrote deel van de vakantiegangers mijdt deze drukke toeristische plaatsen het liefst, maar bezoekt ze desondanks toch. Dat blijkt uit recent onderzoek van Zoover onder meer dan 2.000 respondenten. 


NBTC NIPO Research onderzocht in opdracht van reviewplatform Zoover of en waarom vakantiegangers toeristische bestemmingen bezoeken. De conclusie is opvallend: maar liefst twee derde van de ondervraagden mijdt het liefst drukke toeristische plaatsen, maar dat weerhoudt ze er niet van om die plaatsen te bezoeken. De reden dat ze tóch in de lange rijen of de mensenmassa aansluiten voor een lokale trekpleister? Vooral omdat de plek historische of culturele waarde heeft en omdat ze er toch een keer geweest willen zijn. 


Kunnen zeggen dat je er bent geweest

De reden dat vakantiegangers de toeristische hoogtepunten bezoeken, verschilt per leeftijdsgroep. Zo is het voor 64 procent van de vakantiegangers tussen de 18 en 24 jaar belangrijk om te kunnen zeggen dat ze op de plaats zijn geweest; terwijl dit voor maar 40 procent van de 65- tot 74-jarigen geldt. Zij gaan vanwege de historische of culturele waarde van de plek. Opvallend is dat senioren in vergelijking met andere leeftijdsgroepen het vaakst de toeristische plaatsen bezoeken zodat ze er met anderen over kunnen meepraten. 


Vakantiefoto’s delen op social media

Het delen van foto’s op social media is een belangrijk onderdeel geworden van de vakantie. Dit geldt met name voor jongeren. Hoe ouder we worden, hoe minder leuk we het vinden om vakantiefoto’s op social media te delen. Ook zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen: vrouwen vinden het beduidend leuker dan mannen om hun vakantiekiekjes met hun volgers te delen (31% vs. 24%). Verder geeft meer dan één vijfde van de Nederlanders toe soms te vergeten te genieten van de vakantie omdat ze te druk zijn met foto’s maken.

Link: https://www.zoover.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, toeristische bestemmingen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italië en Portugal in trek zijn.
05/04/24
Exclusief voor leden
Wereldwijd toeristisch recordjaar voorspeld
De World Travel & Tourism Council (WTTC) voorspelt voor 2024 een recordjaar voor Travel & Tourism. De wereldwijde economische bijdrage van de sector een recordhoogte van 11,1 biljoen dollar zal bereiken.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...