Geplaatst op: 11-01-2019
Auteur: Marc Gerlings

Best gezochte bestemmingen buitenland van Nederlanders in 2019

Best gezochte bestemmingen buitenland van Nederlanders in 2019

Nederlanders die zich oriënteren op een vakantie, googleden de afgelopen maand december het meest op Curaçao (met afstand de nr. 1), Kaapverdië, Winterberg, Mauritius en Zanzibar. De belangstelling (ten opzichte van het voorgaande jaar) groeide het sterkst voor Egypte (+25%), Turkije (+20%) en Kenia (+76%). Zoeken gaat vooraf aan boeken, maar wat wordt er daadwerkelijk geboekt voor komende zomer? 


Touroperator TUI meldt daarbij dat de meeste vakantiegangers kiezen voor een vliegvakantie binnen Europa.

De top 3 favoriete bestemmingen:

1. Spanje
2. Turkije
3. Griekenland


En alhoewel op plek twee, is Turkije toch de grote winnaar. Met op dit moment een groei van meer dan 20% streeft Turkije Griekenland voorbij en zet een inhaalrace op nummer één Spanje in. Spanje levert wat vakantiegangers in en naast Turkije profiteren daar vooral Egypte en ook Macedonië van in groeicijfers.


De verre reizen top 3:

1. Curaçao
2. Amerika
3. Kaapverdische eilanden


Curaçao wint het als eiland van Amerika, waar Florida en New York vooral scoren, en de eilandengroep Kaapverdië. Mexico loopt in op deze kopgroep van drie. Nieuwkomer die we in de gaten houden is Kenia, veelal in combinatie met het strand van Zanzibar.


Nederlanders die hun autovakantie al boekten, kiezen voor Italië, gevolgd door Oostenrijk en Frankrijk, op de hielen gezeten door een sterk groeiende nummer vier; Denemarken. In de echte hoogseizoenweken laat Oostenrijk een sterke groei zien. Oostenrijk in de zomer is een wandelvakantieland bij uitstek, een trend die ook het onderzoek al liet zien.

Trefwoorden: reizen, boeken, verwachting 2019

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
17/04/19
Verjonging cruisepassagiers
Meer kinderen en tieners maken een cruise en dat duidt op meer families op de schepen. Daarbij neemt het aantal dertigers toe (+18%).
15/04/19
Provinciale domeinen worden nog toegankelijker
Alle groen- en recreatiedomeinen van de provincie Antwerpen aanvaarden binnenkort de European Disabi...
15/04/19
Exclusief voor leden
Toeristisch overstappunt bij landgoed Linschoten
Bij Landgoed Linschoten, dat ligt tussen Woerden en Montfoort, is op vrijdag 12 april een nieuwe toeristisch overstappunt (TOP) geopend.
15/04/19
Beschikbaar inkomen steeg hard in 2018
Het netto reëel beschikbaar inkomen van huishoudens is in 2018 met 2,6 procent gestegen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk