Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Omzet bioscopen groeit bij licht dalend bezoek

Omzet bioscopen groeit bij licht dalend bezoek
Photo by Jeremy Yap on Unsplash
In 2018 hebben Nederlandse bioscopen en filmtheaters 35,7 miljoen bezoeken gerealiseerd, 0,8 procent minder dan in 2017. Positief is dat de omzet met 3,5 procent groeide.


Volgens bestuurslid Hajo Binsbergen van de Filmdistributeurs Nederland waren het warme weer, het beperkte aanbod aan blockbusters en het WK voetbal de voornaamste oorzaken dat het bezoek tegenviel. In het najaar leefde het bezoek weer op.


Muziekfilms in trek

Het mag geen verrassing heten dat met name ‘Bohemian Rhapsody’ sterk heeft bijgedragen aan de hoge bezoekcijfers in het najaar. De film werd maar liefst 1,3 miljoen keer bezocht en het einde lijkt nog niet in zicht. Dat de film in de top 3 komt van best bezochte films van de afgelopen 5 jaar is dan ook zeer waarschijnlijk. Ook ‘A Star Is Born’ en ‘Mamma Mia! Here We Go Again’ trokken veel mensen naar de bioscoop in de tweede helft van 2018.


Bezoek Nederlandse films

Films van eigen bodem waren dit jaar minder in trek dan vorig jaar; het bezoek daalde met 8 procent. Het marktaandeel kwam uit op 11 procent. ‘Bon Bini Holland 2’ trok de meeste bezoekers gevolgd door ‘Bankier van het Verzet’.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, bioscopen

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/02/19
Exclusief voor leden
Fletcher neemt drie Golden Tulip hotels over in Limburg en Brabant
Fletcher Hotels opent de deuren van drie sportief georiënteerde hotels in de steden Kerkrade, Eindhoven en Weert, door de overname van drie Golden Tulip hotels.
18/02/19
Exclusief voor leden
ArcheoRoute Limburg zet modernste technieken in
Roermond gaat met een ArcheoRoute haar geschiedenis terugbrengen in het straatbeeld. De gemeente Roermond haakt hiermee in op het programma van de Provincie Limburg: ‘ArcheoRoute Limburg’, waarin bezoekers met behulp van een app en website kennismaken met de archeologie op historische plekken.
18/02/19
Fors minder bezoekers voor MOTORbeurs 2019
Ruim 80.000 motorliefhebbers kwamen af op de jubileumeditie van MOTORbeurs Utrecht die van 14 tot en met 17 februari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.
18/02/19
Exclusief voor leden
Jaarcijfers Schiphol Group
De jaarcijfers van de Royal Schiphol Group met de verwachtingen van CEO Dick Benschop
18/02/19
Exclusief voor leden
Overal in Europa groeit het inkomend toerisme
In veel Europese landen groeit het inkomend toerisme al jaren. In dit artikel gaan de we ontwikkelingen in de diverse Europese landen bijhouden en steeds actualiseren. We rapporteren over de totale ontwikkelingen per land en nemen indien beschikbaar het inkomend toerisme vanuit Nederland mee in de analyse.
15/02/19
Exclusief voor leden
Nieuw financieringsinstrument voor cultuur in Rotterdam: Cultuurlening
Culturele organisaties, creatieve ondernemers en professionele kunstenaars in Rotterdam kunnen vanaf...
15/02/19
Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders
De campagne Gelderse Streken van de Gelderse toerismebureaus wordt door 38 procent van de Nederlanders herkend. Van de doelgroep overweegt 73 procent één van de Gelderse streken te bezoeken.
15/02/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen horeca groeit
Het ondernemersvertrouwen daalt voor het tweede kwartaal op rij. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca na een eerdere daling in het vierde kwartaal van 2018 weer groeit.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk