Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN
Van links naar rechts: Steven van der Heijden, Jelle Bekerovi, Jolanda Degen en Louis Frankenhuis.
FlyGRN is gisteren op de vakdag van de Vakantiebeurs uitgeroepen tot het beste reisidee van 2019. FlyGRN, spreek uit FlyGreen, is een metazoekmachine en boekingsplatform dat gratis de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert. Ze wonnen van Maps Untold en Airtrotter.


De drie kandidaten werden door een jury bestaande uit Louis Frankenhuis, Jolanda Degen en Steven van der Heijden beoordeeld. De winnaar ging naar huis met een gratis stand op de Vakantiebeurs 2020 en gratis coaching door het Travel Impact Lab. De verkiezing voor het beste reisidee werd dit jaar voor de tweede keer door ANVR georganiseerd.


FlyGRN: gratis CO2-compensatie

Oprichter Jelle Bekirovi van FlyGRN heeft als missie de schadelijke impact van reizen te verminderen. Helaas compenseert minder dan 1 procent van de reizigers de CO2-uitstoot van de vlucht. Wie via FlyGRN een ticket boekt, compenseert altijd zijn vlucht omdat FlyGRN 50% van haar commissie inzet als compensatie. Om te zorgen dat mensen minder vliegen, biedt de website ook alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen aan. De jury was wel kritisch op het businessmodel omdat zij in een markt die al geconsolideerd is, genoegen nemen met de helft van de commissie. Ze wonnen toch omdat ze in een groeimarkt van duurzaam reizen opereren en het product al werkt. De jury adviseerde vol in te zetten op alternatief en minder schadelijk vervoer. Bekirovi verwacht dat met de sympathiefactor in de hand, zijn platform het verschil bij de consument zal maken.


Leuk detail voor de Nederlandse markt, je kunt ook accommodaties in Nederland boeken. Op de hoogste positie in de site worden de vliegreizen verkocht, gekoppeld aan de mogelijkheid tot de compensatie voor de CO2-uitstoot. Daarna komt de sectie ‘wil je het echt duurzaam houden, blijf dan in Nederland’. Vervolgens wordt aanbod van Nederlandse hotelarrangementen gepresenteerd. Dit aanbod is van touroperator Kras, onderdeel van TUI.

flygrn.com/nl


Maps Untold: Maatwerkreizen zelflerend algoritme en Artificial Intelligence

Verliezend finalist Maps Untold had een softwaretool ontwikkeld waarmee reisagenten snel een persoonlijk reisprogramma voor klanten kunnen samenstellen en boeken. Deze studenten van de TU Eindhoven gooien een zelflerend algoritme en Artificial Intelligence in de strijd om uit de enorme bak met data de juiste reisonderdelen een maatwerkreis te presenteren. Het algoritme wordt nu door 20.000 studenten in heel Europa getraind. De jury zag ook in dat AI en zelflerende algoritmes de toekomst zijn maar twijfelde of de grote investeringen wel rendabel te maken zijn.

www.mapsuntold.com


Airtrotter: Geld verdienen met je eigen vakantie

Ook Airtrotter zit ook op de markt van het zelf samenstellen van reizen maar richt zich op de consument. Oprichter Stefan Dammers kwam op het idee toen hij zelf een reis naar Japan wilde plannen maar verdwaalde in het enorme aanbod. Innovatief aan Airtrotter is dat je de reis van een ander kunt kopiëren en in real time actuele prijzen en aanbod ziet. De ontwerper van de reis verdient dat ook wat geld terug. In twee maanden tijd hebben consumenten als 1.500 reizen aangemaakt. En met dat concept onderscheidt Airtrotter zich van de concurrentie. Wat niet zo innovatief is dat traditioneel wordt uitgegaan van een bestemming. Voor de accommodaties wordt gebruik gemaakt van Booking.com en voor de excursies van Viator (een bedrijf van TripAdvisor).

www.airtrotter.com


Leren van mislukkingen

Dat niet alle startups succesvol zijn, vertelde als intermezzo ondernemer Niels de Greef die de stekker uit zijn bedrijf ParkFlyRent moest trekken. Het idee was nog wel zo sympathiek en net als vele succesvolle andere disruptieve bedrijven geboren uit een persoonlijke ergernis. Het viel Niels namelijk op dat hij meer betaalde voor het parkeren van zijn auto op de luchthaven dan voor de tickets. Hij bedacht dat consumenten die gaan vliegen, tijdens de reis hun auto kunnen verhuren aan reizigers die aankomen en een huurauto zoeken. Het concept was eenvoudig en leek een bloeiende toekomst tegemoet te gaan maar toch lukte het niet. Ze haalden veel geld bij investeerders op maar de omzet bleef achter. Dat kwam omdat de verhuurmarkt in elkaar klapte en ze de prijzen niet meer zelf konden bepalen. En omdat ondanks een positieve pilot mensen toch minder bereid waren hun auto te verhuren. Volgens Niels betekent deze mislukking niet dat je dergelijke ideeën niet meer moet uitproberen: "Je moet het vooral gewoon doen. Wel is het belangrijk om van te voren al te bepalen wat het moment is om er uit te stappen.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, maatwerkreizen, vakanties, luchtvaart

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/03/19
Markt is volop in beweging!
2018 gaat bij ons de boeken in als het jaar waarin veel te doen was op de markt van vraag en aanbod.
14/03/19
Plan rem op verhuur van nieuwe woningen Amsterdam
Amsterdam denkt over een plan om het verhuren van nieuwe koopwoningen tegen te gaan.
13/03/19
Exclusief voor leden
Overal in Europa groeit het inkomend toerisme
In veel Europese landen groeit het inkomend toerisme al jaren. In dit artikel gaan de we ontwikkelingen in de diverse Europese landen bijhouden en steeds actualiseren. Vandaag met nieuwe informatie van Frankrijk en Malta.
12/03/19
Topzomer voor Zeeland
Eindeloos mooi weer en een nummer één-hit in België zorgden voor een recordjaar voor toerisme in Zeeland: in 2018 werden 10,5 miljoen overnachtingen in Zeeland doorgebracht, 4,5% meer dan in 2017.
11/03/19
Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren
VVV Goeree-Overflakkee heeft in Ouddorp een voor ons land spectaculair inspiratiepunt geopend. Het oude VVV-kantoor in het historische Blaeuwe Huus is voor 435 duizend euro opgeknapt en herinnert in niets meer aan een traditionele VVV.
07/03/19
NBTC Holland Marketing met 62 partners op ITB
NBTC Holland Marketing staat samen met 62 partners op op ’s werelds grootste travel trade beurs in Berlijn: ITB.
05/03/19
Onrust rond camperstalling in Ermelo
De advocaat van de camperclub NKC heeft de verhuurder van caravan- en camperstalling Carivan in Erme...
04/03/19
Exclusief voor leden
Nieuwe Waterliniepad open met verrassende nieuwe paden
Het pad langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het streekpad langs de Stelling van Amsterdam zijn samengevoegd tot een nieuwe, aantrekkelijke wandelroute.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk