Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN
Van links naar rechts: Steven van der Heijden, Jelle Bekerovi, Jolanda Degen en Louis Frankenhuis.
FlyGRN is gisteren op de vakdag van de Vakantiebeurs uitgeroepen tot het beste reisidee van 2019. FlyGRN, spreek uit FlyGreen, is een metazoekmachine en boekingsplatform dat gratis de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert. Ze wonnen van Maps Untold en Airtrotter.


De drie kandidaten werden door een jury bestaande uit Louis Frankenhuis, Jolanda Degen en Steven van der Heijden beoordeeld. De winnaar ging naar huis met een gratis stand op de Vakantiebeurs 2020 en gratis coaching door het Travel Impact Lab. De verkiezing voor het beste reisidee werd dit jaar voor de tweede keer door ANVR georganiseerd.


FlyGRN: gratis CO2-compensatie

Oprichter Jelle Bekirovi van FlyGRN heeft als missie de schadelijke impact van reizen te verminderen. Helaas compenseert minder dan 1 procent van de reizigers de CO2-uitstoot van de vlucht. Wie via FlyGRN een ticket boekt, compenseert altijd zijn vlucht omdat FlyGRN 50% van haar commissie inzet als compensatie. Om te zorgen dat mensen minder vliegen, biedt de website ook alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen aan. De jury was wel kritisch op het businessmodel omdat zij in een markt die al geconsolideerd is, genoegen nemen met de helft van de commissie. Ze wonnen toch omdat ze in een groeimarkt van duurzaam reizen opereren en het product al werkt. De jury adviseerde vol in te zetten op alternatief en minder schadelijk vervoer. Bekirovi verwacht dat met de sympathiefactor in de hand, zijn platform het verschil bij de consument zal maken.


Leuk detail voor de Nederlandse markt, je kunt ook accommodaties in Nederland boeken. Op de hoogste positie in de site worden de vliegreizen verkocht, gekoppeld aan de mogelijkheid tot de compensatie voor de CO2-uitstoot. Daarna komt de sectie ‘wil je het echt duurzaam houden, blijf dan in Nederland’. Vervolgens wordt aanbod van Nederlandse hotelarrangementen gepresenteerd. Dit aanbod is van touroperator Kras, onderdeel van TUI.

flygrn.com/nl


Maps Untold: Maatwerkreizen zelflerend algoritme en Artificial Intelligence

Verliezend finalist Maps Untold had een softwaretool ontwikkeld waarmee reisagenten snel een persoonlijk reisprogramma voor klanten kunnen samenstellen en boeken. Deze studenten van de TU Eindhoven gooien een zelflerend algoritme en Artificial Intelligence in de strijd om uit de enorme bak met data de juiste reisonderdelen een maatwerkreis te presenteren. Het algoritme wordt nu door 20.000 studenten in heel Europa getraind. De jury zag ook in dat AI en zelflerende algoritmes de toekomst zijn maar twijfelde of de grote investeringen wel rendabel te maken zijn.

www.mapsuntold.com


Airtrotter: Geld verdienen met je eigen vakantie

Ook Airtrotter zit ook op de markt van het zelf samenstellen van reizen maar richt zich op de consument. Oprichter Stefan Dammers kwam op het idee toen hij zelf een reis naar Japan wilde plannen maar verdwaalde in het enorme aanbod. Innovatief aan Airtrotter is dat je de reis van een ander kunt kopiëren en in real time actuele prijzen en aanbod ziet. De ontwerper van de reis verdient dat ook wat geld terug. In twee maanden tijd hebben consumenten als 1.500 reizen aangemaakt. En met dat concept onderscheidt Airtrotter zich van de concurrentie. Wat niet zo innovatief is dat traditioneel wordt uitgegaan van een bestemming. Voor de accommodaties wordt gebruik gemaakt van Booking.com en voor de excursies van Viator (een bedrijf van TripAdvisor).

www.airtrotter.com


Leren van mislukkingen

Dat niet alle startups succesvol zijn, vertelde als intermezzo ondernemer Niels de Greef die de stekker uit zijn bedrijf ParkFlyRent moest trekken. Het idee was nog wel zo sympathiek en net als vele succesvolle andere disruptieve bedrijven geboren uit een persoonlijke ergernis. Het viel Niels namelijk op dat hij meer betaalde voor het parkeren van zijn auto op de luchthaven dan voor de tickets. Hij bedacht dat consumenten die gaan vliegen, tijdens de reis hun auto kunnen verhuren aan reizigers die aankomen en een huurauto zoeken. Het concept was eenvoudig en leek een bloeiende toekomst tegemoet te gaan maar toch lukte het niet. Ze haalden veel geld bij investeerders op maar de omzet bleef achter. Dat kwam omdat de verhuurmarkt in elkaar klapte en ze de prijzen niet meer zelf konden bepalen. En omdat ondanks een positieve pilot mensen toch minder bereid waren hun auto te verhuren. Volgens Niels betekent deze mislukking niet dat je dergelijke ideeën niet meer moet uitproberen: "Je moet het vooral gewoon doen. Wel is het belangrijk om van te voren al te bepalen wat het moment is om er uit te stappen.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, maatwerkreizen, vakanties, luchtvaart

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk