Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN
Van links naar rechts: Steven van der Heijden, Jelle Bekerovi, Jolanda Degen en Louis Frankenhuis.
FlyGRN is gisteren op de vakdag van de Vakantiebeurs uitgeroepen tot het beste reisidee van 2019. FlyGRN, spreek uit FlyGreen, is een metazoekmachine en boekingsplatform dat gratis de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert. Ze wonnen van Maps Untold en Airtrotter.


De drie kandidaten werden door een jury bestaande uit Louis Frankenhuis, Jolanda Degen en Steven van der Heijden beoordeeld. De winnaar ging naar huis met een gratis stand op de Vakantiebeurs 2020 en gratis coaching door het Travel Impact Lab. De verkiezing voor het beste reisidee werd dit jaar voor de tweede keer door ANVR georganiseerd.


FlyGRN: gratis CO2-compensatie

Oprichter Jelle Bekirovi van FlyGRN heeft als missie de schadelijke impact van reizen te verminderen. Helaas compenseert minder dan 1 procent van de reizigers de CO2-uitstoot van de vlucht. Wie via FlyGRN een ticket boekt, compenseert altijd zijn vlucht omdat FlyGRN 50% van haar commissie inzet als compensatie. Om te zorgen dat mensen minder vliegen, biedt de website ook alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen aan. De jury was wel kritisch op het businessmodel omdat zij in een markt die al geconsolideerd is, genoegen nemen met de helft van de commissie. Ze wonnen toch omdat ze in een groeimarkt van duurzaam reizen opereren en het product al werkt. De jury adviseerde vol in te zetten op alternatief en minder schadelijk vervoer. Bekirovi verwacht dat met de sympathiefactor in de hand, zijn platform het verschil bij de consument zal maken.


Leuk detail voor de Nederlandse markt, je kunt ook accommodaties in Nederland boeken. Op de hoogste positie in de site worden de vliegreizen verkocht, gekoppeld aan de mogelijkheid tot de compensatie voor de CO2-uitstoot. Daarna komt de sectie ‘wil je het echt duurzaam houden, blijf dan in Nederland’. Vervolgens wordt aanbod van Nederlandse hotelarrangementen gepresenteerd. Dit aanbod is van touroperator Kras, onderdeel van TUI.

flygrn.com/nl


Maps Untold: Maatwerkreizen zelflerend algoritme en Artificial Intelligence

Verliezend finalist Maps Untold had een softwaretool ontwikkeld waarmee reisagenten snel een persoonlijk reisprogramma voor klanten kunnen samenstellen en boeken. Deze studenten van de TU Eindhoven gooien een zelflerend algoritme en Artificial Intelligence in de strijd om uit de enorme bak met data de juiste reisonderdelen een maatwerkreis te presenteren. Het algoritme wordt nu door 20.000 studenten in heel Europa getraind. De jury zag ook in dat AI en zelflerende algoritmes de toekomst zijn maar twijfelde of de grote investeringen wel rendabel te maken zijn.

www.mapsuntold.com


Airtrotter: Geld verdienen met je eigen vakantie

Ook Airtrotter zit ook op de markt van het zelf samenstellen van reizen maar richt zich op de consument. Oprichter Stefan Dammers kwam op het idee toen hij zelf een reis naar Japan wilde plannen maar verdwaalde in het enorme aanbod. Innovatief aan Airtrotter is dat je de reis van een ander kunt kopiëren en in real time actuele prijzen en aanbod ziet. De ontwerper van de reis verdient dat ook wat geld terug. In twee maanden tijd hebben consumenten als 1.500 reizen aangemaakt. En met dat concept onderscheidt Airtrotter zich van de concurrentie. Wat niet zo innovatief is dat traditioneel wordt uitgegaan van een bestemming. Voor de accommodaties wordt gebruik gemaakt van Booking.com en voor de excursies van Viator (een bedrijf van TripAdvisor).

www.airtrotter.com


Leren van mislukkingen

Dat niet alle startups succesvol zijn, vertelde als intermezzo ondernemer Niels de Greef die de stekker uit zijn bedrijf ParkFlyRent moest trekken. Het idee was nog wel zo sympathiek en net als vele succesvolle andere disruptieve bedrijven geboren uit een persoonlijke ergernis. Het viel Niels namelijk op dat hij meer betaalde voor het parkeren van zijn auto op de luchthaven dan voor de tickets. Hij bedacht dat consumenten die gaan vliegen, tijdens de reis hun auto kunnen verhuren aan reizigers die aankomen en een huurauto zoeken. Het concept was eenvoudig en leek een bloeiende toekomst tegemoet te gaan maar toch lukte het niet. Ze haalden veel geld bij investeerders op maar de omzet bleef achter. Dat kwam omdat de verhuurmarkt in elkaar klapte en ze de prijzen niet meer zelf konden bepalen. En omdat ondanks een positieve pilot mensen toch minder bereid waren hun auto te verhuren. Volgens Niels betekent deze mislukking niet dat je dergelijke ideeën niet meer moet uitproberen: "Je moet het vooral gewoon doen. Wel is het belangrijk om van te voren al te bepalen wat het moment is om er uit te stappen.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, maatwerkreizen, vakanties, luchtvaart

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...