Geplaatst op: 09-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun
Photo by Zach Betten on Unsplash
Vier trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, 2019. Kwalitop (de zucht van de consument naar topkwaliteit in beleving), managetourism (toerisme moet goed gemanaged worden) festivalisering (unieke tijdelijke lifestylebelevingen met aandacht voor duurzaamheid en communities) en citycenter-fun (succes van binnensteden is sterk afhankelijk aan het worden van de gastvrijheids- en belevingsindustrie). Dit is de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.



Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort." Trends zijn volgens Lukken steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat in tegenstelling tot eerdere jaren we niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie.


1. Kwalitop

Door de groei van het aanbod van producten in de vrijetijdsindustrie heeft de consument vooral oog voor kwaliteit in verhouding tot een goede prijs. De consument heeft keuzestress en laat zich leiden door beoordelingen van andere klanten en die van influencers. Voor veel bedrijven in de gastvrijheidsindustrie betekent dit dat men de juiste keuzes moet maken m.b.t. strategie, prijs, product. Gasten zijn verwend en kunnen hun aanbod makkelijk vergelijken.


In 2019 worden met name vakantieparken gerevitaliseerd om verdere verpaupering te voorkomen. In diverse provincies zijn hiervoor nu projecten. Er zullen een aantal parken gesloten worden en een aantal parken krijgen andere bestemmingen De attracties in Nederland gaan zich ook meer focussen zodat consumenten een duidelijke reden krijgen om een park te bezoeken. Voorbeelden zijn de Efteling die zich focust op de internationale bezoeker, of Madurodam die naast miniaturen de historie van ons land wil laten zien via belevingsvolle attracties. In de dierentuinwereld spelen de verschillen tussen kleine dierenparken (voor de regio) en ambitieuze parken zoals Wildlands (gethematiseerde dierentuin) en Safaripark Beekse Bergen (combi van dagsafari’s en slapen in een safariresort).


2. Managetourism

Overtourism/toerisme was het woord van 2018. Meestal genoemd in relatie tot veel overlast (en drukte) in Amsterdam. De gastvrijheidsbranche moet juist naar het goed managen van toerisme. Hierbij is oog voor alle belanghebbenden zoals bedrijfsleven, toerist, inwoner en overheid. Door inkomende en nationale toeristen goed te managen en te spreiden ontstaan er grote economische kansen. In de visie toerisme 2030 worden hierin duidelijke keuzes gemaakt. In Nederland was de toerismesector in 2017 goed voor €82 miljard aan bestedingen. Met een toegevoegde waarde van €28,3 miljard had deze sector een aandeel van 4,3% in het totaal bruto nationaal product. De sector telde in 2017, 761.000 banen (CBS, 2018).


3. Festivalisering

Het aantal festivals is over hun hoogtepunt heen maar de de tijdelijke pop-up-belevingen, lijken veel op festivals. Hierin is een mooie combinatie van beleving, food, retail, entertainment en een lifestyle iets dat veel van een festival wegheeft. Evenementen als de bright day (nieuwste technologie en gadgets), Jumbo racedagen (Formule 1) en Healty Fest (in een bungalowpark) zelfs een pretpark als Walibi mooie voorbeelden. Deze laatste verandert het thema van het pretpark in de festivalsfeer om de doelgroep teens en twens (20 jarigen) aan te spreken. De kracht van festivalisering is het tijdelijk bij elkaar brengen van een community met gelijke interesses.


4. City(center)-fun

De laatste jaren is met name het aantal gastvrijheidsbedrijven in en rond de stad gegroeid. Er is een enorme groei in kleinschalige attracties zoals escaperooms, horeca met speelgelegenheid, bioscopen, klimhallen, indoor trampolineparken, glowgolf- en kartbanen. De vrijetijdsconsument heeft steeds meer keuze. Ook retail begint het belang van entertainment en beleving te zien. Winkels worden meer een belevingscentrum dat kan concurreren met de webwinkel. Daarnaast zorgt retaitainment (de combinatie tussen retail en entertainment) voor een bezoek aan de fysieke winkels of winkelstraat. Door toevoeging van (tijdelijke) attracties of evenementen trekken consumenten weer naar de binnensteden.


Over VrijetijdsTrends updates

Goof Lukken publiceert op zijn site www.vrijetijdskennis.nl gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt.
Link: http://vrijetijdskennis.nl/
Trefwoorden: trends, toerisme, vrije tijd, leisure

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.

||| Agenda |||

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...