Geplaatst op: 09-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun

VrijetijdsTrends 2019: Kwalitop, managetourism, festivalisering, citycenter-fun
Photo by Zach Betten on Unsplash
Vier trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, 2019. Kwalitop (de zucht van de consument naar topkwaliteit in beleving), managetourism (toerisme moet goed gemanaged worden) festivalisering (unieke tijdelijke lifestylebelevingen met aandacht voor duurzaamheid en communities) en citycenter-fun (succes van binnensteden is sterk afhankelijk aan het worden van de gastvrijheids- en belevingsindustrie). Dit is de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.



Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort." Trends zijn volgens Lukken steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat in tegenstelling tot eerdere jaren we niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie.


1. Kwalitop

Door de groei van het aanbod van producten in de vrijetijdsindustrie heeft de consument vooral oog voor kwaliteit in verhouding tot een goede prijs. De consument heeft keuzestress en laat zich leiden door beoordelingen van andere klanten en die van influencers. Voor veel bedrijven in de gastvrijheidsindustrie betekent dit dat men de juiste keuzes moet maken m.b.t. strategie, prijs, product. Gasten zijn verwend en kunnen hun aanbod makkelijk vergelijken.


In 2019 worden met name vakantieparken gerevitaliseerd om verdere verpaupering te voorkomen. In diverse provincies zijn hiervoor nu projecten. Er zullen een aantal parken gesloten worden en een aantal parken krijgen andere bestemmingen De attracties in Nederland gaan zich ook meer focussen zodat consumenten een duidelijke reden krijgen om een park te bezoeken. Voorbeelden zijn de Efteling die zich focust op de internationale bezoeker, of Madurodam die naast miniaturen de historie van ons land wil laten zien via belevingsvolle attracties. In de dierentuinwereld spelen de verschillen tussen kleine dierenparken (voor de regio) en ambitieuze parken zoals Wildlands (gethematiseerde dierentuin) en Safaripark Beekse Bergen (combi van dagsafari’s en slapen in een safariresort).


2. Managetourism

Overtourism/toerisme was het woord van 2018. Meestal genoemd in relatie tot veel overlast (en drukte) in Amsterdam. De gastvrijheidsbranche moet juist naar het goed managen van toerisme. Hierbij is oog voor alle belanghebbenden zoals bedrijfsleven, toerist, inwoner en overheid. Door inkomende en nationale toeristen goed te managen en te spreiden ontstaan er grote economische kansen. In de visie toerisme 2030 worden hierin duidelijke keuzes gemaakt. In Nederland was de toerismesector in 2017 goed voor €82 miljard aan bestedingen. Met een toegevoegde waarde van €28,3 miljard had deze sector een aandeel van 4,3% in het totaal bruto nationaal product. De sector telde in 2017, 761.000 banen (CBS, 2018).


3. Festivalisering

Het aantal festivals is over hun hoogtepunt heen maar de de tijdelijke pop-up-belevingen, lijken veel op festivals. Hierin is een mooie combinatie van beleving, food, retail, entertainment en een lifestyle iets dat veel van een festival wegheeft. Evenementen als de bright day (nieuwste technologie en gadgets), Jumbo racedagen (Formule 1) en Healty Fest (in een bungalowpark) zelfs een pretpark als Walibi mooie voorbeelden. Deze laatste verandert het thema van het pretpark in de festivalsfeer om de doelgroep teens en twens (20 jarigen) aan te spreken. De kracht van festivalisering is het tijdelijk bij elkaar brengen van een community met gelijke interesses.


4. City(center)-fun

De laatste jaren is met name het aantal gastvrijheidsbedrijven in en rond de stad gegroeid. Er is een enorme groei in kleinschalige attracties zoals escaperooms, horeca met speelgelegenheid, bioscopen, klimhallen, indoor trampolineparken, glowgolf- en kartbanen. De vrijetijdsconsument heeft steeds meer keuze. Ook retail begint het belang van entertainment en beleving te zien. Winkels worden meer een belevingscentrum dat kan concurreren met de webwinkel. Daarnaast zorgt retaitainment (de combinatie tussen retail en entertainment) voor een bezoek aan de fysieke winkels of winkelstraat. Door toevoeging van (tijdelijke) attracties of evenementen trekken consumenten weer naar de binnensteden.


Over VrijetijdsTrends updates

Goof Lukken publiceert op zijn site www.vrijetijdskennis.nl gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt.
Link: http://vrijetijdskennis.nl/
Trefwoorden: trends, toerisme, vrije tijd, leisure
Vacature

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/06/19
Exclusief voor leden
Zelfrijdende shuttles voor toeristen in vestingstad Bourtange
Dit najaar wil de provincie Groningen allereerst samen met vesting Bourtange, gemeente Westerwolde en diverse andere partijen starten met een zelfrijdende shuttle in vesting Bourtange.
07/06/19
Exclusief voor leden
Leisurering roze voor 50 jaar Pinkpop
Bij gelegenheid van de 50e editie van Pinkpop kleurt een deel van de Buitenring van Parkstad in Lim...
06/06/19
hop on/hop off verbinding Loosdrechtse Plassen
Vanaf zaterdag 29 juni kunnen recreanten in de ‘watertuin van Nederland’, het Loosdrechts Plasse...
04/06/19
Exclusief voor leden
Autoverhuurbedrijf EasyTerra op overnamepad
Het in Leeuwarden gevestigde bedrijf EasyTerra heeft de Britse website carrentals.co.uk overgenomen....
29/05/19
Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota
Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker.
29/05/19
Geheel herziene versie van Leisure! verschenen
Martijn Mulder heeft zijn boek Leisure! dat veel wordt gebruikt op hogescholen geheel herzien.
28/05/19
Toevoeging aan Recreatie Vakbeurs: Entertainment Experience Center
Beursorganisator Easyfairs lanceert in samenwerking met bureau Kwan Leisure een nieuw initiatief op ...
28/05/19
Themajaar provincie Utrecht 2019 : Koude Oorlog
bezoekers kunnen dit jaar kennis maken met onzichtbare schuilplaatsen, spannende verhalen en ander cultureel erfgoed uit de periode 1945 – 1991.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk