Geplaatst op: 04-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Zo aan het begin van het jaar kijken we vooruit naar de vakantietrends. Wat 2019 ons op het gebied van vakanties zal brengen, heeft online reisaanbieder dé VakantieDiscounter op basis van haar boekdata uitgezocht.


Spanje blijkt opnieuw, met afstand, de grote favoriet. Opvallend is dat bestemmingen die we eerder links lieten liggen, in 2019 weer helemaal terug zijn. Zo stijgt Egypte van plek 4 naar plek 2. De Verenigde Staten en Kaapverdië komen nieuw de top 10 binnen. Kijkend naar de populairste steden, maakt New York een grote opmars. Stond de grootste stad van de Verenigde Staten dit jaar nog op plek 6 met 7,6%, is zij komend jaar het populairst met 14,5%.


‘Oude’ bestemmingen helemaal terug

Bestemmingen die de consument in het verleden links liet liggen, zijn stuk voor stuk weer helemaal terug. Met name Egypte en Tunesië doen het op dit moment goed als winterzonbestemmingen. De verwachting is dat dit in 2019 door zal zetten. De eerste cijfers laten dat ook zien. Hetzelfde geldt overigens voor Turkije en Griekenland. Deze bestemmingen liggen eveneens op koers voor een mooie zomer.

Vraag naar authentieke vakanties groeit

Hoewel all inclusive hotels met alle bijbehorende faciliteiten nog steeds mateloos populair zijn (39,7%), is ook hier een verandering te zien. Er komen steeds meer hotels bij die zich richten op authentieke vakanties. Met Griekenland als beste voorbeeld is er een toenemende vraag te zien naar kleinschalige boutique hotels. Ook een thema als adults only vakanties blijft in populariteit toenemen.

We geven meer uit aan onze vakantie

Waar de koopkracht van de gemiddelde Nederlander in 2019 toeneemt, is er ook een duidelijke toename te zien in het geld dat we uitgeven aan onze vakantie. Was de gemiddelde reissom per persoon in 2018 nog € 623,49, loopt dat voor 2019 op naar € 655,33. Dat is een stijging van 5,1%.

10 topbestemmingen 2019

  1. Spanje: 30,5%
  2. Egypte: 10,8%
  3. Griekenland: 10,0%
  4. Turkije: 9,0%
  5. Portugal: 4,9%
  6. Kaapverdië: 4,0%
  7. Italië: 3,5%
  8. Gambia: 2,5%
  9. Verenigde Staten: 2,3%
  10. Verenigde Arabische Emiraten:1,9%

 

Top 10 steden 2019

  1. New York: 14,5%
  2. Rome: 9,7%
  3. Praag: 8,0%
  4. Marrakech: 6,8%
  5. Barcelona: 5,2%
  6. Lissabon: 5,1%
  7. Valencia: 5,1%
  8. Sevilla: 4,6%
  9. Parijs: 3,5%
  10. Boedapest: 3,0%
Trefwoorden: Vakantietrends, vakantiebestemmingen, topbestemmingen

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/03/19
Natuurkampeerterreinen onverminderd populair
Kamperen in de natuur is populair. De overnachtingscijfers op de Natuurkampeerterreinen stegen in 20...
22/03/19
Exclusief voor leden
Meer buitenlands bezoek aan Nederlandse kastelen en historische buitenplaatsen
De 71 museaal toegankelijke kastelen en historische buitenplaatsen in Nederland trekken in toenemende mate ook buitenlandse bezoekers.
22/03/19
Inkomen Nederlanders nauwelijks gestegen
Het inkomen van de Nederlanders is de afgelopen tien jaar nagenoeg gelijk gebleven. Dat is slecht nieuws voor onze branche.
13/03/19
Exclusief voor leden
Hoteleigenaren maken zich zorgen over macht online platforms
Bijna alle hotels in Nederland maken zich zorgen over de grote macht van online platforms. Ze gebruiken vrijwel allemaal online platforms en ze leveren een sterke bijdrage aan de omzet. Dat maakt de afhankelijkheid en de zorgen groot.
12/03/19
Exclusief voor leden
Nederlanders maken zich grote zorgen om landschap
Een grote meerderheid van de Nederlanders (81%) maakt zich zorgen om het landschap. Vooral het verdwijnen van bloemen, insecten en vogels in het buitengebied baart veel Nederlanders zorgen.
12/03/19
Horeca groeit tot 2025 met 100.000 medewerkers
De horeca groeit, er zijn meer horecabedrijven en dus zijn er ook meer medewerkers nodig. Het aantal...
11/03/19
Zeezoogdieren verhandeld en uitgebuit voor vermaak en schijneducatie
Wereldwijd leven duizenden zeezoogdieren, voornamelijk dolfijnen, in gevangenschap. Elk jaar worden ...
10/03/19
Exclusief voor leden
Ruim 30 procent meer gasten in Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in 2018 ruim 44 miljoen gasten. Dat is een stijging van 5,0 procent vergeleken met 2017. In vijf jaar tijd nam het aantal gasten met ruim 10 miljoen toe, een groei van maar liefst 33 procent.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk