Geplaatst op: 04-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Zo aan het begin van het jaar kijken we vooruit naar de vakantietrends. Wat 2019 ons op het gebied van vakanties zal brengen, heeft online reisaanbieder dé VakantieDiscounter op basis van haar boekdata uitgezocht.


Spanje blijkt opnieuw, met afstand, de grote favoriet. Opvallend is dat bestemmingen die we eerder links lieten liggen, in 2019 weer helemaal terug zijn. Zo stijgt Egypte van plek 4 naar plek 2. De Verenigde Staten en Kaapverdië komen nieuw de top 10 binnen. Kijkend naar de populairste steden, maakt New York een grote opmars. Stond de grootste stad van de Verenigde Staten dit jaar nog op plek 6 met 7,6%, is zij komend jaar het populairst met 14,5%.


‘Oude’ bestemmingen helemaal terug

Bestemmingen die de consument in het verleden links liet liggen, zijn stuk voor stuk weer helemaal terug. Met name Egypte en Tunesië doen het op dit moment goed als winterzonbestemmingen. De verwachting is dat dit in 2019 door zal zetten. De eerste cijfers laten dat ook zien. Hetzelfde geldt overigens voor Turkije en Griekenland. Deze bestemmingen liggen eveneens op koers voor een mooie zomer.

Vraag naar authentieke vakanties groeit

Hoewel all inclusive hotels met alle bijbehorende faciliteiten nog steeds mateloos populair zijn (39,7%), is ook hier een verandering te zien. Er komen steeds meer hotels bij die zich richten op authentieke vakanties. Met Griekenland als beste voorbeeld is er een toenemende vraag te zien naar kleinschalige boutique hotels. Ook een thema als adults only vakanties blijft in populariteit toenemen.

We geven meer uit aan onze vakantie

Waar de koopkracht van de gemiddelde Nederlander in 2019 toeneemt, is er ook een duidelijke toename te zien in het geld dat we uitgeven aan onze vakantie. Was de gemiddelde reissom per persoon in 2018 nog € 623,49, loopt dat voor 2019 op naar € 655,33. Dat is een stijging van 5,1%.

10 topbestemmingen 2019

  1. Spanje: 30,5%
  2. Egypte: 10,8%
  3. Griekenland: 10,0%
  4. Turkije: 9,0%
  5. Portugal: 4,9%
  6. Kaapverdië: 4,0%
  7. Italië: 3,5%
  8. Gambia: 2,5%
  9. Verenigde Staten: 2,3%
  10. Verenigde Arabische Emiraten:1,9%

 

Top 10 steden 2019

  1. New York: 14,5%
  2. Rome: 9,7%
  3. Praag: 8,0%
  4. Marrakech: 6,8%
  5. Barcelona: 5,2%
  6. Lissabon: 5,1%
  7. Valencia: 5,1%
  8. Sevilla: 4,6%
  9. Parijs: 3,5%
  10. Boedapest: 3,0%
Trefwoorden: Vakantietrends, vakantiebestemmingen, topbestemmingen
    

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/19
Exclusief voor leden
Jongeren minder, ouderen juist gelukkiger
Hoe hebben geluk en tevredenheid van de Nederlandse bevolking zich tussen 1997 en 2018 ontwikkeld?
17/07/19
Munckhof behaalt trede 3 op Prestatieladder Socialer Ondernemen
Munckhof heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijk...
17/07/19
8,5 procent internetgebruikers geraakt door fraude
In 2018 gaf 8,5 procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf m...
10/07/19
Exclusief voor leden
Consumptie Nederlanders blijft sterk achter
De consumptie van Nederlanders blijft al jaren achter bij die van inwoners van ons omringende landen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat steeds meer Nederlandse toeristische bedrijven zich op het buitenland richten.
09/07/19
Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden
Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwage...
08/07/19
Exclusief voor leden
Vierdaagse wordt lab invloed van de leefomgeving
De Vierdaagse is een unieke gelegenheid om onderzoek te doen naar bewegen en gezonde leefstijl. In...
24/06/19
Exclusief voor leden
Hoe staat Nederland er economisch voor?
Hoe presteert de Nederlandse economie, wat zijn de vooruitzichten van consumenten en wat hebben ze uitgegeven? Het CBS komt vandaag met cijfers over het eerste kwartaal en diverse metingen in het voorjaar.
21/06/19
Helft Nederlanders bereid meer te betalen voor ‘duurzamer ticket’
Bijna 50 procent van de Nederlanders is bereid om extra geld te betalen voor een vlucht om het negat...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk