Geplaatst op: 21-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Ketens domineren Nederlandse hotelmarkt

Ketens domineren Nederlandse hotelmarkt
Nationale en internationale ketens hebben 59% van alle hotelkamers in Nederland in handen. Daarmee is de ketenpenetratie in Nederland de hoogste in Europa, gevolgd door Spanje, Kroatië, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ketenhotels zijn aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Grootste Nederlandse keten is van der Valk. Fletcher groeit het snelst. Dit blijkt uit het rapport Chain Hotels in Europe 2018 van adviesbureau Horwath HTL.


In totaal zijn 663 hotels in Nederland aangesloten bij een nationale of internationale hotelketen. Dit is 19% van het totale aantal hotels. De ketenhotels tellen in totaal 76.133 hotelkamers, oftewel 59% van het totale aanbod. Nederland heeft daarmee de hoogste ketenpenetratie in Europa, gevolgd door Spanje met 33%, Kroatië met 53%, Verenigd Koninkrijk met 49% en Frankrijk met 48%.


Ketenhotels zijn relatief groot

De ketenhotels in Nederland tellen gemiddeld 115 hotelkamers per hotel, en zijn daarmee aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Dit verklaart waarom de hotelketens, met 19% van de hotels in Nederland, 59% van de hotelkamers vertegenwoordigen. In andere Europese landen is dit verschil nog sterker: in het Verenigd Koninkrijk bieden hotelketens slechts 8% van de hotels, maar 49% van de hotelkamers. Ook in Duitsland (10% hotels, 37% hotelkamers), Zwitserland (6% hotels, 23% hotelkamers) en Italië (5% hotels, 15% hotelkamers) is zichtbaar dat ketenhotels aanzienlijk meer kamers per hotel bieden.


Tabel 1: Ketenbinding in Europese hotelmarkten (naar penetratie aantal hotelkamers)

Nr.

Land

Aantal ketenhotels

Aantal kamers

Penetratie ketenhotels

Penetratie kamers

1

Nederland

663

76.133

19%

59%

2

Spanje

2.453

386.771

33%

56%

3

Kroatië

167

30.808

24%

53%

4

Verenigd Koninkrijk

3.520

373.000

8%

49%

5

Frankrijk

3.816

319.561

21%

48%

6

Ierland

183

23.878

22%

41%

7

Duitsland

2.078

301.045

10%

37%

8

Polen

342

47.484

14%

37%

9

Hongarije

140

20.567

13%

33%

10

Zwitserland

272

30.109

6%

23%

11

Italië

1.488

164.196

5%

15%

12

Cyprus

8

5.499

4%

10%

Bron: Horwath HTL


107 merken actief op Nederlandse markt

In totaal zijn op de Nederlandse hotelmarkt 107 hotelmerken actief, 8 meer dan een jaar geleden. Hiervan zijn 39 merken van Nederlandse hotelketens, en 68 van internationale hotelketens. Van de 663 ketenhotels in Nederland zijn 262 aangesloten bij een internationale keten en 447 bij een Nederlandse keten. 46 hotels zijn, middels verschillende constructies, bij zowel een nationale als een internationale keten aangesloten. De internationale hotelketens vertegenwoordigen daarmee 40% van de ketengebonden hotels en 45% van het totale ketengebonden kameraanbod in Nederland.


Ten opzichte van vorig jaar zijn 23 nieuwe ketenhotels toegevoegd in Nederland (+3,6%), met in totaal 3.666 kamers (+5,1%). Internationale ketens in Nederland voegden 16 hotels toe met 2.890 kamers, en nationale ketens 11 hotels met 1.298 kamers. Vier nieuwe hotels zijn zowel aan een nationale als een internationale keten gebonden.


Van der Valk grootste keten, Fletcher groeit snelst

De grootste hotelketen in Nederland is Van der Valk, met 70 hotels en 9.880 hotelkamers. De grootste buitenlandse hotelketen in Nederland is Accor, op de tweede plaats met 46 hotels en 7.977 hotelkamers. De top 5 wordt volgemaakt door NH Hotel Group (36 hotels, 6.874 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers) en IHG (20 hotels, 3.610 kamers).

Alle hotels van de keten Van der Valk worden ook geëxploiteerd onder de merknaam Van der Valk, waarmee dit ook het grootste hotelmerk is in Nederland. Een keten als Accor maakt gebruik van verschillende hotelmerken zoals ibis, Novotel en Sofitel; het aantal hotels en hotelkamers per merk is hierdoor kleiner. Na Van der Valk (70 hotels, 9.880 kamers) zijn de best vertegenwoordigde hotelmerken in Nederland NH (31 hotels, 5.615 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers), Bastion (31 hotels, 3.119 kamers) en Best Western (28 hotels, 2.242 kamers.)


Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland

Nr.

Hotelmerk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

NH

31

5.615

3

Fletcher

87

5.004

4

Bastion

31

3.119

5

Best Western

28

2.242

6

Ibis

11

2.182

7

Novotel

9

1.874

8

The Student Hotel

7

1.766

9

Bilderberg

17

1.696

10

Golden Tulip

19

1.610

Bron: Horwath HTL


De Nederlandse hotelketen Fletcher is de snelst groeiende keten. In aantal hotels is de keten inmiddels groter dan Van der Valk, 87 tegen 70. Omdat de meeste Fletcher hotels relatief klein zijn, is de keten echter slechts de 4e keten in aantal hotelkamers.


Tabel 3: Top 10 hotelketens in Nederland

Nr.

Hotelketen

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

AccorHotels

46

7.977

3

NH Hotels

36

6.874

4

Fletcher

87

5.004

5

InterContinental Hotel Group

20

3.610

6

Louvre

45

3.545

7

Bastion Hotel Group

32

3.312

8

Marriott International

13

2.843

9

Hilton

12

2.690

10

Radisson Hotel Group

11

2.394

Bron: Horwath HTL


Ketenpenetratie is het hoogst op Schiphol, het laagst in Valkenburg

De meeste ketenhotels zijn gevestigd in de grotere steden. In de 10 Nederlandse plaatsen met de grootste aantallen hotelkamers, is de gemiddelde penetratiegraad 71%. De hoogste penetratie is gezien op Schiphol: 100% van alle hotelkamers is hier ketengebonden. In Amsterdam, qua kameraanbod de grootste hotelstad, is de penetratiegraad 70%. In steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht ligt de penetratiegraad tussen 60% en 70%. Opvallend is dat in Valkenburg, met in totaal 1.750 kamers de 8e hotelstad van Nederland, slechts 15% van het aanbod ketengebonden is.


Tabel 4: Top 10 hotelsteden in Nederland, naar ketenpenetratie

Nr.

Hotelmerk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk

70

9.880

2

NH

31

5.615

3

Fletcher

87

5.004

4

Bastion

31

3.119

5

Best Western

28

2.242

6

Ibis

11

2.182

7

Novotel

9

1.874

8

The Student Hotel

7

1.766

9

Bilderberg

17

1.696

10

Golden Tulip

19

1.610

Bron: Horwath HTL


Grote verschuivingen op Europese hotelmarkt

Op Europees niveau zijn grote verschuivingen zichtbaar in de hotelmarkt. Twee van de grootste Amerikaanse hotelketens, Marriott en Starwood, zijn in september 2016 gefuseerd en de gevolgen hiervan worden inmiddels ook zichtbaar in de ontwikkeling en spreiding van hotelmerken. De Franse hotelketen Accor heeft verschillende kleinere merken opgekocht om gaten in de marktsegmentatie op te vullen. Het Britse InterContinental Hotels Group heeft het boutiquemerk Kimpton overgenomen, en het merk in Groot-Brittannië en andere Europese landen geïntroduceerd. In oktober 2018 is de Spaanse NH Hotel Group voor een bedrag van € 2,3 miljard overgenomen door de Thaise hotelketen Minor International.

Nederland vertegenwoordigt met ruim 76.000 ketengebonden hotelkamers zo’n 4% van het totale ketengebonden hotelaanbod in Europa. De landen met het grootste aandeel op de Europese markt van ketenhotels zijn Spanje (22%), Verenigd Koninkrijk (21%), Frankrijk (18%) en Duitsland (17%).


In bijna alle onderzochte Europese landen is het aantal ketengebonden hotels gestegen. In Italië is het aantal ketenhotels het afgelopen jaar met 6% gestegen; in Duitsland, Ierland, Spanje, Polen, Zwitserland en Nederland met 3%. Opvallend is dat Frankrijk en Groot-Brittannië geen stijging lieten zien, mogelijk doordat het aantal ketenhotels in deze landen al zeer hoog is.


Chain Hotels in Europe 2018

Het rapport Chain Hotels in Europe 2018 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. In het rapport worden 12 Europese hotelmarkten in kaart gebracht, waarbij is gekeken naar de groei van het aantal ketenhotels en het verschil tussen lokale en internationale ketens.

Link: https://horwathhtl.com/news/persbericht-hotelketens-domineren-nederlandse-markt/?lang=nl
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, ketens

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.
07/12/21
Winterverlichting ontstoken in Den Haag
Corona schopt de winterprogrammering van de Hofstad in de war maar de kerstman en Saskia Bruines ontstaken maandagavond 6 december wel de winterverlichting. “Je beleeft nog steeds een Royal Winter, ook nu het winterprogramma in aangepaste vorm plaatsvindt”, vertelt wethouder Saskia Bruines.