Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

SnowWorld op overnamepad

SnowWorld op overnamepad
SnowWorld heeft SnowPlanet in Amsterdam overgenomen en een belang in Alpenpark Neuss in Duitsland. SnowWorld heeft ook haar bestaande bankschulden geherfinancierd en heeft nu de beschikking over een acquisitielijn. Daarmee wordt het bedrijf Europese marktleider in indoorwinterresorts en wil nog meer overnames doen.


SnowWorld heeft een akkoord bereikt met de aandeelhouders van het indoor skipark SnowPlanet Amsterdam en neemt een participatie van 25% in het Alpenpark Neuss in Duitsland, SnowWorld heeft verder ook het recht om op middellange termijn deze participatie uit te breiden naar een meerderheidsparticipatie.


Marktleider in Europa

Door deze overnames wordt SnowWorld in één klap de belangrijkste Europese aanbieder van indoorwinterresorts. "We willen de merknaam SnowWorld hiermee nog sterker in de markt zetten als dé absolute referentie van een totale, kwalitatieve, klantgerichte wintersportbeleving,” aldus Wim Hubrechtsen, CEO van SnowWorld. "Na de volledige integratie van alle verworven sites binnen het SnowWorld-concept mikken we jaarlijks op maar liefst 2 miljoen bezoekers, een stijging met 80% van het huidige bezoekersaantal bij SnowWorld.”


Momenteel krijgt SnowWorld zo’n 500.000 skiërs per jaar over zijn pistes. Met alle andere gasten erbij worden de beide bestaande skidorpen door ruim 1,2 miljoen mensen bezocht. Eens de nieuwe centra op volle toeren zullen draaien, mikt SnowWorld op dik 750.000 wintersporters en bijna 2 miljoen gasten. In totaal zullen zo’n 300 mensen binnen de groep tewerkgesteld worden, met een latere mogelijke uitbreiding naar 500 medewerkers. De beide acquisities zullen in een eerste fase een EBITDA stijging van 10% betekenen, aangezien Alpenpark Neuss nog niet geconsolideerd wordt.


SnowWorld wil met deze uitbreiding vooral inzetten op die absolute totaalbeleving voor families met kinderen. Het indoorskiën op verse hoogkwalitatieve sneeuw blijft vanzelfsprekend de belangrijkste activiteit, maar elke bezoeker moet kunnen genieten van een compleet authentiek wintersport/resort gevoel bij SnowWorld.


Nieuwe acquisities op stapel

In mei 2018 kwam SnowWorld voor 83% in handen van de NV Alychlo, de familiale investeringsmaatschappij van de Belgische ondernemer Marc Coucke. Na de mindere halfjaarcijfers zoals gepubliceerd op 1 mei 2018 en de aanstelling van Wim Hubrechtsen (ex-Studio 100 en Medialaan) als nieuwe CEO, schakelt de Nederlandse Indoor Skiresorts-uitbater nu opnieuw een versnelling hoger. Met de overname van een belangrijke Nederlandse speler en een minderheidsparticipatie in het belangrijkste indoorskiresort in Duitsland, wordt SnowWorld de absolute marktleider in de sector, met het breedste assortiment aan indoor skiresorts en andere indoor wintersport gerelateerde activiteiten.


"Door deze acquisities gaan we van 2 naar maar liefst 4 sites,” vertelt CEO Wim Hubrechtsen. "SnowWorld Landgraaf was tot nu toe al het grootste indoor skiresort van Europa. SnowWorld Zoetermeer is verkozen tot beste skihal van 2018, maar nu krijgen we er in één klap 2 locaties bij met een brede geografische spreiding. SnowPlanet is interessant door zijn locatie vlak bij Amsterdam. En de participatie in Alpenpark Neuss biedt ons toegang tot de belangrijke Duitse markt. Het is met voorsprong het referentiepark in de regio met de beste beleving.”


De acquisitielijn stelt SnowWorld in staat om - naast de vandaag aangekondigde transacties - nog verdere acquisities te doen in de sector. Daartoe worden gesprekken met acquisitiekandidaten gevoerd.Momenteel worden de mogelijkheden van een joint-venture in Milaan actief onderzocht.


Investeren in mensen en infrastructuur om 2 miljoen bezoekers te ontvangen

Momenteel werkt SnowWorld nog aan een masterplan met substantiële investeringen inzake organisatie en infrastructuur. Technische aanpassingen, horeca-exploitatie, aankleding en routing van de diverse sites, online marketing, incentives naar bedrijven en groepen, digitalisering, e-ticketing, etc.. "We streven naar een harmonisering van alle SnowWorld-sites. De komende maanden gaan we alles verder budgetteren en faseren en nieuwe ideeën ontwikkelen. Indoorskihallen worden steeds relevanter,” weet de CEO van SnowWorld. "Door de klimaatveranderingen ligt de sneeuwgrens in de natuurlijke skigebieden steeds hoger, en dus bieden onze skipistes alternatieve belevingen.”

Trefwoorden: dagrecreatie, wintersport, skien

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
Consumentenvertrouwen negatief
Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds februari 2015 negatief.
20/02/19
Exclusief voor leden
Dunkin’ Donuts ook in Nederland verder onder naam Dunkin’
De koffie- en donutgigant verandert haar naam naar Dunkin’. Visueel verandert weinig, het vertrouwde ronde lettertype blijft.
20/02/19
Negen Munckhof touringcarchauffeurs ontvangen IRU diploma
Negen touringcarchauffeurs van Munckhof hebben de IRU onderscheiding in ontvangst genomen.
20/02/19
WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek
Voor de herdenking van Wereldoorlog I noteerde het kenniscentrum van Westtoer 2,8 miljoen WO I-herdenkingsbezoekers. Waar kwamen ze vandaan en hoe gaat Toerisme Vlaanderen nu verder met dit thema?
19/02/19
Nieuwe accommodaties op Camping Bakkum
Vanaf april 2019 staan er twee nieuwe type accommodaties op Camping Bakkum; Duinroos en Duinzicht. E...
19/02/19
Wolven vestigen zich op de Veluwe
Op de Noord-Veluwe zijn nu ook DNA-sporen gevonden van een mannetjeswolf.
19/02/19
Infocentrum WO2 Nijmegen op 23 februari open
Op 23 februari 2019 opent het Infocentrum WO2 Nijmegen vanaf 13.30 uur de deuren voor het grote publiek.
19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk