Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

SnowWorld op overnamepad

SnowWorld op overnamepad
SnowWorld heeft SnowPlanet in Amsterdam overgenomen en een belang in Alpenpark Neuss in Duitsland. SnowWorld heeft ook haar bestaande bankschulden geherfinancierd en heeft nu de beschikking over een acquisitielijn. Daarmee wordt het bedrijf Europese marktleider in indoorwinterresorts en wil nog meer overnames doen.


SnowWorld heeft een akkoord bereikt met de aandeelhouders van het indoor skipark SnowPlanet Amsterdam en neemt een participatie van 25% in het Alpenpark Neuss in Duitsland, SnowWorld heeft verder ook het recht om op middellange termijn deze participatie uit te breiden naar een meerderheidsparticipatie.


Marktleider in Europa

Door deze overnames wordt SnowWorld in één klap de belangrijkste Europese aanbieder van indoorwinterresorts. "We willen de merknaam SnowWorld hiermee nog sterker in de markt zetten als dé absolute referentie van een totale, kwalitatieve, klantgerichte wintersportbeleving,” aldus Wim Hubrechtsen, CEO van SnowWorld. "Na de volledige integratie van alle verworven sites binnen het SnowWorld-concept mikken we jaarlijks op maar liefst 2 miljoen bezoekers, een stijging met 80% van het huidige bezoekersaantal bij SnowWorld.”


Momenteel krijgt SnowWorld zo’n 500.000 skiërs per jaar over zijn pistes. Met alle andere gasten erbij worden de beide bestaande skidorpen door ruim 1,2 miljoen mensen bezocht. Eens de nieuwe centra op volle toeren zullen draaien, mikt SnowWorld op dik 750.000 wintersporters en bijna 2 miljoen gasten. In totaal zullen zo’n 300 mensen binnen de groep tewerkgesteld worden, met een latere mogelijke uitbreiding naar 500 medewerkers. De beide acquisities zullen in een eerste fase een EBITDA stijging van 10% betekenen, aangezien Alpenpark Neuss nog niet geconsolideerd wordt.


SnowWorld wil met deze uitbreiding vooral inzetten op die absolute totaalbeleving voor families met kinderen. Het indoorskiën op verse hoogkwalitatieve sneeuw blijft vanzelfsprekend de belangrijkste activiteit, maar elke bezoeker moet kunnen genieten van een compleet authentiek wintersport/resort gevoel bij SnowWorld.


Nieuwe acquisities op stapel

In mei 2018 kwam SnowWorld voor 83% in handen van de NV Alychlo, de familiale investeringsmaatschappij van de Belgische ondernemer Marc Coucke. Na de mindere halfjaarcijfers zoals gepubliceerd op 1 mei 2018 en de aanstelling van Wim Hubrechtsen (ex-Studio 100 en Medialaan) als nieuwe CEO, schakelt de Nederlandse Indoor Skiresorts-uitbater nu opnieuw een versnelling hoger. Met de overname van een belangrijke Nederlandse speler en een minderheidsparticipatie in het belangrijkste indoorskiresort in Duitsland, wordt SnowWorld de absolute marktleider in de sector, met het breedste assortiment aan indoor skiresorts en andere indoor wintersport gerelateerde activiteiten.


"Door deze acquisities gaan we van 2 naar maar liefst 4 sites,” vertelt CEO Wim Hubrechtsen. "SnowWorld Landgraaf was tot nu toe al het grootste indoor skiresort van Europa. SnowWorld Zoetermeer is verkozen tot beste skihal van 2018, maar nu krijgen we er in één klap 2 locaties bij met een brede geografische spreiding. SnowPlanet is interessant door zijn locatie vlak bij Amsterdam. En de participatie in Alpenpark Neuss biedt ons toegang tot de belangrijke Duitse markt. Het is met voorsprong het referentiepark in de regio met de beste beleving.”


De acquisitielijn stelt SnowWorld in staat om - naast de vandaag aangekondigde transacties - nog verdere acquisities te doen in de sector. Daartoe worden gesprekken met acquisitiekandidaten gevoerd.Momenteel worden de mogelijkheden van een joint-venture in Milaan actief onderzocht.


Investeren in mensen en infrastructuur om 2 miljoen bezoekers te ontvangen

Momenteel werkt SnowWorld nog aan een masterplan met substantiële investeringen inzake organisatie en infrastructuur. Technische aanpassingen, horeca-exploitatie, aankleding en routing van de diverse sites, online marketing, incentives naar bedrijven en groepen, digitalisering, e-ticketing, etc.. "We streven naar een harmonisering van alle SnowWorld-sites. De komende maanden gaan we alles verder budgetteren en faseren en nieuwe ideeën ontwikkelen. Indoorskihallen worden steeds relevanter,” weet de CEO van SnowWorld. "Door de klimaatveranderingen ligt de sneeuwgrens in de natuurlijke skigebieden steeds hoger, en dus bieden onze skipistes alternatieve belevingen.”

Trefwoorden: dagrecreatie, wintersport, skien
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/19
Exclusief voor leden
Uniek: Productie duurzame kerosine op luchthaven Rotterdam The Hague Airport
Het grootste project is de ambitie om synthetische duurzame kerosine te produceren op de luchthaven.
24/05/19
Exclusief voor leden
Toverland zet marketing deelactie op voor achttiende verjaardag
AttractieparkToverland mocht op zondag 19 mei 2019 maar liefst 18 kaarsjes uitblazen. Een slimme de...
24/05/19
Bauhausfest is slotweekend Boijmans voor de renovatie
Het is de allerlaatste kans om het museum in Rotterdam te bezoeken voor de renovatie van het museumg...
24/05/19
Kunst en zonnepark gecombineerd
Op vrijdagochtend 24 mei 2019 presenteren Rotterdam, Sunny Site Up, Greenchoice en Texel4Trading de ...
24/05/19
Oneerlijke concurrentie gemeente sluit trailerhelling
Een geval van oneerlijke concurrentie in de haven van Harlingen kan van invloed zijn op meer locaties.
24/05/19
Beste camperlocatie van 2019 ligt in Overijssel
Camperaars kiezen Skop’nboer Erve Benneker in Overijssel tot Camperlocatie van het jaar 2019.
24/05/19
Exclusief voor leden
Fietskoeriers veranderen hun businessmodel
Fietskoeriers zoeken ook de platformstrategie op en bieden een breed dienstenpakket.
23/05/19
Natuurmonumenten en Landal GreenParks intensiveren samenwerking
Landal GreenParks en Natuurmonumenten verdiepen en versterken hun succesvolle samenwerking rond het kinderprogramma OERRR en wilde bloemen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk