Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Meer Nederlanders doen online aankopen

Meer Nederlanders doen online aankopen
Photo by rawpixel on Unsplash
Het aantal Nederlanders dat online aankopen doet is verder gestegen. In 2018 zegt 78 procent van de Nederlanders iets via internet gekocht te hebben, een jaar eerder was dat 76 procent. Onder 65-plussers nam het aandeel online shoppers het sterkst toe. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2018 van het CBS.


Nederlanders zeggen ook vaker aankopen te doen. Een kwart kocht drie, vier of vijf keer iets online in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 10 procent deed dit zes tot tien keer en 9 procent kocht vaker dan tien keer iets online. Naast de frequentie van de online aankopen neemt ook het aankoopbedrag toe.


Veel meer ouderen kopen online

Het aandeel online kopers is het sterkst gestegen bij 65-plussers, van 25 procent in 2012 naar 45 procent in 2018. Van de 25- tot 45-jarigen zei 94 procent in 2018 iets online gekocht te hebben, en van de 45- tot 65-jarigen 83 procent. In 2012 was dat nog respectievelijk 83 en 64 procent.


Onze branche online nog altijd koploper

Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). Ten opzichte van 2012 groeide het aandeel online shoppers voor reizen en accommodaties met 16 procentpunt en voor kaartjes voor evenementen met 20 procentpunt.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/ouderen-kopen-vaker-online
Trefwoorden: vakanties, reizen, verblijfsrecreatie, evenementen, online

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/19
Exclusief voor leden
Cateraars en festivals tekenen voor 20% reductie plastic door Plastic Pact
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met meer dan 70 bedrij...
21/02/19
Innovators en ondernemers over magische dagattracties
Luister naar deze 15 ondernemers en haal eruit wat voor jouw bedrijf of regio perfect kan werken.
18/02/19
Fors minder bezoekers voor MOTORbeurs 2019
Ruim 80.000 motorliefhebbers kwamen af op de jubileumeditie van MOTORbeurs Utrecht die van 14 tot en met 17 februari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.
14/02/19
Koning aanwezig bij 100 jaar luchtvaart in Nederland
Zijne Majesteit de Koning is donderdagmiddag 14 maart aanwezig bij de viering van ‘100 jaar luchtv...
12/02/19
Keten Vrijbuiter houdt kampeerbeurzen
Winkelketen met drie filialen Vrijbuiter houdt op de drie locaties de Vrijbuiter Kampeer & Outdoor Beurs.
08/02/19
Exclusief voor leden
Zwarte Cross vol tegenstellingen
Naast een uitgebreide programmering van artiesten weet het evenement Zwarte Cross altijd grote tegenstellingen te combineren op het festivalterrein.
06/02/19
Nominaties Nationale Evenementenprijzen 2019
De nominaties voor de Nationale Evenementenprijzen zijn bekend. In de categorie ‘Evenementenstad van het jaar’ (gemeenten boven de 100.000 inwoners) zijn Nijmegen, Dordrecht en Den Haag genomineerd.
05/02/19
Exclusief voor leden
Maastunnel wordt tijdelijk Tunnel of Love (+ video voorbereiding)
Tijdens de Rotterdam Art Week wordt het voetgangersgedeelte van de Maastunnel door studio VOLLAERSZWART omgetoverd tot de Tunnel of Love.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk