Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Meer Nederlanders doen online aankopen

Meer Nederlanders doen online aankopen
Photo by rawpixel on Unsplash
Het aantal Nederlanders dat online aankopen doet is verder gestegen. In 2018 zegt 78 procent van de Nederlanders iets via internet gekocht te hebben, een jaar eerder was dat 76 procent. Onder 65-plussers nam het aandeel online shoppers het sterkst toe. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2018 van het CBS.


Nederlanders zeggen ook vaker aankopen te doen. Een kwart kocht drie, vier of vijf keer iets online in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 10 procent deed dit zes tot tien keer en 9 procent kocht vaker dan tien keer iets online. Naast de frequentie van de online aankopen neemt ook het aankoopbedrag toe.


Veel meer ouderen kopen online

Het aandeel online kopers is het sterkst gestegen bij 65-plussers, van 25 procent in 2012 naar 45 procent in 2018. Van de 25- tot 45-jarigen zei 94 procent in 2018 iets online gekocht te hebben, en van de 45- tot 65-jarigen 83 procent. In 2012 was dat nog respectievelijk 83 en 64 procent.


Onze branche online nog altijd koploper

Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). Ten opzichte van 2012 groeide het aandeel online shoppers voor reizen en accommodaties met 16 procentpunt en voor kaartjes voor evenementen met 20 procentpunt.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/ouderen-kopen-vaker-online
Trefwoorden: vakanties, reizen, verblijfsrecreatie, evenementen, online
Vacature

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/05/19
Beestachtig goede derde Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
Brabantse gastvrijheid, een gevarieerd aanbod van sprekers en een boeiende rondleiding over Safaripa...
16/05/19
Exclusief voor leden
Holidayguru verhuist van Dortmund naar Utrecht
Utrecht wordt de nieuwe thuisbasis van Holidayguru Nederland, een merk van het Duitse bedrijf UNIQ...
15/05/19
Camperbeurs in Hardenberg viert 10-jarig bestaan in september
Voor het tiende jaar op rij keert Camperbeurs terug naar Hardenberg als afsluiter van de zomerperiod...
15/05/19
2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nede...
15/05/19
Exclusief voor leden
ANVR achter vliegtax als het naar milieuverbetering gaat
Belastingen houden de toeristische sector bezig. KHN liet vandaag weten tegen de stijging van gemeen...
06/05/19
Tweede groep studenten geslaagd voor opleiding TUI Academy
TUI Care Foundation en Plan International vierden deze maand dat de tweede groep studenten is afgest...
29/04/19
Exclusief voor leden
Van 30 LF-routes naar 10 LF-icoonroutes
De 30 traditionele Langeafstand Fietsroutes (LF-routes) worden de komende jaren omgebouwd tot zo'n tien LF-icoonroutes. Met de nieuwe opzet moeten fietsvakanties leuker, makkelijker en aantrekkelijker worden waardoor het imago van Nederland Fietsland wordt versterkt.
26/04/19
Exclusief voor leden
Boekingsplatform bereikt mijlpaal 3 miljard boekingen
Gister heeft Booking.com, een van ‘s werelds grootste digitale reisplatforms, gemeld dat er sinds 2007 meer dan 3 miljard gasten verwelkomd zijn bij alle aangesloten accommodaties.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk