Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde
Waar de afgelopen tien jaar de wereld en het consumentengedrag onder invloed van technologische mogelijkheden sterk is veranderd, is het gedrag van consumenten rond de kerstdagen opvallend stabiel. Dat blijkt uit onderzoek over de manier waarop de we kerstdagen doorbrengen dat Center Parcs na tien weer heeft herhaald. Voor onze branche niet onbelangrijk is de bevinding dat een kwart van de Nederlanders de kerstdagen het liefst in een andere omgeving viert.
  • Ruim 6 op 10 Nederlanders vieren Kerst liefst in gezelschap van familie en vrienden
  • Een derde contacten met vrienden verloopt via social media
  • Feestdagen hét moment om met familie of vrienden te genieten van midweek of weekend weg

Ten opzichte van tien jaar geleden onderhouden we onze vriendschappen ruim drie keer zo vaak op social media maar de kerst vieren we nog exact hetzelfde en brengen de kerstdagen het liefst door in gezelschap van familie en vrienden.


Ook in buurlanden blijft kerst traditioneel

Dat geldt niet alleen voor 64 procent van de Nederlanders, maar ook voor 6 op de 10 inwoners van onze buurlanden, België en Duitsland. Dit resultaat is opvallend aangezien ook uit het onderzoek blijkt dat 41% van de mensen tegenwoordig vanwege tijdsgebrek steeds meer moeite heeft om de relatie met familie en vrienden te onderhouden. In 2008 was dit nog maar 34%. Ondanks dat we het druk hebben, maken we tijdens de Kerst wél tijd voor elkaar vrij om echt even samen te zijn.


Veel meer vriendschappen via social media

Mede door de opkomst van digitalisering en nieuwe technologieën besteden mensen hun tijd nu anders dan tien jaar geleden. Nederlanders geven aan dat zij hun vriendschappen tegenwoordig voor 34% via social media onderhouden, in 2008 was dat nog maar 11%. De kersttraditie om de feestdagen met familie en vrienden door te brengen staat desondanks nog steeds als een huis.


Kwart Nederlanders tijdens feestdagen op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt het leuk te vinden om Kerst in een andere omgeving te vieren. Zo brengt 12% van de vakantiegangers de kerstvakantie het liefst door in een vakantiepark. Verder gaat een groot deel op wintersport of naar de zon. Van alle Nederlanders die tijdens de feestdagen op vakantie gaan, zegt 41% dit vooral te doen om aan de waan van alledag te ontsnappen. Dit geldt voor 42% van de Belgen en 47% van de Duitsers.


Onderzoek van de VakanieDiscounter laat zien dat 17 procent van de Nederlanders rond de kerst op vakantie gaat. Van de mensen die deze kerst op vakantie gaan, kiest 43% voor een reisdoel binnen Europa, tegenover 37% in 2017. Toch kiest ook dit jaar een meerderheid, 49%, voor een kerstvakantie buiten Europa. Het animo voor een kerstvakantie binnen Nederland neemt iets af van 9% naar 8%. De voornaamste reden om tijdens kerst op vakantie te gaan, blijkt de kou. Meer dan de helft van de kerst-vakantiegangers geeft aan de warmte op te willen zoeken (52%).


Van de mensen die deze kerst thuisblijven, geeft 10% als reden dat rest van de familie het niet fijn vindt als zij in deze periode van traditionele samenkomst weg zijn. Voor anderen zijn de familieverplichtingen juist een reden om weg te gaan. Van de mensen die op vakantie gaan geeft maar liefst 25% aan dat zij dat vooral doen om sociale verplichtingen te ontvluchten.


Samen genieten van kerstdiner absolute favoriet

In de Kerst Top 3 steekt genieten van een heerlijk kerstdiner er voor Nederlanders (32%), Belgen (30%) en Duitsers (39%) bovenuit. Op de tweede plaats staat het ophangen van de kerstversiering, gevolgd door ontspanning. Ook vinden Nederlanders, Belgen en Duitsers elkaar in andere kersttradities. Zoals een bezoek aan een kerstmarkt, elkaar verwennen met kerstcadeaus en tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen.


Sporten en social media belangrijke activiteiten voor kinderen

De allerjongsten hebben zo hun eigen favoriete bezigheden tijdens de kerstvakantie. Zo gaat ruim de helft van de Nederlandse kinderen het liefst sporten, in vergelijking met 36% van hun Belgische en 43% van hun Duitse leeftijdgenoten. Kinderen verkiezen sportieve activiteiten zelfs boven gamen en tv-kijken. Verder brengen ongeveer 4 op de 10 kinderen, ongeacht hun nationaliteit, veel tijd door op social media. 19% van de Nederlandse ouders geeft aan dat het gebruik van digitale apparaten in huis ten koste gaat van de quality time. Op de vraag waar de Nederlandse kinderen de voorkeur aan geven; een weekend weg met de familie naar een vakantiepark of een weekend gamen, geeft 70% de voorkeur aan een weekend weg boven 14% een weekend achter de spelcomputer.


Trefwoorden: vakanties, verblijfsrecreatie, bungalowparken, consumentengedrag
Vacature

||| Blogs |||

18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
En Footzy is (W)elke Plek
25/09/18 · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/06/19
Miljoen boete voor zeven animatiebedrijven
Een grote klap voor zeven Nederlandse animatiebedrijven. Die hebben van de Inspectie SZW in totaal ruim één miljoen euro boete gekregen. Twee bedrijven zijn wel gecontroleerd en voldeden aan de wettelijke vereisten.
20/06/19
TopParken speelt in op vraag naar meer privacy in Beekbergen
Uit het trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (2018) van PleisureWorld NRIT blijkt dat mens...
20/06/19
Luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel nu boekbaar voor aankomsten vanaf oktober
De bouw van het nieuwe vakantiepark Landal Kaatsheuvel vordert gestaag. De eerste gasten kunnen...
16/06/19
RECRON benoemt vier leden van verdienste
Op de Algemene Ledenvergadering zijn vier RECRON-leden benoemd tot Lid van Verdienste. Toon Wijenborg, Jan Hagedoorn, Pim Meijkamp en Edwin Bomers kregen van RECRON-voorzitter Cees Slager het gouden speltje opgeprikt.
14/06/19
Eerste caravan met energielabel
Als eerste caravan ooit heeft het model Shelter van Kip een energielabel gekregen.
12/06/19
Waterspel & de attractiewaarde van De Krim
Hoe kun je als sport- en recreatiebedrijf aantrekkelijk en relevant blijven voor bezoekers en proactief, jaarrond, bezoekersaantallen te beïnvloeden.
11/06/19
Directie Eijsink verwelkomt CTO Hans Gringhuis
Het voorheen driekoppige directieteam van automatiseringsspecialist Eijsink is vanaf vandaag uitgebr...
11/06/19
De 100 grootste horecabedrijven van Nederland
McDonald’s is wederom het grootste horecabedrijf van Nederland. Op plaatsen twee en drie staan net als vorig jaar Van der Valk en Landal GreenParks. Dat blijkt uit de Top 100 van Misset Horeca.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk