Geplaatst op: 20-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde

Alles is anders maar kerstbeleving blijft hetzelfde
Waar de afgelopen tien jaar de wereld en het consumentengedrag onder invloed van technologische mogelijkheden sterk is veranderd, is het gedrag van consumenten rond de kerstdagen opvallend stabiel. Dat blijkt uit onderzoek over de manier waarop de we kerstdagen doorbrengen dat Center Parcs na tien weer heeft herhaald. Voor onze branche niet onbelangrijk is de bevinding dat een kwart van de Nederlanders de kerstdagen het liefst in een andere omgeving viert.
  • Ruim 6 op 10 Nederlanders vieren Kerst liefst in gezelschap van familie en vrienden
  • Een derde contacten met vrienden verloopt via social media
  • Feestdagen hét moment om met familie of vrienden te genieten van midweek of weekend weg

Ten opzichte van tien jaar geleden onderhouden we onze vriendschappen ruim drie keer zo vaak op social media maar de kerst vieren we nog exact hetzelfde en brengen de kerstdagen het liefst door in gezelschap van familie en vrienden.


Ook in buurlanden blijft kerst traditioneel

Dat geldt niet alleen voor 64 procent van de Nederlanders, maar ook voor 6 op de 10 inwoners van onze buurlanden, België en Duitsland. Dit resultaat is opvallend aangezien ook uit het onderzoek blijkt dat 41% van de mensen tegenwoordig vanwege tijdsgebrek steeds meer moeite heeft om de relatie met familie en vrienden te onderhouden. In 2008 was dit nog maar 34%. Ondanks dat we het druk hebben, maken we tijdens de Kerst wél tijd voor elkaar vrij om echt even samen te zijn.


Veel meer vriendschappen via social media

Mede door de opkomst van digitalisering en nieuwe technologieën besteden mensen hun tijd nu anders dan tien jaar geleden. Nederlanders geven aan dat zij hun vriendschappen tegenwoordig voor 34% via social media onderhouden, in 2008 was dat nog maar 11%. De kersttraditie om de feestdagen met familie en vrienden door te brengen staat desondanks nog steeds als een huis.


Kwart Nederlanders tijdens feestdagen op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt het leuk te vinden om Kerst in een andere omgeving te vieren. Zo brengt 12% van de vakantiegangers de kerstvakantie het liefst door in een vakantiepark. Verder gaat een groot deel op wintersport of naar de zon. Van alle Nederlanders die tijdens de feestdagen op vakantie gaan, zegt 41% dit vooral te doen om aan de waan van alledag te ontsnappen. Dit geldt voor 42% van de Belgen en 47% van de Duitsers.


Onderzoek van de VakanieDiscounter laat zien dat 17 procent van de Nederlanders rond de kerst op vakantie gaat. Van de mensen die deze kerst op vakantie gaan, kiest 43% voor een reisdoel binnen Europa, tegenover 37% in 2017. Toch kiest ook dit jaar een meerderheid, 49%, voor een kerstvakantie buiten Europa. Het animo voor een kerstvakantie binnen Nederland neemt iets af van 9% naar 8%. De voornaamste reden om tijdens kerst op vakantie te gaan, blijkt de kou. Meer dan de helft van de kerst-vakantiegangers geeft aan de warmte op te willen zoeken (52%).


Van de mensen die deze kerst thuisblijven, geeft 10% als reden dat rest van de familie het niet fijn vindt als zij in deze periode van traditionele samenkomst weg zijn. Voor anderen zijn de familieverplichtingen juist een reden om weg te gaan. Van de mensen die op vakantie gaan geeft maar liefst 25% aan dat zij dat vooral doen om sociale verplichtingen te ontvluchten.


Samen genieten van kerstdiner absolute favoriet

In de Kerst Top 3 steekt genieten van een heerlijk kerstdiner er voor Nederlanders (32%), Belgen (30%) en Duitsers (39%) bovenuit. Op de tweede plaats staat het ophangen van de kerstversiering, gevolgd door ontspanning. Ook vinden Nederlanders, Belgen en Duitsers elkaar in andere kersttradities. Zoals een bezoek aan een kerstmarkt, elkaar verwennen met kerstcadeaus en tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen.


Sporten en social media belangrijke activiteiten voor kinderen

De allerjongsten hebben zo hun eigen favoriete bezigheden tijdens de kerstvakantie. Zo gaat ruim de helft van de Nederlandse kinderen het liefst sporten, in vergelijking met 36% van hun Belgische en 43% van hun Duitse leeftijdgenoten. Kinderen verkiezen sportieve activiteiten zelfs boven gamen en tv-kijken. Verder brengen ongeveer 4 op de 10 kinderen, ongeacht hun nationaliteit, veel tijd door op social media. 19% van de Nederlandse ouders geeft aan dat het gebruik van digitale apparaten in huis ten koste gaat van de quality time. Op de vraag waar de Nederlandse kinderen de voorkeur aan geven; een weekend weg met de familie naar een vakantiepark of een weekend gamen, geeft 70% de voorkeur aan een weekend weg boven 14% een weekend achter de spelcomputer.


Trefwoorden: vakanties, verblijfsrecreatie, bungalowparken, consumentengedrag

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...