Geplaatst op: 07-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme
De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld.


Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Naast kennis, informatie en marketing is ontwikkeling een belangrijke pijler onder het manifest.


Beleving voor bezoekers verbeteren

Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.


De Gelderse vrijetijdseconomie vormt met 6,3%van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie en is bijvoorbeeld groter dan de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.


Herre Dijkema, namens de vier RBT’s: "Wij willen de provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio’s in Gelderland te bieden.”


Gedeputeerde Bea Schouten: "Mooi dat de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed aan bij onze Gelderse aanpak ’Beleef het in Gelderland’.”


Concrete voorstellen

De visie van de Gelderse RBT’s is dat zij samen met de partners in het veld de customer journey willen beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven. Per pijler hebben de RBT’s concrete voorstellen gedaan, denk aan het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.




Link: http://files.smart.pr/32/216da0f93311e8843ce3a215ac4357/Manifest-Gelderse-RBT_s-2019---2022.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: gelderland, beleid, toerisme

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/01/20
‘THIS IS HOLLAND’ vliegt uit naar China
Na twee succesvolle eerste jaren, vestigt de experience ‘THIS IS HOLLAND’ zich nu in China. Als ...
21/01/20
Marketing reizen: handig inspelen op blue monday
Gister was het Blue Monday. Deze maandag van de laatste volle week van januari staat bij het grote p...
21/01/20
Exclusief voor leden
Ongekend sterke stijging passagiersinkomsten easyJet in Q1
Johan Lundgren, CEO van easyJet: "Ik ben blij dat we het jaar sterk zijn begonnen met een aanhoudend...
20/01/20
Auke Hulst, Aniek Rooderkerken,  Malou van Breevoort en Marco Barneveld & Alessio Cuomo winnen de Aad Struijs Persprijs 2020
Auke Hulst heeft de Aad Struijs Persprijs (ASP) 2019 in de categorie Tekst gewonnen. Aniek...
20/01/20
Verbeterde kampeerervaring met ACSI en TomTom
Europese kampeerders hoeven binnenkort nooit meer de weg te vragen. Campingspecialist ACSI en TomTom...
20/01/20
Exclusief voor leden
Stevige groei voor Archeo Route Limburg met 22 locaties
Ook in 2020 het aantal locaties op de Archeo Route Limburg flink toenemen. Er komen in 2020 in de ee...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Holland wordt Netherlands in het buitenland: Wat doet NBTC?
De laatste dagen is er heel wat te doen over het nieuwe logo van Nederland en het inwisselen van de term Holland voor Netherlands. Deze discussie raakt NBTC. Wat doet NBTC met haar tulp?
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk