Geplaatst op: 07-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme
De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld.


Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Naast kennis, informatie en marketing is ontwikkeling een belangrijke pijler onder het manifest.


Beleving voor bezoekers verbeteren

Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.


De Gelderse vrijetijdseconomie vormt met 6,3%van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie en is bijvoorbeeld groter dan de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.


Herre Dijkema, namens de vier RBT’s: "Wij willen de provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio’s in Gelderland te bieden.”


Gedeputeerde Bea Schouten: "Mooi dat de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed aan bij onze Gelderse aanpak ’Beleef het in Gelderland’.”


Concrete voorstellen

De visie van de Gelderse RBT’s is dat zij samen met de partners in het veld de customer journey willen beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven. Per pijler hebben de RBT’s concrete voorstellen gedaan, denk aan het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.




Link: http://files.smart.pr/32/216da0f93311e8843ce3a215ac4357/Manifest-Gelderse-RBT_s-2019---2022.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: gelderland, beleid, toerisme
    

||| Blogs |||

28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/08/19
Extra vlucht Newark naar Curaçao
Vanaf zaterdag 7 december 2019 vliegt iedere zaterdag vanuit Newark een vlucht naar Curaçao. De v...
22/08/19
Exclusief voor leden
Zomer geeft verkoop caravans en campers boost
Het zomerse weer geeft waarschijnlijk veel potentiële kopers van caravans en campers net dat extr...
22/08/19
Nog teveel stereotype denkwijze over vrouwen in de top
De invoering van een bindend quotum vergroot het aandeel vrouwen aan de top. Het is echter geen wo...
22/08/19
Visit Brabant ontwikkelt online gastvrijheidstraining
VisitBrabant heeft een nieuwe online training voor alle gastheren en -vrouwen in Brabant ontwikkeld zodat ze hun Brabantse gastvrijheid kunnen verbeteren.
21/08/19
Exclusief voor leden
Met inspiratie en speeddatesessie op zoek naar medewerkers
Met inspiratiessessies en speeddates op de verschillende TUI-locaties in Nederland en België laat ...
21/08/19
Exclusief voor leden
Veerverbinding Rosyth naar Eemshaven stimulans voor toerisme
Door de komende Brexit komt er mogelijk een veerverbinding tussen de Schotse haven Rosyth en de Ne...
09/08/19
Mening over cabinepersoneel: als ze maar klantvriendelijk zijn
Het merendeel van de Nederlanders lijkt niets te geven om de ‘looks’ van het cabinepersoneel bi...
08/08/19
Amsterdam pakt foute verhuur fors aan
In de maand juli is in Amsterdam voor bijna 4 ton aan boetes uitgedeeld voor illegale verhuur. ‘J...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk