Geplaatst op: 07-12-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme

Gelderland wil meer profiteren van groei toerisme
De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme: Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben gezamenlijk het ‘Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022’ opgesteld.


Gelderland kan volgens de RBT’s meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Naast kennis, informatie en marketing is ontwikkeling een belangrijke pijler onder het manifest.


Beleving voor bezoekers verbeteren

Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan 1.000 partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Het manifest is op donderdag 6 december overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie.


De Gelderse vrijetijdseconomie vormt met 6,3%van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie en is bijvoorbeeld groter dan de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.


Herre Dijkema, namens de vier RBT’s: "Wij willen de provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio’s in Gelderland te bieden.”


Gedeputeerde Bea Schouten: "Mooi dat de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed aan bij onze Gelderse aanpak ’Beleef het in Gelderland’.”


Concrete voorstellen

De visie van de Gelderse RBT’s is dat zij samen met de partners in het veld de customer journey willen beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven. Per pijler hebben de RBT’s concrete voorstellen gedaan, denk aan het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.




Link: http://files.smart.pr/32/216da0f93311e8843ce3a215ac4357/Manifest-Gelderse-RBT_s-2019---2022.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: gelderland, beleid, toerisme
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
18/09/19
Campingeigenaar moet ontruimingskosten betalen
Een campingeigenaar in Leersum moet de ontruimingskosten die de gemeente maakte, betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de bestuursrechter in een zaak tussen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de camping.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
17/09/19
Eerste marketingvakdag voor Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie
Op donderdag 3 oktober organiseert PleisureWorld NRIT de eerste marketingvakdag voor de Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie: Marketing D-Day.
17/09/19
Exclusief voor leden
Calculator voor stikstof bijgesteld
De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...
17/09/19
Palau aangesloten bij UNWTO
Palau, de eilandenrepubliek met meer dan 240 eilanden en ongeveer 21.000 inwoners is volwaardig lid ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk