Geplaatst op: 06-12-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Groei in de horeca vlakt af

Groei in de horeca vlakt af
Bron: Pixabay
In 2019 groei de omzet in de Nederlandse horeca met 2 procent. Dat verwacht ING die een afvlakkende groei ziet door hogere prijzen en een toenemend personeelstekort. In 2017 groeide de omzet in de horeca nog met 4,8 procent en in 2018 naar verwachting met 3,5 procent.


De omzet in de horeca groeit in 2019 doordat meer mensen werken en consumenten meer te besteden hebben. Ook de groei van het inkomend toerisme en een verbetering van de zakelijke markt zorgen voor een toenemende vraag.


Waarom vlakt de groei af?

Hogere prijzen en een toenemend tekort aan personeel begrenzen de groei van de afzet in de horeca in 2019. Vooral de BTW-verhoging doet de prijzen sneller stijgen, hoewel ook de kosten voor inkoop en personeel toenemen. Van de verwachte prijsstijging van 4 procent komt 1,8 procent voor rekening van de BTW-verhoging. Doordat deze belasting omhoog gaat in een periode van hoogconjunctuur zullen consumenten hun gedrag niet massaal aanpassen. Het zal de groei van de volumes echter wel wat drukken.



Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca: "De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken is nog steeds ongekend populair. De sector heeft meer en meer moeite om de groei bij te benen, personeelstekort is voor een op de drie ondernemers de grootste belemmering.”


Koek wordt groter maar moet met meer partijen worden gedeeld

Niet iedere ondernemer zal de groei in zijn eigen bedrijf merken. Terwijl de koek groter wordt, zorgt de sterke stijging van het aantal horecagelegenheden voor toenemende concurrentie. Zo is het restaurantaanbod momenteel 40% groter dan tien jaar terug. De hotelmarkt is in trek bij investeerders en er zijn veel initiatieven voor nieuwe hotels. Amsterdam kent in absolute zin de grootste groei van het aantal kamers en die trend zet zich door. Ook buiten Amsterdam neemt het kameraanbod toe, zoals in Utrecht waar het aantal kamers in de komende twee jaar met meer dan 50% toeneemt.


Nederlandse en internationale gasten weten de weg naar de horeca in groten getale te vinden. Als gevolg daarvan nemen de bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten in 2019 verder toe. Restaurants, cafetaria’s en cafés moeten het vooral van de Nederlandse consument hebben. Het omzetvolume van eetgelegenheden groeit in 2019 naar verwachting met 2 procent. Bij hotels voert de internationale gast de boventoon. Het omzetvolume in de hotellerie groeit hierdoor in 2019 met 2,5 procent. De prijzen in de hotellerie stijgen bovengemiddeld vanwege de btw-verhoging, hogere kosten voor personeel en lokaal ook door hogere toeristenbelasting.


Hotellerie steeds internationaler

Nederland is hard op weg naar meer dan 20 miljoen internationale toeristen in 2020. De stijgende welvaart in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei in landen buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen zijn belangrijke drijfveren. Het aantal buitenlandse toeristen stijgt in 2018 met circa 7%, waarmee een nieuw recordjaar in de maak is. Voor 2019 ligt de groei naar verwachting tussen de 3% en 7%. Gemiddeld genomen groeit de vraag van buitenlandse gasten naar hotelkamers harder dan onder Nederlanders. Het belang van buitenlandse gasten in het totaal aantal hotelovernachtingen in Nederland stijgt geleidelijk en ligt inmiddels rond de 55%.



Personeel gezocht

Steeds meer ondernemers lopen op piekmomenten op hun tenen om de vraag bij te benen. Personeel is vaker een knelpunt en de kosten voor werving en behoud van personeel stijgen. Eind 2018 was personeelstekort voor 3 op de 10 ondernemers de voornaamste belemmering. We verwachten dat dat aantal in 2019 verder stijgt want het personeelsaanbod waar ondernemers uit kunnen putten krimpt. Dit remt de omzetgroei in de sector, enerzijds door te weinig personeel en anderzijds doordat bedrijven zich vaker moeten wenden tot relatief onervaren personeel.



Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/horeca.html
Trefwoorden: horeca, omzet, ondernemen, hotels, restaurants, toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme

||| Blogs |||

18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/03/19
Exclusief voor leden
Natuureiland in IJsselmeer door bouw windturbines
Windpark Fryslân B.V. heeft vandaag in Amsterdam een contract getekend met Zuiderzeewind, een con...
22/03/19
Fietsbrug zorgt voor betere verbinding kust en achterland Oegstgeest
Een nieuwe fietsbrug over de Oude Rijn zorgt ervoor dat fietsers tussen Katwijk, Valkenburg en Oegst...
22/03/19
Exclusief voor leden
Meer buitenlands bezoek aan Nederlandse kastelen en historische buitenplaatsen
De 71 museaal toegankelijke kastelen en historische buitenplaatsen in Nederland trekken in toenemende mate ook buitenlandse bezoekers.
22/03/19
Verbod in onrustige wijken Rotterdam op vuurwerk
Vanaf 2019 wordt het afsteken van vuurwerk verboden in gebieden waar afgelopen jaren grootschalige openbare orde incidenten en ongeregeldheden hebben plaatsgevonden.
22/03/19
Inkomen Nederlanders nauwelijks gestegen
Het inkomen van de Nederlanders is de afgelopen tien jaar nagenoeg gelijk gebleven. Dat is slecht nieuws voor onze branche.
22/03/19
Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden
Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden.
22/03/19
Derde, herziene editie van Leisure! komt eraan
Dit voorjaar verschijnt de derde editie van het boek Leisure! Inleiding in de vrije tijd, het Nederl...
22/03/19
Wat moet je doen met de Informatieplicht Energiebesparing?
Bedrijven die jaarlijks meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken moeten voor 1 juli van dit jaar in het eLoket van RVO rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben uitgevoerd.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk