Geplaatst op: 06-12-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Groei in de horeca vlakt af

Groei in de horeca vlakt af
Bron: Pixabay
In 2019 groei de omzet in de Nederlandse horeca met 2 procent. Dat verwacht ING die een afvlakkende groei ziet door hogere prijzen en een toenemend personeelstekort. In 2017 groeide de omzet in de horeca nog met 4,8 procent en in 2018 naar verwachting met 3,5 procent.


De omzet in de horeca groeit in 2019 doordat meer mensen werken en consumenten meer te besteden hebben. Ook de groei van het inkomend toerisme en een verbetering van de zakelijke markt zorgen voor een toenemende vraag.


Waarom vlakt de groei af?

Hogere prijzen en een toenemend tekort aan personeel begrenzen de groei van de afzet in de horeca in 2019. Vooral de BTW-verhoging doet de prijzen sneller stijgen, hoewel ook de kosten voor inkoop en personeel toenemen. Van de verwachte prijsstijging van 4 procent komt 1,8 procent voor rekening van de BTW-verhoging. Doordat deze belasting omhoog gaat in een periode van hoogconjunctuur zullen consumenten hun gedrag niet massaal aanpassen. Het zal de groei van de volumes echter wel wat drukken.



Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca: "De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken is nog steeds ongekend populair. De sector heeft meer en meer moeite om de groei bij te benen, personeelstekort is voor een op de drie ondernemers de grootste belemmering.”


Koek wordt groter maar moet met meer partijen worden gedeeld

Niet iedere ondernemer zal de groei in zijn eigen bedrijf merken. Terwijl de koek groter wordt, zorgt de sterke stijging van het aantal horecagelegenheden voor toenemende concurrentie. Zo is het restaurantaanbod momenteel 40% groter dan tien jaar terug. De hotelmarkt is in trek bij investeerders en er zijn veel initiatieven voor nieuwe hotels. Amsterdam kent in absolute zin de grootste groei van het aantal kamers en die trend zet zich door. Ook buiten Amsterdam neemt het kameraanbod toe, zoals in Utrecht waar het aantal kamers in de komende twee jaar met meer dan 50% toeneemt.


Nederlandse en internationale gasten weten de weg naar de horeca in groten getale te vinden. Als gevolg daarvan nemen de bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten in 2019 verder toe. Restaurants, cafetaria’s en cafés moeten het vooral van de Nederlandse consument hebben. Het omzetvolume van eetgelegenheden groeit in 2019 naar verwachting met 2 procent. Bij hotels voert de internationale gast de boventoon. Het omzetvolume in de hotellerie groeit hierdoor in 2019 met 2,5 procent. De prijzen in de hotellerie stijgen bovengemiddeld vanwege de btw-verhoging, hogere kosten voor personeel en lokaal ook door hogere toeristenbelasting.


Hotellerie steeds internationaler

Nederland is hard op weg naar meer dan 20 miljoen internationale toeristen in 2020. De stijgende welvaart in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei in landen buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen zijn belangrijke drijfveren. Het aantal buitenlandse toeristen stijgt in 2018 met circa 7%, waarmee een nieuw recordjaar in de maak is. Voor 2019 ligt de groei naar verwachting tussen de 3% en 7%. Gemiddeld genomen groeit de vraag van buitenlandse gasten naar hotelkamers harder dan onder Nederlanders. Het belang van buitenlandse gasten in het totaal aantal hotelovernachtingen in Nederland stijgt geleidelijk en ligt inmiddels rond de 55%.



Personeel gezocht

Steeds meer ondernemers lopen op piekmomenten op hun tenen om de vraag bij te benen. Personeel is vaker een knelpunt en de kosten voor werving en behoud van personeel stijgen. Eind 2018 was personeelstekort voor 3 op de 10 ondernemers de voornaamste belemmering. We verwachten dat dat aantal in 2019 verder stijgt want het personeelsaanbod waar ondernemers uit kunnen putten krimpt. Dit remt de omzetgroei in de sector, enerzijds door te weinig personeel en anderzijds doordat bedrijven zich vaker moeten wenden tot relatief onervaren personeel.



Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/horeca.html
Trefwoorden: horeca, omzet, ondernemen, hotels, restaurants, toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme

||| Blogs |||

05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/18
Erfurt mooiste Duitse kerstmarkt maar Duitsland wordt verslagen
De beste Duitse kerstmarkt ligt in Erfurt, hoofdstad van de deelregio Thüringen in het hart van Dui...
12/12/18
Exclusief voor leden
Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
12/12/18
Dirk Beljaarts nieuwe algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland
Dirk Beljaarts wordt de nieuwe algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij volgt...
12/12/18
Investeringen in natuur hebben effect
De investering in natuur sorteert effect: na decennia van achteruitgang in biodiversiteit, zien we ...
11/12/18
Restaurant Hanninkshof treedt toe tot JRE
Restaurant Hanninkshof uit Enschede is toegetreden tot de JRE, Jeunes Restaurateurs. JRE is een vere...
11/12/18
Nominaties Fietsroute van het Jaar 2019
Vijf routes zijn genomineerd voor de uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar 2019. Op vrijdag 1...
11/12/18
Exclusief voor leden
Verbouwing NH Carlton naar Amsterdam Flower Market
Het vernieuwde hotel zal in mei 2019 onder de nieuwe naam NH Collection Amsterdam Flower Market heropenen.
11/12/18
Groei economie vertraagt en ook consumptiegroei zwakt af
ING verwacht dat de Nederlandse economie in 2019 met 2,0% groeit, na de flinke toename van 2,6% in 2018. Positief, maar het vertrouwen van zowel consumenten als producenten is kleiner dan aan het begin van 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk