Geplaatst op: 29-11-2018

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

De speed-pedelec-rijder heeft een overduidelijke voorkeur voor het fietspad. Dat blijkt uit een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze snelle elektrische fietsen op de rijbaan rijden wanneer er geen fiets-/bromfietspad is. Op een aantal trajecten geldt een uitzonderingsmaatregel: daar mag de speed-pedelec toch op het fietspad.


Speed-pedelec op fietspad of rijbaan

Per 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom op de rijbaan hoort, net als de bromfiets. ‘De wetswijziging heeft onder speed-pedelec-rijders de nodige onrust gebracht’, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij provincie Gelderland. ‘Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.’ Speed-pedelec-rijders voelen zich vaak onveilig op de rijbaan. Op 16 wegen in de bebouwde kom hebben we daarom een uitzonderingsmaatregel ingevoerd. Op die fietspaden plaatsten we het onderbord ‘speed-pedelecs toegestaan’. Hiermee krijgt de speed-pedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.’

Uitzonderingsmaatregel onderzocht

De provincie liet onderzoeken hoe de maatregel in de praktijk uitpakt. Het onderzoeksbureau Keypoint voerde een uitgebreide effectmeting op de 16 trajecten uit. Keypoint keek op verschillende manieren naar het gedrag van de speed-pedelec-rijder in het verkeer. Zo deden 31 ervaren speed-pedelec-rijders mee aan het onderzoek. Zij kregen een 360graden-actiecamera met GPS. Ook zette Keypoint observatiecamera’s langs de weg en zijn snelheidsmetingen verricht. In totaal zijn 191 passages van speed-pedelecs vastgelegd.


Speed-pedelec-rijder kiest altijd voor het fietspad

De conclusies uit het onderzoek laten zien dat de speedpedelec-rijder voorkeur heeft voor het fietspad.Zowel op de uitzonderingstrajecten als daarbuiten. Als er een fietspad is, kiest hij daarvoor, ook als het niet is toegestaan. Het onderzoek laat zien dat de speed-pedelec-rijder niet sneller is gaan rijden. Ondanks het toenemende motorvermogen van de speed-pedelec en het groeiende aantal kilometers trapondersteuning zonder de accu opnieuw op te laden. De speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom gemiddeld 33 km/u. Het maximum van 45 km/u wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom. Dit bevestigt ons vermoeden dat de speed-pedelec-rijder zijn snelheid niet bepaalt op basis van het technisch vermogen, maar van hoe veilig hij de situatie inschat.


Snelle fietsroutes zeer geschikt voor speed-pedelecs

Op verschillende trajecten van snelle fietsroutes mogen door de wetswijziging geen speed-pedelecs rijden. Deze routes zijn wel zeer geschikt voor speed-pedelecs. De gevolgen voor speed-pedelec-rijders variëren van onhandig (vaak moeten wisselen tussen fietspad en rijbaan) tot zeer gevaarlijk (alternatieve route loopt via drukke rijbaan). Op basis van de resultaten gaan we met de beherende gemeenten van alle snelle fietsroutes het gesprek aan. 


Provincie kiest voor handhaven maatregel

Het veiligheids- en snelheidsgedrag van speed-pedelec-rijders in relatie tot andere weggebruikers, geeft voor ons geen reden om de maatregelen te herzien of uit te breiden. We deelden de resultaten van het onderzoek met het CROW en dringen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan op een landelijke passende maatregel voor de speed-pedelec. Zodat er snel eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec komen. 

Link: htthttps://www.gelderland.nl/bestanden/Documenten/Gelderland/05Verkeer-en-vervoer/2018%20-%20Q3/181129_Eindrapport_Effectmeting_Uitzonderingsmaatregel.pdf
Trefwoorden: Snelle fietsroutes, speed-pedelec

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/03/19
Nieuwe initiatieven voor recreatie en toerisme Flevoland
4 projecten krijgen voor 2019 subsidie zodat er in Flevoland voor bezoekers en inwoners nog meer te ...
20/03/19
ANVR start een platform voor jonge ondernemers en managers in de reisbranche: Young ANVR
ANVR zocht één young professional om mee te denken met het ANVR-bestuur en die na een ...
18/03/19
Zorgen om explosieve groei horeca
Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.
15/03/19
2,2 Miljoen voor culturele instellingen en evenementen
De provincie Noord-Holland stelt eenmalig 2,2 miljoen euro beschikbaar voor de verduurzaming van cul...
13/03/19
Stromma Nederland zet verder in op vergroening
Stromma Nederland zet haar koers op vergroening voort en voegt een tweede elektrische dubbeldecks si...
11/03/19
Zeezoogdieren verhandeld en uitgebuit voor vermaak en schijneducatie
Wereldwijd leven duizenden zeezoogdieren, voornamelijk dolfijnen, in gevangenschap. Elk jaar worden ...
06/03/19
Europese hoofdstad van slim toerisme 2020
De titel Europese hoofdstad van slim toerisme 2020 biedt een unieke kans op een jaar lang gerichte c...
27/02/19
Gastvrij Overijssel overhandigt strategische agenda aan lijsttrekkers
Gastvrij Overijssel wil dat provinciale politici de vrijetijdseconomie aanmerken als topsector. Om dat streven kracht bij te zetten overhandigde Gastvrij Overijssel op het Toerisme en Vrijetijdscongres een strategische agenda aan de lijsttrekkers van de provinciale partijen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk