Geplaatst op: 29-11-2018

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

Speed-pedelec liever op fietspad dan tussen auto’s

De speed-pedelec-rijder heeft een overduidelijke voorkeur voor het fietspad. Dat blijkt uit een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze snelle elektrische fietsen op de rijbaan rijden wanneer er geen fiets-/bromfietspad is. Op een aantal trajecten geldt een uitzonderingsmaatregel: daar mag de speed-pedelec toch op het fietspad.


Speed-pedelec op fietspad of rijbaan

Per 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom op de rijbaan hoort, net als de bromfiets. ‘De wetswijziging heeft onder speed-pedelec-rijders de nodige onrust gebracht’, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij provincie Gelderland. ‘Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.’ Speed-pedelec-rijders voelen zich vaak onveilig op de rijbaan. Op 16 wegen in de bebouwde kom hebben we daarom een uitzonderingsmaatregel ingevoerd. Op die fietspaden plaatsten we het onderbord ‘speed-pedelecs toegestaan’. Hiermee krijgt de speed-pedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.’

Uitzonderingsmaatregel onderzocht

De provincie liet onderzoeken hoe de maatregel in de praktijk uitpakt. Het onderzoeksbureau Keypoint voerde een uitgebreide effectmeting op de 16 trajecten uit. Keypoint keek op verschillende manieren naar het gedrag van de speed-pedelec-rijder in het verkeer. Zo deden 31 ervaren speed-pedelec-rijders mee aan het onderzoek. Zij kregen een 360graden-actiecamera met GPS. Ook zette Keypoint observatiecamera’s langs de weg en zijn snelheidsmetingen verricht. In totaal zijn 191 passages van speed-pedelecs vastgelegd.


Speed-pedelec-rijder kiest altijd voor het fietspad

De conclusies uit het onderzoek laten zien dat de speedpedelec-rijder voorkeur heeft voor het fietspad.Zowel op de uitzonderingstrajecten als daarbuiten. Als er een fietspad is, kiest hij daarvoor, ook als het niet is toegestaan. Het onderzoek laat zien dat de speed-pedelec-rijder niet sneller is gaan rijden. Ondanks het toenemende motorvermogen van de speed-pedelec en het groeiende aantal kilometers trapondersteuning zonder de accu opnieuw op te laden. De speed-pedelecs rijden binnen de bebouwde kom gemiddeld 33 km/u. Het maximum van 45 km/u wordt in de praktijk vrijwel nooit gereden, zeker niet in de bebouwde kom. Dit bevestigt ons vermoeden dat de speed-pedelec-rijder zijn snelheid niet bepaalt op basis van het technisch vermogen, maar van hoe veilig hij de situatie inschat.


Snelle fietsroutes zeer geschikt voor speed-pedelecs

Op verschillende trajecten van snelle fietsroutes mogen door de wetswijziging geen speed-pedelecs rijden. Deze routes zijn wel zeer geschikt voor speed-pedelecs. De gevolgen voor speed-pedelec-rijders variëren van onhandig (vaak moeten wisselen tussen fietspad en rijbaan) tot zeer gevaarlijk (alternatieve route loopt via drukke rijbaan). Op basis van de resultaten gaan we met de beherende gemeenten van alle snelle fietsroutes het gesprek aan. 


Provincie kiest voor handhaven maatregel

Het veiligheids- en snelheidsgedrag van speed-pedelec-rijders in relatie tot andere weggebruikers, geeft voor ons geen reden om de maatregelen te herzien of uit te breiden. We deelden de resultaten van het onderzoek met het CROW en dringen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan op een landelijke passende maatregel voor de speed-pedelec. Zodat er snel eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec komen. 

Link: htthttps://www.gelderland.nl/bestanden/Documenten/Gelderland/05Verkeer-en-vervoer/2018%20-%20Q3/181129_Eindrapport_Effectmeting_Uitzonderingsmaatregel.pdf
Trefwoorden: Snelle fietsroutes, speed-pedelec

||| Blogs |||

03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
11/11/19
Exclusief voor leden
Advies: Zorg beter voor het landschap
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit haar zorgen over het Nederlandse landschap. De kwaliteit v...
06/11/19
Molenstichting Noord-Brabant benadrukt de waarde van watermolenlandschappen in Het Groene Woud
Zaterdag 2 november jongstleden vond de eerste plantdag plaats rondom de Opwettense Watermolen in Nu...
06/11/19
Exclusief voor leden
Mijlpaal in duurzame gebiedsontwikkeling Merwe-Vierhavens (M4H)
Gemeente Rotterdam verkoopt het Keilepand aan vertegenwoordigers van het KeileCollectief. Wethouder ...
06/11/19
Gastvrij Nederland in verweer tegen mogelijke autoloze zondag
Een maandelijkse autoloze zondag is een slecht plan en werkt desastreus uit voor de gastvrijheidssector. Dat schrijft Gastvrij Nederland in een verklaring.
05/11/19
Exclusief voor leden
Duurzame gebiedsontwikkeling rond Keilepand
Gemeente Rotterdam verkoopt het Keilepand aan vertegenwoordigers van het KeileCollectief. Het pand s...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk