Geplaatst op: 29-11-2018
Auteur: Marc Gerlings

Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea

Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea

De start van het themajaar ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’ is op een sterke manier bij de buitenlandse media op de kaart gezet. NBTC hield in musea in New York, Parijs en Düsseldorf presentaties voor de buitenlandse markten. Vanuit deze markten wordt veel aandacht verwacht voor de Nederlandse topkunst.

2019 staat volledig in het teken van ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’. Om het themajaar internationaal op de kaart te zetten organiseert NBTC in samenwerking met Nederlandse musea drie perspresentaties in New York, Parijs en Düsseldorf. Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC: "Museumdirecteuren van onder andere het Mauritshuis wisten ruim 60 journalisten in New York en Parijs te inspireren met het Rembrandt & de Gouden Eeuw programma van 2019. Zo ontvingen we enthousiaste reacties van onder andere de New York Times, Le Monde en Le Figaro. Vanavond verwachten we ook aandacht te krijgen van meer dan 40 Duitse journalisten in Düsseldorf.”


Samen investeren in aansprekend thema

In 2019 is het precies 350 jaar geleden dat Rembrandt is gestorven en ter ere van deze gebeurtenis organiseert NBTC in samenwerking met partners het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw. Van Tiggelen: "Themajaren stimuleren spreiding onder (internationale) toeristen. Door samen met verschillende regio’s en steden te investeren in een aansprekend thema, inspireren we toeristen verschillende plekken te bezoeken die voorheen nog onbekend voor ze waren. Veel internationale toeristen denken bij Rembrandt aan Amsterdam, maar weten te weinig over de plaatsen waar Rembrandt ook terug te zien is. Door dit thema te combineren met het rijke erfgoed van de Gouden eeuw in onze 17e eeuwse binnensteden, inspireren we toeristen tentoonstellingen te bezoeken verspreid over het land. ”


Rembrandt & de Gouden Eeuw verspreid door het land

Komend jaar kunnen toeristen van tentoonstellingen genieten over Rembrandt & de Gouden Eeuw in onder andere Leeuwarden, Leiden en Amsterdam. "Dit weekend is de tentoonstelling Rembrandt & Saskia geopend in het Fries Museum in Leeuwarden,” vertelt Van Tiggelen.

Den Haag: Rembrandt en Nicolaes Maes

 Ook Den Haag doet mee aan het themajaar. Koen Brakenhoff, hoofd marketing Mauritshuis: "Het Mauritshuis toont één van de belangrijkste collecties Rembrandt-schilderijen ter wereld. Het themajaar 2019 is daarom een prachtige gelegenheid om onze Rembrandts extra onder de aandacht te brengen van het nationale én internationale publiek. Bovendien organiseert het Mauritshuis eind van het jaar de eerste overzichtstentoonstelling van zijn meest veelzijdige leerling: Nicolaes Maes.”

Trefwoorden: toerisme, thema, markting, campagne, productontwikkeling, spreiding
Vacature

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/06/19
Rembrandts breed op gevels universiteit Leiden
Hoe groot kun je Rembrandt afbeelden? De universiteit van Leiden kiest voor de overtreffende trap....
05/06/19
CORPUS in China: de bouw gaat van start
Tijdens een ceremoniële bijeenkomst op de bouwplaats op zo’n 45 kilometer ten zuiden van Nanjing ...
03/06/19
Bijna €4 miljoen opgehaald door non-profit organisaties via Airbnb Experiences - Airbnb breidt Nederlands aanbod uit
Airbnb gaat het aantal social impact experiences in Nederland vergroten. Social impact experiences z...
03/06/19
Primeur Rijksmuseum videotour in gebarentaal
Het Rijksmuseum heeft als eerste museum een videotour in Nederlandse Gebarentaal.
29/05/19
Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota
Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker.
28/05/19
Themajaar provincie Utrecht 2019 : Koude Oorlog
bezoekers kunnen dit jaar kennis maken met onzichtbare schuilplaatsen, spannende verhalen en ander cultureel erfgoed uit de periode 1945 – 1991.
27/05/19
Kindertentoonstelling Hallo Rembrandt!
Spelenderwijs Rembrandt leren kennen: dat is de insteek van de doe-tentoonstelling Hallo Rembra...
24/05/19
Bauhausfest is slotweekend Boijmans voor de renovatie
Het is de allerlaatste kans om het museum in Rotterdam te bezoeken voor de renovatie van het museumg...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk