Geplaatst op: 26-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Grote ketens groeien in fitnessbranche

Grote ketens groeien in fitnessbranche
Dat bedrijven in het midden het moeilijk hebben, blijkt ook maar weer eens in de fitnessbranche. De branche behaalde tussen 2015 en 2017 een omzetgroei van 6 procent waar vooral grote ketens van profiteerden. Bij middelgrote bedrijven stagnerende of kromp de omzet. Er zijn 10 procent meer mensen in een fitnesscentrum gaan sporten. Dat meldt het CBS vandaag.


In 2017 zette de fitnessbranche 728 miljoen euro om, tegen 685 miljoen euro in 2015. De groei is vooral te danken aan de tien grootste fitnessbedrijven (meer dan 50 werkzame personen). Vooral de middelgrote bedrijven hadden te maken met een stagnerende omzet of krimp. De sector behaalde een positief bedrijfsresultaat van 80 miljoen euro.


Groeiend marktaandeel grote bedrijven

In 2017 sportten ruim 2,3 miljoen personen bij een fitnesscentrum. Dat is 10 procent meer dan in 2015. Alleen het marktaandeel van de grote bedrijven nam toe, 47 procent van de beoefenaars sportte bij één van de grote ketens. In 2015 was hun marktaandeel nog 41 procent. Het aantal vestigingen van deze grote bedrijven groeide van 280 naar 345.



Vooral de grote bedrijven met meer dan 50 werkzame personen zijn positief gestemd over 2018, 88 procent voorziet een beter bedrijfsresultaat dan in 2017.


9,2 duizend voltijdbanen

In de fitnessbranche werkten 25 duizend personen die samen goed waren voor ruim 9.200 voltijdbanen. Van hen was 56 procent belast met instructie bij de fitness. Bij de grote bedrijven is het merendeel van het personeel in loondienst. Bij de allerkleinste bedrijven werkt de eigenaar vaak zelf mee.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/48/meer-omzet-fitnessbranche-in-2017
Topics:Sport
Trefwoorden: sport, fitness, fitnessbedrijven, ondernemen

||| Blogs |||

05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/18
Erfurt mooiste Duitse kerstmarkt maar Duitsland wordt verslagen
De beste Duitse kerstmarkt ligt in Erfurt, hoofdstad van de deelregio Thüringen in het hart van Dui...
12/12/18
Exclusief voor leden
Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
12/12/18
Dirk Beljaarts nieuwe algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland
Dirk Beljaarts wordt de nieuwe algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij volgt...
12/12/18
Investeringen in natuur hebben effect
De investering in natuur sorteert effect: na decennia van achteruitgang in biodiversiteit, zien we ...
11/12/18
Restaurant Hanninkshof treedt toe tot JRE
Restaurant Hanninkshof uit Enschede is toegetreden tot de JRE, Jeunes Restaurateurs. JRE is een vere...
11/12/18
Nominaties Fietsroute van het Jaar 2019
Vijf routes zijn genomineerd voor de uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar 2019. Op vrijdag 1...
11/12/18
Exclusief voor leden
Verbouwing NH Carlton naar Amsterdam Flower Market
Het vernieuwde hotel zal in mei 2019 onder de nieuwe naam NH Collection Amsterdam Flower Market heropenen.
11/12/18
Groei economie vertraagt en ook consumptiegroei zwakt af
ING verwacht dat de Nederlandse economie in 2019 met 2,0% groeit, na de flinke toename van 2,6% in 2018. Positief, maar het vertrouwen van zowel consumenten als producenten is kleiner dan aan het begin van 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk