Geplaatst op: 19-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Meer campinggasten in zomer 2018

Meer campinggasten in zomer 2018
Bron: Pixabay
Het was afgelopen zomer drukker op de Nederlandse campings dan het jaar daarvoor. Het aantal gasten steeg in juli en augustus naar 1,7 miljoen, 10,8 procent meer dan in dezelfde maanden van 2017. Het aantal overnachtingen nam tegelijkertijd met 4,8 procent toe naar 10,5 miljoen. Daarmee zet de stijging van het aantal campinggasten uit het eerste halfjaar van 2018 door. Ook andere logiesaccommodaties, zoals hotels, kregen meer gasten in de zomermaanden. Dit meldt het CBS bij de presentatie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 vanmiddag tijdens Trendrapport Live waar staatssecretaris Mona Keijzer het eerste exemplaar krijgt overhandigd.


De zomermaanden zijn met ongeveer de helft van de jaarlijkse overnachtingen de drukste periode op de Nederlandse kampeerterreinen, die het, in tegenstelling tot de andere vormen van logiesaccommodatie, moeten hebben van een relatief kort seizoen. Campings trekken in de zomermaanden vooral binnenlandse gasten . In juli en augustus 2018 brachten ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse gasten 8,1 miljoen nachten door op een camping in eigen land, respectievelijk 8,3 procent en 3,9 procent meer dan een jaar eerder.



Gedurende de zomermaanden verbleven 500 duizend buitenlandse gasten op de Nederlandse campings, 18,2 procent meer dan in 2017. Ze brachten er 2,4 miljoen nachten door, 7,9 procent meer.



Aandeel buitenlandse gasten op campings neemt toe
Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in de zomermaanden nam met de helft toe van 1,6 miljoen in 2012 naar 2,4 miljoen zes jaar later. Doordat het aantal overnachtingen van binnenlandse gasten in dezelfde periode met 12,1 procent daalde naar 8,1 miljoen, steeg het aandeel overnachtingen door buitenlandse gasten.




Vooral Duitsers

Het grootste deel van de zomerse overnachtingen door buitenlandse gasten komt voor rekening van onze oosterburen. Duitsers brachten in de zomermaanden van 2018 1,9 miljoen nachten door op Nederlandse campings. Daarna komen de Belgen met 260 duizend overnachtingen. De overige internationale campinggasten komen vooral uit Europa.


Ook meer overnachtingen in hotels
Ook andere logiesaccommodaties mochten in de zomermaanden, vergeleken met een jaar eerder, meer gasten verwelkomen. Hotels kregen 5,8 miljoen gasten, 5,2 procent meer dan in dezelfde periode in 2017. Het aantal hotelovernachtingen steeg zelfs met 7,1 procent tot 10,8 miljoen. Het aantal binnenlandse gasten en overnachtingen nam met respectievelijk 4,0 procent en 5,5 procent toe, de toename onder de buitenlandse hotelgasten en overnachtingen was groter, 6,4 procent en 8,4 procent.



De belangrijkste herkomstlanden van zomerse hotelgasten zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en de Verenigde Staten.

Meer gasten op huisjesterreinen
Het aantal gasten op de huisjesterreinen nam in de zomermaanden met 4 procent harder toe dan het aantal overnachtingen (toename 1 procent). Het aantal binnenlandse overnachtingen op huisjesterreinen daalde met 2 procent. Het beeld van het toerisme in groepsaccommodaties was wisselend: 1 procent minder gasten, maar wel 7 procent meer overnachtingen, vooral door buitenlandse gasten.



Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in de eerste 8 maanden van dit jaar 30,6 miljoen gasten die 83,8 miljoen overnachtingen boekten, een stijging van respectievelijk 5,5 procent en 5,0 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.


Meer omzet voor logiesbranche
De groei van het aantal gasten en overnachtingen in Nederlandse accommodaties zien we terug in de omzetcijfers van de branche. Hotels boekten in de eerste twee kwartalen van 2018 7,4 procent en 7,2 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor de andere logiesverstrekkers was de omzetontwikkeling zelfs nog iets groter met 8,4 procent en 7,7 procent meer omzet in de eerste twee kwartalen van 2018.

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod in de toerismesector en geeft inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Het Trendrapport is samengesteld door Pleisureworld NRIT Media, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality (CELTH), en het CBS.



Topics:Toerisme
Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrije tijd, beleid, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche, onderzoek, onderwijs, attractieparken, evenementen, watersport

||| Blogs |||

18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/03/19
Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld
Met een harde Brexit als een steeds realistischer scenario heeft ING de waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht. Ook onze sector wordt door de Brexit geraakt en is nu al € 65 aan omzet misgelopen.
19/03/19
Markt is volop in beweging!
2018 gaat bij ons de boeken in als het jaar waarin veel te doen was op de markt van vraag en aanbod.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rabobank: Minder uitbundige groei in horeca- en recreatiesector
De horeca- en recreatiesector maken de beste jaren ooit mee. Toch zijn er volgens Rabobank zorgen voor de toekomst.
18/03/19
Zorgen om explosieve groei horeca
Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rivierenland met Visit Heart of Holland de internationale markt op
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland gaat met de communicatiestrategie Visit Heart of Holland de buitenlandse markt bewerken. Het RBT maakte ook de naam van de nieuwe grote dagattractie rond fruit bekend.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
15/03/19
Belang gemeente Emmen in Wildlands loopt op naar 80 miljoen euro
De gemeente Emmen neemt alle leningen van Wildlands over. Dat moet de kosten voor de verliesleidende Drentse dierentuin verlagen. De gemeente krijgt in ruil voor de leningen meer zekerheden.
15/03/19
Nieuwe hotelvleugel bij Preston Palace
Exact volgens planning wordt de vernieuwde hotelvleugel met 28 vernieuwde hotelkamers, goed voor 11...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk