Geplaatst op: 15-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoever kun je de service aan boord uitkleden?

Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Photo by Ernanette Carolino on Unsplash
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan? De Vakantiediscounter zocht het uit en ondervroeg daarvoor 1.500 passagiers.

69% van de deelnemers aan de enquête vinden het logisch om extra te betalen voor stoelreservering op een bijzondere plek (bijvoorbeeld voor een stoel met meer beenruimte), 42% voor snacks, 37% voor maaltijden 36% voor WiFi en 33% voor drankjes.


Extra betalen voor een ‘gewone’ stoelreservering, ruimbagage of een entertainmentsysteem vinden de geënquêteerden niet logisch.


Vooral ouderen willen voor gratis WiFi betalen

Vanaf dit jaar biedt circa driekwart van de luchtvaartmaatschappijen WiFi aan op één of meer van de toestellen uit hun vloot. Vooralsnog is dat wel een kostbare zaak; gemiddeld betaal je € 6,65 tot € 14,35 per uur. Van de mensen tussen 30 en 65 jaar heeft de overgrote meerderheid geen bezwaar om voor WiFi extra te betalen. Gemeten over alle geënquêteerden is 36% bereid hiervoor te betalen. Voor 58% is dat onbespreekbaar; uit analyse blijkt dat dit haast volledig mensen onder 30 jaar zijn, die zijn opgegroeid met gratis WiFi.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, prijzen, tarieven, onderzoek

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/02/19
Exclusief voor leden
Nieuw financieringsinstrument voor cultuur in Rotterdam: Cultuurlening
Culturele organisaties, creatieve ondernemers en professionele kunstenaars in Rotterdam kunnen vanaf...
15/02/19
Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders
De campagne Gelderse Streken van de Gelderse toerismebureaus wordt door 38 procent van de Nederlanders herkend. Van de doelgroep overweegt 73 procent één van de Gelderse streken te bezoeken.
15/02/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen horeca groeit
Het ondernemersvertrouwen daalt voor het tweede kwartaal op rij. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca na een eerdere daling in het vierde kwartaal van 2018 weer groeit.
15/02/19
Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair
Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over even...
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...
14/02/19
Exclusief voor leden
Maakt de motorfiets weer een bloeiperiode mee?
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het h...
14/02/19
Inhaker Valentijnsdag: inschrijven voor speeddate in achtbaan
Op zaterdag 30 maart 2019 - de eerste dag van het zomerseizoen - vindt in het attractiepark een beto...
14/02/19
Exclusief voor leden
Naamsverandering GoEuro naar Omio
GoEuro, het Duitse boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft een nieuwe naa...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk