Geplaatst op: 09-11-2018
Auteur: Bart Stadhouders, Geert van Heugten & Klaus Hoven
Breda University of Applied Sciences & Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken

Het succes van de Halloween Fright Nights in Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken
De afgelopen jaren worden er steeds meer evenementen georganiseerd in attractie- en themaparken. Deze evenementen hebben niet alleen als doel om het seizoen te verlengen en bezoekers te spreiden maar ook om een experience voor de bezoeker neer te zetten. Bedrijfsevenementen werden al langer georganiseerd in een attractie- of themapark en dit is nog altijd een groeimarkt. Maar de laatste jaren worden er ook steeds meer publieksevenementen georganiseerd. Door middel van storytelling en thematisering worden bezoekers ondergedompeld in een andere wereld.


Aansprekende voorbeelden zijn volop te vinden. De WinterEfteling en het Negen Pleinen Festijn zijn al jaren een groot succes in de Efteling en de Tina Dag in Duinrell trok in 2016 maar liefst 26.000 bezoekers (Boom, 2016). Ook de andere parken zetten groots in op evenementen: DinoAdventures in Dierenpark Amersfoort, het Landgoed van Sinterklaas in Duinrell, het Ketnet Feestweekend in Plopsaland de Panne en natuurlijk het grote succes van de Halloween evenementen in bijvoorbeeld Walibi Holland en Europa-Park.


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.


Waarom zetten parken nu groots in op evenementen?

Evenementen zijn een ideale aanvulling op het attractieaanbod van attractie- en themaparken omdat ze bijdragen aan de groei van bezoekersaantallen en een positief effect hebben op het bestedingspatroon. Evenementen zijn een motiverende factor voor gasten om naar het park te komen, langer te blijven en om nog een keer terug te keren.



De CEO van Six Flags (2015) onderschrijft dit in het jaarverslag: "Tijdens een evenement wordt een park anders beleefd dan op een normale dag, waardoor de bezoeker nog een keer terugkomt”. Tegelijkertijd blijft de gast langer omdat er ’s avonds een ander, exclusiever aanbod aan entertainment is. De tijdelijkheid van een evenement speelt hierbij de belangrijkste rol.


Als laatste is een evenement zoals Halloween interessant voor parken om hun seizoen te verlengen (Connell, Page & Meyer, 2014). Parken in de open lucht zijn erg weersafhankelijk waardoor de maand oktober snel onaantrekkelijk is voor parkbezoekers. Een evenement als Halloween is echter een uitstekend excuus om de barre weersomstandigheden van oktober te trotseren. Zo groeit het Halloween Horror Feest in Movie Park Germany al jaren gestaag in bezoekersaantallen waardoor ook het evenement steeds grootschaliger wordt (2016). Al deze extra bezoekers leveren uiteraard meer omzet op in de vorm van toegangskaartjes maar ook omdat ze langer blijven, met als logisch gevolg, meer bestedingen aan eten en drinken.


Traumatica in Europa-Park

De grote Europese parken zien het belang in van grote evenementen als publiekstrekker. Zo organiseert Europa-Park ieder jaar het Traumatica Halloween Event. In verschillende themagebieden zoals The Fallen, The Pack en Ghouls: Journey into Darkness worden bezoekers meegenomen in een donkere, spookachtige wereld. Om aan te geven hoe groots dit wordt aangepakt even een aantal interessante feitjes op een rij:

  • Er zijn meer dan 270 acteurs actief tijdens het Halloween event
  • 1225 uren aan make-up/schmink werk
  • 90 liter nep bloed
  • 1kg nep haar
  • Grootte van het gebied is 24.710m²

Halloween Fright Nights in Walibi Holland

Dichter bij huis, in Walibi Holland, vindt ieder jaar het grootste Halloween evenement van Nederland plaats. De Halloween Fright Nights keren jaarlijks terug en zijn dé grote publiekstrekker van het Flevolandse park. Het evenement is met regelmaat helemaal uitverkocht. Halloween Fright Nights in een notendop:

  • 12 dagen in de maand oktober is het park geopend van 10:00u tot 23:00u;
  • Het park verrijkt zich met 7 scare zones, 6 haunted houses, 2 food courts en een exclusief buffet. Er zijn uiteenlopende thema’s waaronder piraten, red necks, zombies en bekende horror film karakters;
  • De Fright Nights worden aangevoerd door Eddie de Clown;
  • Aan het evenement doen 300 acteurs mee, die tezamen 2500 kledingitems dragen en van make-up worden voorzien door 40 grimeurs.


Halloween Fright Nights zijn toegankelijk met een normaal parkticket. Voor de verschillende Haunted Houses zijn extra tickets te bestellen. Waarbij The Clinic en Below uitzonderlijke ervaringen zijn die je in een kleine groep, of zelfs alleen ondergaat.


Evenementen zijn voor veel dierentuinen, attractie- en themaparken een belangrijk middel om het seizoen te verlengen en bezoekers terug te laten komen. Daarnaast zorgen deze evenementen voor een verhoging van de bestedingen door bezoekers. Bovenstaande voorbeelden van Halloween evenementen in attractie- en themaparken laten zien dat unieke, bijzondere en ook gedeelde ervaringen van groot belang zijn. De bezoekersaantallen en bestedingen in het park nemen ieder jaar toe en evenementen zoals de Walibi Fright Nights zijn immens populair geworden. De verwachting is dan ook dat de parken de komende jaren nog meer in zullen zetten op evenementen en alles uit de kast gaan halen om de bezoekers te blijven trekken.


IAAPA Events

De branchevereniging International Association of Amusement Parks & Attractions (IAAPA) organiseert jaarlijks meerdere events voor de wereldwijde leisure, attractie en entertainment sector. Ieder continent kent een eigen ‘Attraction Show’, een beurs met conferentieprogramma, side events en bedrijfsbezoeken waar professionals en leveranciers elkaar ontmoeten. In het najaar van 2018 wordt de Euro Attraction Show (EAS) voor de derde keer in RAI Amsterdam gehouden.


Al jaren is een bezoek aan de EAS een vast onderdeel van de track Attractions & Theme Parks Management. Voor toekomstige professionals zoals studenten en starters valt hier veel te halen; netwerken, educatieve sessies en het Young Professional Forum. Hier delen jonge professionals uit de branche hun werk- en leerervaringen en krijgt men inzicht in verschillende beroepskeuzes. Vanzelfsprekend zijn een aantal bedrijven en ervaren professionals aanwezig die op zoek zijn naar nieuwe talenten. Gezien het succes van vorige edities en het hoge aantal bezoekers zal in 2018 voor de eerste keer een apart Student Forum worden georganiseerd. Deze zal zich meer richten op scholieren en studenten die graag kennis willen maken met de attractiebranche. Het Student Forum is een initiatief van IAAPA Foundation om toekomstige talenten te interesseren voor een internationale stageplaats of deelname aan een IAAPA Attraction Show als ‘ambassador’.


In 2018 zal de relatie tussen hogescholen en universiteiten met IAAPA versterkt worden door IAAPA Foundation. Op ieder continent wordt in dat jaar een ‘Educator Roundtable’ georganiseerd. Breda University of Applied Sciences is gevraagd om de Europese ‘roundtable’ te leiden. In Amerika en Azië is eerder gesproken over de wens om samen te publiceren in academische tijdschriften, een academische sessie te houden tijdens IAAPA events (zodat docenten / onderzoekers ook hun werk kunnen presenteren) en de internationale uitwisseling van studenten verder te stimuleren.


Bronnen

Auteurs:

Bart Stadhouders is docent Leisure Management en coördinator Attractions & Themeparks Management bij Breda University of Applied Sciences.


Geert van Heugten is alumnus van de opleiding Theme Park Management. Hij is momenteel werkzaam bij Walibi Holland als Assistent Manager Park Spending met Food & Beverage als aandachtsgebied.


Klaus Hoven is als senior docent bij Breda University of Applied Sciences betrokken bij Attractions & Theme Parks Management, en is verantwoordelijk voor accountmanagement met partners in het internationale leisure en attractiepark netwerk.

Trefwoorden: attractieparken, evenementen

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
Consumentenvertrouwen negatief
Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds februari 2015 negatief. Het vertrouwen van de Nede...
20/02/19
Negen Munckhof touringcarchauffeurs ontvangen IRU diploma
Negen touringcarchauffeurs van Munckhof hebben de IRU onderscheiding in ontvangst genomen.
20/02/19
WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek
Voor de herdenking van Wereldoorlog I noteerde het kenniscentrum van Westtoer 2,8 miljoen WO I-herdenkingsbezoekers. Waar kwamen ze vandaan en hoe gaat Toerisme Vlaanderen nu verder met dit thema?
19/02/19
Nieuwe accommodaties op Camping Bakkum
Vanaf april 2019 staan er twee nieuwe type accommodaties op Camping Bakkum; Duinroos en Duinzicht. E...
19/02/19
Wolven vestigen zich op de Veluwe
Op de Noord-Veluwe zijn nu ook DNA-sporen gevonden van een mannetjeswolf.
19/02/19
Infocentrum WO2 Nijmegen op 23 februari open
Op 23 februari 2019 opent het Infocentrum WO2 Nijmegen vanaf 13.30 uur de deuren voor het grote publiek.
19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
18/02/19
Exclusief voor leden
Fletcher neemt drie Golden Tulip hotels over in Limburg en Brabant
Fletcher Hotels opent de deuren van drie sportief georiënteerde hotels in de steden Kerkrade, Eindhoven en Weert, door de overname van drie Golden Tulip hotels.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk