Geplaatst op: 09-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru

Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru
Het spreekwoord ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’ is wel van toepassing op de plannen van de Duitse reiswebgigant Holidayguru. Door het faillissement van TravelBird gaat het bedrijf haar al voorgenomen uitrol in Nederland versnellen. Holidayguru zegt de TravelBird medewerkers nieuwe carrièreperspectieven te willen bieden. Overigens liet de curator vandaag weten dat er meerdere gegadigden zijn om het afgeslankte TravelBird over te nemen.


Het Duitse bedrijf Urlaubsguru is met het reisplatform Holidayguru in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, actief en overweegt nu eerder dan gepland uit te breiden met een kantoor in Amsterdam. TravelBird is al jarenlang een goede partner van Holidayguru. "We betreuren deze ontwikkeling enorm. We hebben nauw samengewerkt met TravelBird en een goede relatie gehad met het TravelBird-team”, leggen de twee Holidayguru-oprichters Daniel Marx en Daniel Krahn uit.


"Oorspronkelijk hadden we twee jaar genomen voor onze uitbreidingsplannen”, vertelt Daniel Marx. Daniel Krahn voegt toe: "De huidige marktreorganisatie geeft ons nu de kans om onze uitbreidingsplannen in Nederland te versnellen. Met ons merk Holidayguru willen we onze Nederlandse klanten een bekend platform aanbieden waar ze hun vakantie met vertrouwen en de bekende kwaliteiten kunnen boeken. Daarnaast bieden we in ons digitale reismagazine ook informatie over actuele trends en reistips”.


Het businessmodel van Holidayguru

Holidayguru werd in 2012 door Daniel Krahn en Daniel Marx opgericht en is een van de grootste onafhankelijke reiswebsites van Duitsland en Nederland. Vanuit Holzwickede, net over de grens bij Nijmegen, runt het bedrijf ook de internationale Holidayguru websites, die onder meer actief zijn in Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk.


Een internationaal team van meer dan 200 medewerkers zoekt dagelijks naar de beste vakantieaanbiedingen en presenteert deze op de website en op de social media kanalen van Holidayguru. Het bedrijfsmodel is dat van een reisbemiddelaar: het genereren van inkomsten gaat nu niet langer alleen via geaffilieerde netwerken, maar ook via een eigen online-boekingsproces evenals mediaverkopen met verschillende samenwerkingspartners en vakantiebestemmingen.


Eigen kantoren in lokale markten

Om in de toekomst nog internationaler te werken en beter te focussen op de Europese markten, kondigde Holidayguru in juli 2018 al aan kantoren te willen openen in diverse Europese steden. Op dit moment werken alle internationale teams nog vanuit het hoofdkantoor in Holzwickede, net over de grens in Duitsland. De Oostenrijkse Holidayguru heeft sinds 2013 al een eigen kantoor in Wenen dat met 20 werknemers succesvol opereert in de Oostenrijkse en Zwitserse markt.


Holidayguru dat op het moment alleen als tussenpersoon fungeert, overweegt met de uitbreiding naar Amsterdam ook het huidige businessmodel uit te breiden en in de toekomst zelf als touroperator actief te worden op de Nederlandse markt, naar het bussinessmodel van TravelBird. Om deze plannen zo snel mogelijk te laten slagen, wil Holidayguru putten uit de jarenlange ervaring en expertise van het personeel van TravelBird en zo een gemengd team van reisexperts samenstellen. "We overwegen op korte termijn een kantoor in Amsterdam te huren. Omdat we verantwoord willen blijven groeien, hebben we zeker meer werknemers nodig voor onze nieuwe locatie in Amsterdam. Daarom hierbij een oproep aan alle Birdies!”

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, online

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/11/18
Nu ook tropisch eiland op Recreatie Vakbeurs 2018
Zowel Happy Camping als het tropisch eiland maken deel uit van het concept van de zeventiende editie van Recreatie Vakbeurs op 27, 28 en 29 november in Evenementenhal Hardenberg.
21/11/18
Uitstel van betaling voor Bovo Tours
Het najaar eist in onze branche een tweede grote slachtoffer. Touringcarbedrijf Bovo Tours uit Roelo...
21/11/18
Breda University organiseert workshop inclusief toerisme bij Efteling
Breda University of Applied Sciences en Newscat maken zich sterk voor inclusief toerisme. Tijdens een workshop in de Efteling laten ze zien hoe Nederlandse toeristische sector toegankelijker kan worden voor toeristen met beperking.
20/11/18
Transavia pakt ruimte op Eindhoven na sluiting basis Ryanair
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft hiermee een deel van de vrijgekomen ruimte opgevuld na het besluit van Ryanair om de Eindhovense basis te sluiten.
20/11/18
Exclusief voor leden
easyJet vliegt met recordaantal passagiers in 2018
Een recordaantal passagiers is vervoerd in de vliegtuigen van luchtvaartmaatschappij easyJet: 88,5 miljoen.
20/11/18
Exclusief voor leden
Utrecht sluit jaar Cultureel Erfgoed
De provincie Utrecht vierde de sluiting van ‘Jaar van het Cultureel Erfgoed’ met een dichtbunde...
20/11/18
Video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018
Gisterenmiddag is tijdens Trendrapport Live bij het CBS in Den Haag het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 gepresenteerd. De middag werd opgewarmd met de video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in 50 Trends.
19/11/18
Zelfportret Rembrandt sinds 1727 terug in Nederland
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportr...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk