Geplaatst op: 09-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru

Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru
Het spreekwoord ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’ is wel van toepassing op de plannen van de Duitse reiswebgigant Holidayguru. Door het faillissement van TravelBird gaat het bedrijf haar al voorgenomen uitrol in Nederland versnellen. Holidayguru zegt de TravelBird medewerkers nieuwe carrièreperspectieven te willen bieden. Overigens liet de curator vandaag weten dat er meerdere gegadigden zijn om het afgeslankte TravelBird over te nemen.


Het Duitse bedrijf Urlaubsguru is met het reisplatform Holidayguru in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, actief en overweegt nu eerder dan gepland uit te breiden met een kantoor in Amsterdam. TravelBird is al jarenlang een goede partner van Holidayguru. "We betreuren deze ontwikkeling enorm. We hebben nauw samengewerkt met TravelBird en een goede relatie gehad met het TravelBird-team”, leggen de twee Holidayguru-oprichters Daniel Marx en Daniel Krahn uit.


"Oorspronkelijk hadden we twee jaar genomen voor onze uitbreidingsplannen”, vertelt Daniel Marx. Daniel Krahn voegt toe: "De huidige marktreorganisatie geeft ons nu de kans om onze uitbreidingsplannen in Nederland te versnellen. Met ons merk Holidayguru willen we onze Nederlandse klanten een bekend platform aanbieden waar ze hun vakantie met vertrouwen en de bekende kwaliteiten kunnen boeken. Daarnaast bieden we in ons digitale reismagazine ook informatie over actuele trends en reistips”.


Het businessmodel van Holidayguru

Holidayguru werd in 2012 door Daniel Krahn en Daniel Marx opgericht en is een van de grootste onafhankelijke reiswebsites van Duitsland en Nederland. Vanuit Holzwickede, net over de grens bij Nijmegen, runt het bedrijf ook de internationale Holidayguru websites, die onder meer actief zijn in Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk.


Een internationaal team van meer dan 200 medewerkers zoekt dagelijks naar de beste vakantieaanbiedingen en presenteert deze op de website en op de social media kanalen van Holidayguru. Het bedrijfsmodel is dat van een reisbemiddelaar: het genereren van inkomsten gaat nu niet langer alleen via geaffilieerde netwerken, maar ook via een eigen online-boekingsproces evenals mediaverkopen met verschillende samenwerkingspartners en vakantiebestemmingen.


Eigen kantoren in lokale markten

Om in de toekomst nog internationaler te werken en beter te focussen op de Europese markten, kondigde Holidayguru in juli 2018 al aan kantoren te willen openen in diverse Europese steden. Op dit moment werken alle internationale teams nog vanuit het hoofdkantoor in Holzwickede, net over de grens in Duitsland. De Oostenrijkse Holidayguru heeft sinds 2013 al een eigen kantoor in Wenen dat met 20 werknemers succesvol opereert in de Oostenrijkse en Zwitserse markt.


Holidayguru dat op het moment alleen als tussenpersoon fungeert, overweegt met de uitbreiding naar Amsterdam ook het huidige businessmodel uit te breiden en in de toekomst zelf als touroperator actief te worden op de Nederlandse markt, naar het bussinessmodel van TravelBird. Om deze plannen zo snel mogelijk te laten slagen, wil Holidayguru putten uit de jarenlange ervaring en expertise van het personeel van TravelBird en zo een gemengd team van reisexperts samenstellen. "We overwegen op korte termijn een kantoor in Amsterdam te huren. Omdat we verantwoord willen blijven groeien, hebben we zeker meer werknemers nodig voor onze nieuwe locatie in Amsterdam. Daarom hierbij een oproep aan alle Birdies!”

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, online

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk