Aantal trampolineparken in twee jaar verdubbeld
Na het eerste indoor trampolinepark van Bounz in Amsterdam in 2011 ging het snel en telt ons land inmiddels 64 parken en zijn er plannen voor nog eens 34 nieuwe locaties.
Definitie trampolinepark
Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt deze basisvoorziening aangevuld met extra trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas, wipe-out zones, ninja courses en basket-, dodgeball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines. Parken variëren in omvang met een oppervlakte vanaf circa 1.000m² tot soms wel 3.000m².
Figuur 1: Ontwikkeling aantal indoor trampolineparken
Bron: Van Spronsen & Partners
Grens aan het aantal bezoekers in zicht
De huidige parken zijn met name gevestigd in de Randstad, maar ook de meeste grote steden buiten de Randstad hebben inmiddels één of meerdere parken. Zeeland is opmerkelijk genoeg de enige provincie zonder aanbod, hier zijn echter inmiddels wel plannen voor.
"Door toename van het aantal parken ontstaat betere spreiding over het land. Hierdoor wordt een groter deel van de markt bereikt en zal landelijk gezien het aantal bezoekers stijgen”, vertelt Niek Timmermans, adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies. "De huidige parken trekken nu circa 2,8 miljoen bezoeken per jaar. Met de geplande openingen komt volledige landelijke dekking steeds dichterbij en zal ook de grens van het jaarlijkse aantal bezoeken in zicht komen.”
Schaalvergroting
Van Spronsen ziet vooral de schaalvergroting in deze relatief nieuwe branche toenemen. "De nieuwe grote parken overstijgen het niveau van kleine en middelgrote parken, zowel op gebied van voorzieningen als op gebied van algeheel uitstralingsniveau. Dit verzwakt de marktpositie van kleine en middelgrote parken. Zeker als de grenzen van de groei in zicht komen zal dit gaan spelen”, schrijven de adviseurs in hun analyse.
Grote ketens zijn
JumpXL met 19 vestigingen, gevolgd door Bounz (8 vestigingen) en Jumpsquare (7
vestigingen). Vijftien van de 64 vestigingen zijn niet bij een keten
aangesloten. Jumpsquare (13 nieuwe parken), Streetjump (8 nieuwe parken) en JumpXL
(7 nieuwe parken) hebben grootse uitbreidingsplannen.
Figuur 2: Ketenvorming trampolineparken
Bron: Van Spronsen & Partners
Professionalisering
Tegelijkertijd wordt de doelgroep van de parken breder doordat in toenemende mate wordt ingezet op fitness en gezondheid, onder andere door speciale work-out sessies te organiseren (fitnessprogramma voor een doelgroep ouder dan 25 jaar). Dit duidt op professionalisering van de sector, waarin creatieve oplossingen worden gezocht voor de daluren en verdere groei van het aantal bezoekers.
Bestedingen
Gemiddeld wordt tussen de 9 en 17 euro per uur in een trampolinepark besteed aan entree en horeca. De entreeprijs voor kleine parken ligt op gemiddeld 7,50 euro, bij grote parken is dat gemiddelde 13 euro. De participatie van de doelgroep (Nederlanders van 5 tot 24 jaar) ligt op 35 procent. De bezoekfrequentie op 2 maal per jaar.