Geplaatst op: 08-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Flinke omzetgroei voor Nederlandse verblijfsrecreatie

Flinke omzetgroei voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Bron: Shutterstock
De Nederlandse verblijfsrecreatie heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 7,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook het eerste kwartaal was met een omzetgroei van 8,4 procent uitstekend. Dat blijkt uit cijfers van het CBS die op verzoek van PleisureWorld NRIT de omzetontwikkeling in de verblijfsrecreatie analyseerde.


De cijfers betreffen de omzet van bedrijven met SBI-codes 552, 553 en 554. Dit zijn bedrijven die actief zijn in de verhuur van vakantiehuisjes en appartementen, jeugdherbergen en vakantiekampen, kampeerterreinen en overige logiesverstrekking. De cijfers over 2018 zijn voorlopig, de overige cijfers zijn definitief.


Al zes jaar groei

Over heel 2017 bedroeg de omzetgroei in de verblijfsrecreatie 6,8 procent. De omzet in de branche groeit al zes jaar op rij. In 2011 daalde de omzet voor het laatst (met 0,8 procent). De omzet in de verblijfsrecreatie groeit in lijn met die van de horeca. In 2017 groeide de omzet in de traditionele horeca met 7,5 procent.


Figuur 1: Omzetgroei Nederlandse verblijfsrecreatie, 2005-2017

Bron:: CBS


Ten opzichte van het basisjaar 2015 is de omzet in het tweede kwartaal met 20 procent gegroeid. De omzet groeide vooral sterk in het tweede kwartaal van 2017 (met 12,4 procent) maar ook in 2015 werden mooie groeicijfers genoteerd (7,6 procent). Het jaar 2016 was voor het tweede kwartaal met een omzetgroei van 1,8 wat minder. De verblijfsrecreatie groeit al jaren in alle kwartalen maar het sterkst in het tweede en derde kwartaal.


Figuur 2: Omzetgroei Nederlandse verblijfsrecreatie naar kwartaal, ten opzichte van zelfde kwartaal jaar eerder

Bron: CBS

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, recreatiewoningen, campings, kampeerterreinen, omzet

||| Blogs |||

05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/18
Erfurt mooiste Duitse kerstmarkt maar Duitsland wordt verslagen
De beste Duitse kerstmarkt ligt in Erfurt, hoofdstad van de deelregio Thüringen in het hart van Dui...
12/12/18
Exclusief voor leden
Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
12/12/18
Dirk Beljaarts nieuwe algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland
Dirk Beljaarts wordt de nieuwe algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij volgt...
12/12/18
Investeringen in natuur hebben effect
De investering in natuur sorteert effect: na decennia van achteruitgang in biodiversiteit, zien we ...
11/12/18
Restaurant Hanninkshof treedt toe tot JRE
Restaurant Hanninkshof uit Enschede is toegetreden tot de JRE, Jeunes Restaurateurs. JRE is een vere...
11/12/18
Nominaties Fietsroute van het Jaar 2019
Vijf routes zijn genomineerd voor de uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar 2019. Op vrijdag 1...
11/12/18
Exclusief voor leden
Verbouwing NH Carlton naar Amsterdam Flower Market
Het vernieuwde hotel zal in mei 2019 onder de nieuwe naam NH Collection Amsterdam Flower Market heropenen.
11/12/18
Groei economie vertraagt en ook consumptiegroei zwakt af
ING verwacht dat de Nederlandse economie in 2019 met 2,0% groeit, na de flinke toename van 2,6% in 2018. Positief, maar het vertrouwen van zowel consumenten als producenten is kleiner dan aan het begin van 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk