Geplaatst op: 05-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Fors verlies en ontslagen voor Wildlands

Fors verlies en ontslagen voor Wildlands
De Emmense dierentuin Wildlands leidt in 2018 vanwege teruglopende bezoekersaantallen een verlies van ruim 8 miljoen euro. Een jaar eerder werd ook al een verlies geleden (1,8 miljoen euro). Het park trekt naar verwachting dit jaar 840 duizend bezoekers, dat zijn er een stuk minder dan de 1,4 miljoen in het openingsjaar. Er worden 5 tot 15 werknemers ontslagen. Meest opvallend is de switch van adventure zoo naar vooral een dierenpark. Op het stadhuis van Emmen maken ze zich inmiddels grote zorgen.


Volgens de directie is een pakket aan financiële maatregelen en een nieuw marketingbeleid noodzakelijk. "We zitten nu in zwaar weer. Door in te grijpen, kunnen we zorgen dat we zo snel mogelijk weer een gezond en nog aantrekkelijker park worden”, zegt Erik van Engelen, interim algemeen directeur van Wildlands.


Nieuwe keuzes

Opmerkelijk is de switch van adventure zoo naar vooral een dierenpark. "Met een efficiëntere organisatie, een heldere positionering en passende prijs, een nog attractiever park en een versterkte band met de regio”, zegt Wildlands de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.


Bezuinigingen

Wildlands verwacht 2018 af te sluiten met 840.000 bezoekers, tegen 1,4 miljoen bezoekers in 2016 en ruim een miljoen in 2017. Dat resulteert in een verlies van ruim acht miljoen euro. Dit heeft tot gevolg dat het bedrijf in 2019 afscheid moet nemen van 5 tot 15 collega’s. Andere bezuinigingen worden doorgevoerd bij marketing, onderhoud en inhuur van externen en entertainment. "Onze uitdaging wordt om met een efficiëntere organisatie meer voor elkaar krijgen”, aldus Van Engelen. Hij is De directie in overleg met de belangrijkste financiers om scenario’s te ontwikkelen voor het financieel gezond maken van de organisatie.


Grote zorgen bij gemeente Emmen

De gemeente Emmen maakt zich grote zorgen over de situatie bij Wildlands. Dat blijkt uit de verscherpte monitoring van de gemeente. Zo krijgt de gemeente maandelijks een rapportage en moet Wildlands wekelijks de bezoekersaantallen aan de gemeente doorgeven. Emmen heeft 59 miljoen euro in de dierentuin geïnvesteerd. In de begroting heeft de gemeente het risico op deze investering verhoogd van 10% naar 30% en is afgesproken dat er een nieuwe businesscase komt die meer in overeenstemming is met de daadwerkelijke bezoekersaantallen.


Oorzakenanalyse

Een analyse laat zien dat diverse factoren hebben geleid tot een terugloop in het aantal bezoekers. Intern is er onvoldoende gereageerd op signalen uit de markt waardoor de verbinding met de omgeving verslechterde. Door de samenvoeging van dierenpark en attractiepark kreeg het park bovendien een onduidelijke identiteit, dieren waren te weinig zichtbaar en de routing verdient verbetering. Toenemende concurrentie op prijs uit de markt, gecombineerd met een weinig actief prijsbeleid van Wildlands leidde tot inkomstenderving.


Dierenverblijven aangepast

Zonder in te leveren op dierenwelzijn worden verblijven aangepast zodat dieren beter zichtbaar zijn. Lege stukken van het park worden opgevuld met nieuwe, aantrekkelijke dieren. Met een doorsteek tussen de werelden Nortica en Serenga lopen gasten niet meer twee keer dezelfde route.


Daarnaast worden de banden met de omgeving aangehaald, middels het actief deelnemen aan regionale platformen, er komt een verbeterd aanbod voor abonnementhouders, brainstormsessies met lokale ondernemers en de directie gaat een Kinderraad van Advies in het leven roepen.

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, drenthe
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/05/19
Beestachtig goede derde Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
Brabantse gastvrijheid, een gevarieerd aanbod van sprekers en een boeiende rondleiding over Safaripa...
22/05/19
Trambaanfietsroute niet door beschermde natuurzones
De ontwikkeling van de Trambaanfietsroute maakt duidelijk dat niet zomaar fietsroutes door bijzonde...
22/05/19
Toerisme in Europa groeit stevig in eerste kwartaal 2019
De hoogste groeicijfers in het toerisme in het eerste kwartaal van 2019 worden behaald in Azië (+...
22/05/19
Exclusief voor leden
Grote controle en inval bij Oostappen
De Oostappen Groep ligt al enige tijd onder het vergrootglas van de autoriteiten. Dat resulteerde gisteren in doorzoekingen op het hoofdkantoor en diverse vakantieparken en kentekencontroles rond de parken.
21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk