Geplaatst op: 05-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Fors verlies en ontslagen voor Wildlands

Fors verlies en ontslagen voor Wildlands
De Emmense dierentuin Wildlands leidt in 2018 vanwege teruglopende bezoekersaantallen een verlies van ruim 8 miljoen euro. Een jaar eerder werd ook al een verlies geleden (1,8 miljoen euro). Het park trekt naar verwachting dit jaar 840 duizend bezoekers, dat zijn er een stuk minder dan de 1,4 miljoen in het openingsjaar. Er worden 5 tot 15 werknemers ontslagen. Meest opvallend is de switch van adventure zoo naar vooral een dierenpark. Op het stadhuis van Emmen maken ze zich inmiddels grote zorgen.


Volgens de directie is een pakket aan financiële maatregelen en een nieuw marketingbeleid noodzakelijk. "We zitten nu in zwaar weer. Door in te grijpen, kunnen we zorgen dat we zo snel mogelijk weer een gezond en nog aantrekkelijker park worden”, zegt Erik van Engelen, interim algemeen directeur van Wildlands.


Nieuwe keuzes

Opmerkelijk is de switch van adventure zoo naar vooral een dierenpark. "Met een efficiëntere organisatie, een heldere positionering en passende prijs, een nog attractiever park en een versterkte band met de regio”, zegt Wildlands de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.


Bezuinigingen

Wildlands verwacht 2018 af te sluiten met 840.000 bezoekers, tegen 1,4 miljoen bezoekers in 2016 en ruim een miljoen in 2017. Dat resulteert in een verlies van ruim acht miljoen euro. Dit heeft tot gevolg dat het bedrijf in 2019 afscheid moet nemen van 5 tot 15 collega’s. Andere bezuinigingen worden doorgevoerd bij marketing, onderhoud en inhuur van externen en entertainment. "Onze uitdaging wordt om met een efficiëntere organisatie meer voor elkaar krijgen”, aldus Van Engelen. Hij is De directie in overleg met de belangrijkste financiers om scenario’s te ontwikkelen voor het financieel gezond maken van de organisatie.


Grote zorgen bij gemeente Emmen

De gemeente Emmen maakt zich grote zorgen over de situatie bij Wildlands. Dat blijkt uit de verscherpte monitoring van de gemeente. Zo krijgt de gemeente maandelijks een rapportage en moet Wildlands wekelijks de bezoekersaantallen aan de gemeente doorgeven. Emmen heeft 59 miljoen euro in de dierentuin geïnvesteerd. In de begroting heeft de gemeente het risico op deze investering verhoogd van 10% naar 30% en is afgesproken dat er een nieuwe businesscase komt die meer in overeenstemming is met de daadwerkelijke bezoekersaantallen.


Oorzakenanalyse

Een analyse laat zien dat diverse factoren hebben geleid tot een terugloop in het aantal bezoekers. Intern is er onvoldoende gereageerd op signalen uit de markt waardoor de verbinding met de omgeving verslechterde. Door de samenvoeging van dierenpark en attractiepark kreeg het park bovendien een onduidelijke identiteit, dieren waren te weinig zichtbaar en de routing verdient verbetering. Toenemende concurrentie op prijs uit de markt, gecombineerd met een weinig actief prijsbeleid van Wildlands leidde tot inkomstenderving.


Dierenverblijven aangepast

Zonder in te leveren op dierenwelzijn worden verblijven aangepast zodat dieren beter zichtbaar zijn. Lege stukken van het park worden opgevuld met nieuwe, aantrekkelijke dieren. Met een doorsteek tussen de werelden Nortica en Serenga lopen gasten niet meer twee keer dezelfde route.


Daarnaast worden de banden met de omgeving aangehaald, middels het actief deelnemen aan regionale platformen, er komt een verbeterd aanbod voor abonnementhouders, brainstormsessies met lokale ondernemers en de directie gaat een Kinderraad van Advies in het leven roepen.

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, drenthe

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/02/19
Exclusief voor leden
Nieuw financieringsinstrument voor cultuur in Rotterdam: Cultuurlening
Culturele organisaties, creatieve ondernemers en professionele kunstenaars in Rotterdam kunnen vanaf...
15/02/19
Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders
De campagne Gelderse Streken van de Gelderse toerismebureaus wordt door 38 procent van de Nederlanders herkend. Van de doelgroep overweegt 73 procent één van de Gelderse streken te bezoeken.
15/02/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen horeca groeit
Het ondernemersvertrouwen daalt voor het tweede kwartaal op rij. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca na een eerdere daling in het vierde kwartaal van 2018 weer groeit.
15/02/19
Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair
Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over even...
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...
14/02/19
Exclusief voor leden
Maakt de motorfiets weer een bloeiperiode mee?
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het h...
14/02/19
Inhaker Valentijnsdag: inschrijven voor speeddate in achtbaan
Op zaterdag 30 maart 2019 - de eerste dag van het zomerseizoen - vindt in het attractiepark een beto...
14/02/19
Exclusief voor leden
Naamsverandering GoEuro naar Omio
GoEuro, het Duitse boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft een nieuwe naa...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk