Geplaatst op: 01-11-2018
Auteur: Marc Gerlings

Experts volop in debat bij Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018

Experts volop in debat bij Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018
Foto: Pleisureworld NRIT
Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018 trok uit het hele land experts en specialisten in het ontwikkelen van destinaties. De bijna 110 deelnemers deelden op donderdag 1 november volop kennis met elkaar in filmtheater Foroxity in Roermond. MarketingOost met het samenwerkingsverband Hanzesteden won met nipte voorsprong de Zet je Regio op de Kaart Award 2018.

Hanzesteden wint Zet je Regio op de Kaart Award 2018
Henk van Voornveld, directeur MarketingOost, nam de Zet je Regio op de Kaart Award 2018 in ontvangst. Vijf sterke regio’s leverden projecten in. Uiteindelijk won het samenwerkingsverband van de Hanzesteden omdat het bijzonder is dat in een korte periode een bestemming op de kaart is gezet. Gemaakte strategische keuzes werden ook in de uitvoering stevig doorgevoerd. Dit samenwerkingsverband wist uiteindelijk de jury met duidelijke cijfers over behaalde resultaten te overtuigen dat de award van 2018 bij de Hanzesteden thuishoort. Van Voornveld gaf meteen de eer door aan merkleider van de Hanzesteden, Elizabeth Stoit. "Zij is de grote verbinder achter de Hanzesteden.”

Drie plenaire sprekers lichten we er uit. De deelnemers van de dag ontvangen nog veel meer informatie over de presentaties en workshops.

Leisure school kan gat aan goed personeel verkleinen

Gedeputeerde Erik Geurts bij de opening van de vakdag (zie ook #vakdag) reageerde op overtourism in Amsterdam: "Wij hebben hier een sterk product in een bijzondere regio en die positioneren we op ons eigen manier. We willen graag meer toeristen maar we zijn er niet voor alle Chinezen. Wat wij nodig hebben in deze regio is dat we de stappen in toerisme slim maken.” De gedeputeerde vertaalde dat naar geld verdienen door de ondernemers. "Het gaat niet om meer toerisme maar bezoekers waar je een goede boterham aan verdient.” In dat perspectief worden in Noord-Limburg ongeveer honderd vakantieparken doorgelicht om te zien of ze vitaal genoeg zijn voor de toekomst. Deze ondernemers worden geholpen om weer gezonde vakantieparken neer te zetten.

De arbeidsmarkt voor recreatie en toerisme is een probleem. De provincie denkt aan het starten van een leisure school om de match te maken tussen toekomstige werknemers en de vrijetijdseconomie die staat te springen om goede werknemers. "Het allerbelangrijkste is dat toerisme wordt gedragen door iedereen.” Met name in de zomermaanden kampen enkele destinaties in Limburg met teveel drukte. De gedeputeerde meldt dat als deze punten worden opgepakt hij een enorme toekomst ziet voor Limburg.

Regio, stad en outlet versterken elkaar

Rudolf van Gompel, directeur Designer Outlet Roermond wist de aandacht van de zaal te pakken met stevige cijfers. De directeur riep op tot samenwerking in de regio. Bij exitonderzoek bij gasten van de outlet blijkt de enorme waarde van leisure en toerisme. 28% van de bezoekers komt ‘voor een leuke dag uit’. Het kopen van specifiek kleding of spullen met korting is belangrijk maar de vraag naar leuke vrijetijdsbeleving ligt daar ver boven. De outlet is gebaat bij meer mensen omdat het businessmodel is gebaseerd op een percentage van de omzet bij de winkels.

Op strategisch niveau kijkt de outlet naar een verzorgingsgebied tot ongeveer 90 autominuten. Daarmee zit Roermond in het hart van een gebied waar 23,9 miljoen mensen wonen. Met name het Ruhrgebied is grootafnemer bij de outlet. Hier vallen vrijetijdsbeleving van een mooie dag uit en koopgedrag uitstekend samen. De outlet heeft een sterke positie verworven op de toeristische markten. Het opvallendste getal is het percentage uit toeristische markten (29%). Daarbinnen is een fors deel van Chinese afkomst. "Wij willen de regio vermarkten,” meldt Van Gompel en dat komt ook omdat meer dan 20% ook een half uur of langer het centrum van Roermond bezoekt. Dat sterkt de directeur dat het verhaal van de regio ook interessant is voor de outlet bezoekers.

Leisure dringt overal door en 6 musthaves voor de sector

Stefan Hartman (NHL Stenden, CELTH) liet zien hoe sterk toerisme en recreatie in transitie zijn. In rustige woorden schetste hij de omwentelingen: "Leefstijlen zijn in transitie. Steden zijn er niet alleen meer om te wonen, het worden festivalterreinen. Overal worden vrijetijdsbestemmingen toegevoegd.” Als voorbeeld haalde Hartman het Ruhrgebied aan dat vroeger een vervuilend industriegebied was en nu een groene long met industrieel erfgoed als decor. "En leisure dringt overal door.” Hij ziet nu ook de verandering in Nederland dat een grens wordt gevoeld in toerisme. "We zetten waarschijnlijk in op een zoektocht naar leefbaarheid en beleefbaarheid.”

Voor een goede transitie van een regio noemt Stefan zes ‘musthaves’:

1) Omgevingssensitief. "Wat kan je doen met een omgeving en wat past daarbij?”
2) Mensenkennis. "Je moet mensen snappen, dat kan heel lastig zijn want dat vraagt veel tijd. Er is veel aandacht voor de bewoners en dat wordt gezien als een heet hangijzer.”
3) Diversiteit. "Dat kan in aanbod zijn voor toerisme maar ook de infrastructuur.”
4) Storytelling. "Verhalen maken en richting bepalen. Met verhalen kun je aangeven waar je naartoe wilt.”
5) Ontwikkelruimte. "Er is speelruimte nodig en duidelijke spelregels.”
6) Continuïteit. "Met elkaar praten hoe je samen waarde vermeerdert. Hoe doe je dat zinvol. Je ziet het aan Perspectief 2030, dat is een verhaal maar het is nog niet af. Hoe vul je dat als sector zinvol in.”
Trefwoorden: regio, destinatie, destinatieontwikkeling, marketing, product, management, overtourism

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     






    ||| Nieuws |||

    25/04/24
    Exclusief voor leden
    Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
    Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
    25/04/24
    Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
    Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
    24/04/24
    De Leistert is beste camping van Nederland
    Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
    Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
    In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
    De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
    23/04/24
    Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
    Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
    22/04/24
    Exclusief voor leden
    Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
    Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

    ||| Agenda |||

    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    23/05/24
    23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
    Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
    27/05/24
    27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
    De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    06/06/24
    06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
    Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...