Geplaatst op: 29-10-2018
Auteur: Redactie
Pleisureworld NRIT

Veel meer mensen hebben last van Schiphol

Veel meer mensen hebben last van Schiphol
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash
Er hebben veel meer mensen ernstige geluidsoverlast van Schiphol dan wordt berekend. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Hinderbelevingsonderzoeken van GGD’s rondom Schiphol, door de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Schiphol berekent de geluidsoverlast binnen de door de overheid vastgestelde geluidscontour maar de overlast blijkt veel wijder verspreid. Volgens de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland moet Schiphol eigenlijk krimpen.


In 2016 ervoeren 198.000 omwonenden ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Schiphol zelf rapporteerde 138.000 ernstig gehinderden; anderhalf keer minder. Ook was de ervaren slaapverstoring in 2016 in werkelijkheid naar schatting 2 keer zo hoog als door Schiphol berekend: plusminus 40.000 in plaats van 19.500.


Schiphol moet eigenlijk krimpen

Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend – niet gemeten. "Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland: "Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.”


Wat daarnaast opvalt is dat mensen in gemeenten onder de vliegroutes van de Polderbaan en de Kaagbaan, verder afgelegen van Schiphol, veel meer overlast ervaren dan wordt berekend. Akkerman: "We moeten de discussie over de toekomst van Schiphol voeren op basis van cijfers over de werkelijke geluidshinder, en niet op basis van theoretisch berekende cijfers over geluidshinder. Die cijfers zijn misleidend want de geluidshinder van mensen die toevallig buiten de geluidscontour wonen wordt niet meegenomen.”


In een reactie laat Schiphol aan het Parool weten dat ze inzicht in de hinder wil hebben en die wil beperken. De luchthaven wil ook een grotere rol voor echte geluidsmetingen.


Verschil tussen berekende en gemeten geluidsbelasting

Een van de belangrijkste redenen waarom de hinderbeleving in werkelijkheid veel hoger ligt dan door Schiphol wordt gerapporteerd, is het verschil tussen theoretisch berekenen van geluidsbelasting en het meten van geluidsbelasting. Akkerman: "Uit een recente wetenschappelijke publicatie van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut blijkt dat het verschil tussen de 1 en 2 decibel kan liggen. Dat lijkt wellicht weinig, maar 1 dB minder berekende geluidshinder betekent voor Schiphol in theorie 125.000 (25 procent) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt gretig gebruik van deze berekende ruimte die er in werkelijkheid helemaal niet is.”

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, overlast, geluidshinder

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
08/04/24
Hollandse snackmuur in Schiphol open
Wat is er nu Hollandser dan even wat uit de muur trekken. Alle toeristen kunnen dat ervaren in de luchthaven Schiphol bij de FEBO.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italië en Portugal in trek zijn.
04/04/24
Meer luchtvaartpassagiers in Caribisch Nederland
In 2023 reisden 504.000 passagiers met het vliegtuig van en naar Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Dat is 6% meer dan in 2022 en 10% meer dan in 2019.
29/03/24
Exclusief voor leden
ACMI-operator Avion Express financieel hersteld van Covid-pandemie
Avion Express, een van de grootste ACMI-operators (Aircraft, Crew, Maintenance en Insurance) heeft het herstructureringsproces voltooid dat in 2021 was gestart tijdens de Covid-19-pandemie. Avion voert onder meer ook opdrachten uit voor Air France-KLM groep en touroperator TUI.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...