Geplaatst op: 19-10-2018
Auteur: Marc Gerlings

8 trends reizen voor 2019

8 trends reizen voor 2019
Foto: Booking.com

Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips. Aan de hand van 163 miljoen gastbeoordelingen, en een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd, heeft boekingssite Booking.com de acht reistrends voor 2019 opgesteld.


1. Reizen om te leren

Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen ze nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorziet Booking.com bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68% van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54% geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53% kiest voor internationale werkstages.


2. Zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn degene die met artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57% van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31% belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’ in hun woonkamer, met bijvoorbeeld virtual assistants met spraakherkenning die reisvragen beantwoorden.


3. De ruimte lokt – op naar onbekend terrein

Als het gaat om reizen blijven we onze grenzen verleggen en daar hoort ook ruimtetoerisme bij. De reisindustrie en andere bedrijven gaan investeren in tests met ruimtereizen op aarde om ruimtereizen mogelijk te maken. Ze komen zo tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten die de grote sprong willen wagen. 40% van de reizigers bevestigt dat ze het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch vinden, en zouden deze ervaring ook zelf overwegen (38%). Totdat ruimtereizen realiteit worden, kiest 60% van de reizigers voor avontuur onder zeeniveau.


4. Hoe persoonlijker, hoe beter

De generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Eenderde van de reizigers (34%) wil dat "iets” of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en ze voorziet van reisaanbevelingen: 41% ziet graag dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis.


5. Bewust op reis

In 2019 wordt er gekeken naar de sociale, politieke en milieugerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming voordat reizigers ook daadwerkelijk boeken: 48% van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen, en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen - ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+ vriendelijk deze zijn. 19% van de reizigers is van plan om in 2019 een Pride festival te bezoeken, waarvan bijna een derde (30%) tussen de 18 en 34 jaar is.


6. Pak het plasticprobleem aan

Millennials en Gen Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming; accommodaties zoeken naar mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te gaan werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie.


Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.


7. Op jacht naar ervaringen

Tweederde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is tweevijfde van de reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.


8. Klein maar heel erg fijn

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. ‘Less is more’ is daarbij het devies, en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.


Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com, zegt hierover: "In 2019 gaat er heel veel gebeuren in de reiswereld. De technologische vernieuwing blijft doorgaan, de wereld is steeds meer verbonden en de consumentenvraag naar de beste reiservaringen groeit continu. Daarom zijn wij klaar voor baanbrekende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat reizen nooit meer hetzelfde is. Booking.com heeft als missie om mensen de wereld te laten ervaren, en daarom willen wij iedere dag leren van onze gebruikers en innoveren. We worden enthousiaster dan ooit bij de gedachte dat we in het middelpunt van zo’n ontzettend dynamische branche staan.”
Trefwoorden: reizen, trends, vakantie, 2019, technologie, plastic, leren, weekendtrip

||| Blogs |||

14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
15/02/19
Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders
De campagne Gelderse Streken van de Gelderse toerismebureaus wordt door 38 procent van de Nederlanders herkend. Van de doelgroep overweegt 73 procent één van de Gelderse streken te bezoeken.
14/02/19
Exclusief voor leden
Naamsverandering GoEuro naar Omio
GoEuro, het Duitse boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft een nieuwe naa...
12/02/19
VakantieXperts lokt singles op Valentijnsdag naar reisbureau
Alle single ladies & men opgelet: heb je nog geen date voor Valentijnsdag, loop dan op de Dag v...
12/02/19
Exclusief voor leden
Boeing 747 van Corendon wordt een 5D experience
Het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart.
08/02/19
Hoe maak je een succesvolle attractie?
Minstens 12 ondernemers, eigenaar van Mattel Play! Sevenum, Ronald Hoppzak en Tessa Maessen van attractiepark Toverland kunnen die grote vraag beantwoorden.
06/02/19
Nominaties Nationale Evenementenprijzen 2019
De nominaties voor de Nationale Evenementenprijzen zijn bekend. In de categorie ‘Evenementenstad van het jaar’ (gemeenten boven de 100.000 inwoners) zijn Nijmegen, Dordrecht en Den Haag genomineerd.
31/01/19
Exclusief voor leden
Meer dan een derde van toeristen gevoelig voor bijzondere accommodatie
Onderzoeken gedaan in het najaar van 2018 door Booking.com onderstreept ook de groeiende wens van de consument voor een bijzondere overnachting.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk